۱
اقدام مثبت شهرداری چابهار برای حفظ محیط زیست؛

ریشه درختان مهاجم و غیر بومی در بلوار های شهر چابهار خشکانده شد

وجود درختان وحشی و مضری مانند کنوکارپوس در فضای سبز شهری علاوه براینکه هیچ ثمر و بازخورد مناسبی بری مردم ندارد به زیرساخت ها شهری و دیگر گونه های طبیعت آسیب می زند
ریشه درختان مهاجم و غیر بومی در بلوار های شهر چابهار خشکانده شد
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ یکی از نعمت‌های بزرگ و زیبایی که خداوند به انسان‌ها اعطا کرده است گیاهان و درختان هستند که برای زندگی بشر نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارند از همین رو استفاده و توجه به این نعمت الهی برای بشر و انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

برای مسلمانان نیز توجه به درختان و طبیعت بسیار مهم است و در اسلام نیز به کاشت درختان مثمرثمر تأکید بسیاری شده چرا که پیامبر اسلام در حدیثی می‌فرماید: «هیچ کشاورزی نهالی نمی‌نشاند مگر آنکه خداوند متعال به مقداری که از آن نهال ثمره به دست آید به او اجر و پاداش می‌دهد». 

با افزایش شهرنشینی و کوچ کردن روستانشینان به شهرها و پیشرفت علم و تکنولوژی توجه به درخت‌های مثمرثمر که بتوان از میوه‌های آن استفاده کرد کمتر شده و توجه بیشتر بر روی گیاهان زینتی و آپارتمانی متمرکز شده است درحالی‌که این درختان علاوه بر اینکه هیچ استفاده‌ای برای انسان‌ها ندارند به محیط‌زیست و گونه‌های اطراف نیز خساراتی وارد می‌کند. 

شهرستان چابهار یکی از شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان است که دارای آب‌وهوای خاص و پوشش گیاهی خاص منطقه خود است و به‌واسطه وجود این آب‌وهوای استوایی و وجود میوه‌های پرطرف‌داری مانند انبه موز پاپایا و نارگیل جایگاه مناسبی در تولید این گونه میوه‌ها دارد. 

اما مشکلی که محیط زیست و خصوصاً سیستم شهری را دچار مشکل کرده وجود درختانی غیربومی مانند درخت کونوکارپوس در سیستم طبیعت و فضای سبز شهری است. 

این گونه گیاهی یکی از مخرب‌ترین و مضرترین پوشش‌های گیاهی در دنیا است که باتوجه‌به کمبود منابع آبی در کشور نیاز به حجم آب زیادی دارد و همین‌طور گازهای منتشر شده از این درخت سبب جلوگیری از تشکیل ابرهای باران‌زا می‌شود. 

یکی از مضرات دیگر این درخت‌های غیربومی این است که اجازه رشد و تکثیر گیاهان اطراف خود را نمی‌دهد و باعث می‌شود که خاک زمین خشک و کیفیت خود را از دست بدهد و باریشه دواندن زیاد آسیب‌هایی نیز به زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند

در همین خصوص درویش بلوچ نیا شهردار چابهار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه‌به مکاتبه و توصیه‌های جدی وزارت کشور جهت حفظ منابع طبیعی و محیط‌ زیست اقداماتی از سوی شهرداری چابهار جهت قطع گونه‌های خاص درختان صورت‌گرفته است. 

وی با بیان اینکه درخت‌های قطع شده از نوع درخت مهاجم کنوکارپوس هستند، تصریح کرد: این گونه از درختان به علت ریشه‌دوانی و تخریب زیرساخت‌های شهری، تأسیسات آب و فاضلاب، همچنین تضعیف گونه‌های گیاهی و جانوری مجاور و مقاومت پایین شاخه‌ها در مقابله با طوفان‌ها برای فضای سبز شهری مناسب نبوده و توسط شهرداری قطع شده است. 

شهردار چابهار با اشاره به اینکه عملیات جایگزینی گونه‌های مناسب اقلیم منطقه با گونه مذکور در سطح بلوارهای شهرستان آغاز شده، تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا در اکثر نقاط شهری این‌گونه‌های مهاجم را حذف و از گونه‌های مناسب با اقلیم منطقه جهت ایجاد فضای سبز در شهر استفاده کنیم. 

انتهای خبر/
 
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 457922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *