۰
مدیر انتقال خون شهرستان چابهار:

نیازشدید به همه گروه های خونی در جنوب استان/چابهاری ها کمترین مشارکت را در اهدای خون دارند

مدیر انتقال خون شهرستان چابهار گفت: نیاز است جهت جبران کمبود خون در شهرستان چابهار شهروندان در این شب ها به مراکز انتقال خون مراجعه کنند
حسین سرگلزایی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: بیشترین مصرف کنندگان خون در چابهار بیماران تالاسمی هستند با جمعیتی بیش از ۶۵۰نفرهرماه هرکدام دو واحد مصرف ماهانه دارند و مصرف روزانه تالاسمی ۶۰ واحد و بخشهای دیگه بیمارستان مثل بخش اورژانس زایشگاه وتصادفی ها به خون و فرآورده های خون بیش از ۱۵۰واحدمصرف روزانه دارند که ماهی سرجمع بیش از ۴۰۰۰واحدلازم داریم که خونگیری ماهانه ما ۵۰۰تا۶۰۰واحد که مابقی از شهرستان های دیگه تامین می شود.

وی افزود: در مواقع خاصی از سال مانند فصل سرما ،گرما ،تعطیلات نوروز وماه رمضان معمولاً روند اهدای خون به کندی پیش می‌رود و این موضوع کاهش ذخایر خونی را به همراه دارد.

سرگل زایی ادامه داد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و از سوی دیگر در خصوص مدت نگهداری فراورده‌های خونی محدودیت وجود دارد و امکان ذخیره سازی قبل از فرارسیدن چنین روزهایی وجود ندارد از این رو از مردم درخواست می‌کنیم جهت اهدا خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.


به همه فراورده های خونی نیازمند هستیم

وی اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان مردم چابهار کمترین مشارکت را در امر اهداء خون دارند و از این رو با توجه به اینکه اهدای خون هیچ مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند از مردم چابهاری درخواست می‌شود که در این امر مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیر انتقال خون چابهار با بیان اینکه به همه گروه‌های خونین نیازمند هستیم چون هر بیمار باید خون همگروه خود را دریافت کند. ،بیان کرد : با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی هنوز جایگزین مناسب برای آن پیدا نشده است خون به عنوان یک دارو قلمداد می‌شود که علاوه بر مصرف در خونریزی‌ها ،جراحی‌ها و بیماری‌های مختلف فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه می‌گردد که هر کدام کاربرد ویژه‌ای برای درمان بیماران دارد.

وی افزود: نیمه عمر فرآورده‌های خونی مانند گلبول قرمز متراکم ۴۵ روز و بعد از تهیه ،پلاکت ۴ روز و پلاسما یک سال می‌باشد در استان ما که ۶۰ درصد مصرف خون صرف بیماران تالاسمی می‌شود خونی که برای بیماران مصرف می‌شود باید کمتر از ۱۰ روز از تهیه آن نگذشته باشد و این امر ضرورت اهدای خون مستمر اهدا کنندگان را می‌رساند

مدیر انتقال خون شهرستان خاطرنشان کرد: شرایط سنی برای اهدای خون حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال می‌باشد و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم است و فواصل اهداء خون هر ۸ هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال از چهار بار بیشتر تجاوز ننماید.

اهدای خون بانوان در چابهار کمتر از 3 درصد است

وی ادامه داد: آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند و در زمان اهدا همراه داشتن اصل کارت شناسایی برای کسانی که بار اول خون اهدا می‌کنند الزامی می‌باشد.

حسین سرگلزایی اظهار داشت: اهدای خون بانوان در چابهار کمتر از ۳ درصد است و مشارکت خانم چابهاری در استان پایین‌ترین سطح را دارا می‌باشد همه اهدا کنندگان قبل از اهدای خون از نظر کم خونی بررسی می‌شوند و حتی به خانم‌های در سنین باروری برای پیشگیری از کمبود آهن قرص آهن نیز داده می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از ما بر این باوریم که اهدای خون تنها به نفع نیازمندان این مایع حیاتی است و با این کار زندگی به دیگران هدیه داده‌ایم اما حقیقت آن است که اهدای خون پیش از آنکه حرکتی انسان دوستانه و با هدف بازگرداندن زندگی به نیازمندان باشد، گام مهمی برای حفظ سلامتی فرد اهدا کننده است.
 
مدیر انتقال خون شهرستان چابهار بیان کرد: یکی از دلایل تاثیر اهدای خون بر سلامتی فرد اهدا کننده آن است که پیش از هر بار اهدای خون سلامت فرد اهدا کننده با سنجش میزان فشار خون ،ضربان قلب میزان، هماتوکریت‌های خون( گلبول‌های قرمز خون) بررسی شده و سپس اجازه اهدا به فرد داده می‌شود به این ترتیب بسیاری از بیماری‌های فرد مانند فشار خون بالا، مشکلات خونی، ناراحتی‌های قلبی با همین آزمایش‌های به ظاهر ساده اما مهم شناسایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات متعدد نشان داد که با هر بار اهدای خون میزان آهن خون به حد طبیعی رسیده و غلظت خون کاهش می‌یابد به این ترتیب بدن به حالت عادی بازگشته و خطر حملات قلبی به شدت کاهش می‌یابد.

حسین سرگلزایی در پایان بیان کرد: پایگاه انتقال خون چابهار برای رفاه حال همشهریان محترم در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۷ الی ۲۲:۳۰ به آدرس خیابان باهنر جنوبی، روبروی بیمارستان امام علی (ع) ، خیابان امداد فعال می‌باشد.

انتهای خبر/
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 458160
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *