۱
ابتکار یک بانوی چابهاری؛

تلفیق هنر صنایع دستی رشتی و بلوچی /بازار خوب صنایع دستی چابهار در کشور های همسایه

صنایع دستی یک عنصر مهم در فرهنگ هر منطقه محسوب می شود و توسعه آن می تواند درآمدزایی مناسبی برای خانوار های بومی هر منطقه داشته باشد.
تلفیق هنر صنایع دستی رشتی و بلوچی /بازار خوب صنایع دستی چابهار در کشور های همسایه
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ صنایع‌دستی یکی از عناصر فرهنگی هر کشور و منطقه است که بیانگر فرهنگ و آداب رسوم آن منطقه است و توجه به آن جهت توسعه فرهنگی و حتی اقتصادی آن منطقه تأثیرگذار است.
باتوجه‌به مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر کشور شده است توسعه کسب‌وکارهای خورد جهت افزایش اشتغال و درآمدزایی به‌خصوص برای روستائیان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد خانواده‌های بومی هر منطقه بکند.

در همین خصوص خدیجه جعفرزاده مدیر شرکت‌تعاونی صنایع‌دستی نگین ماهکان در گفت‌وگو با خبرنگار چهاربهاران گفت: از سال ۱۳۶۸ از استان گیلان به استان سیستان و بلوچستان مهاجرت نمودم و از همان ابتدا مشغول به کار سوزن‌دوزی شدم ابتدای امر به‌صورت انفرادی تا سال ۸۴ مشغول به انجام این کار بودم در این فاصله با بومیان این منطقه آشنا شده‌ام که طرح سوزن‌دوزی آنها را یاد گرفتم و با سوزن‌دوزی رشتی تلفیق دادم بنا بر اصالتم کار اصلی من رشته دوزی بود که با آشنایی با سوزن‌دوزی این منطقه کار تلفیقی را آغاز نمودم.

 جعفر زاد ضمن بیان اینکه در کنار سوزن‌دوزی به کار مکرومه‌بافی نیز، می‌پردازیم، تصریح کرد: حدود ۱۰ سال است که از طریق یک فروشگاه صنایع‌دستی را به گردشگران و مردم منطقه به فروش می‌رسانیم.

جعفرزاده با بیا اینکه از سال ۹۴ شرکت‌تعاونی صنایع‌دستی نگین ماهکان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این شرکت‌تعاونی دارای ۳۵ نفر عضو فعال که همه استادکار هستند است و مشغول به هنرهای دستی شامل سکه دوزی، سوزن‌دوزی، معرق چوب، صدف چرم، خامه‌دوزی، گلیم، حصیربافی، سفال هستیم.

 وی با بیان اینکه تا کنون در حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ نمایشگاه شهرستانی، استانی و کشوری شرکت داشته‌ایم، اظهار کرد: در سال ۹۴ به‌عنوان برند کشوری تا شدم و چهار نشان ملی و نشان جشنواره فجر را دریافت نمودم و موفق به دریافت حدوداً ۵۲ مجوز کسب‌وکار شدم.

 جعفرزاده با اشاره به اینکه آموزش عنصر مهمی در کار ما است، خاطرنشان کرد: آموزش‌ها در سطح شهر، حاشیه شهر و روستاها صورت می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به دستیاری، پلان، روستای بلوچی و رادو را نام برد.

 وی ادامه داد: ابتدا آموزش اولیه صورت می‌گیرد و بعد از آموزش مواد اولیه را به هنرجوها می‌دهیم سپس صنایع‌دستی آماده شده توسط هنرجویان را در ادارات و نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسانیم تا زمینه کسب درآمد را برای آنها مهیا کنیم.

این کارآفرین برتر با بیان اینکه هدف از این آموزش‌ها ایجاد اشتغال پایدار برای دختران جوان و زنان بدسرپرست است، تصریح کرد: امروزه زنان و دختران ما با مدرک تحصیلی بالا در خانه نشسته‌اند و به دنبال کارند به نظر من کار حتماً پشت‌میزنشینی در اداره‌ای نیست آنها می‌توانند این کار را در خانه انجام دهند و کسب درآمد کنند، گاهی دیده می‌شود درآمد حاصل از فروش صنایع‌دستی حتی بیشتر از حقوق یک کارمند است.

مدیر شرکت‌تعاونی صنایع‌دستی نگین ماهکان در مورد صادرات صنایع‌دستی، اظهار کرد: فروش صنایع‌دستی در خارج از کشور از طرف اداره بازرگانی با اخذ مالیات روبه‌رو است به همین دلیل نتوانستیم این کار را به‌صورت وسیع انجام دهیم؛ ولی فروش این صنایع به‌صورت چمدانی توسط دوستانمان هرچند ماه یکبار به کشورهای اطراف دریای عمان صورت می‌گیرد و خدا را شاکرم که صنایع‌دستی ما در آن کشورها شناخته شده است و طرف‌داران ثابت خود را دارد .

 وی افزود: دردها و مشکلات بسیاری در این راه داشتیم که یکی از آنها وجود مکان ثابت بود و هست از سال ۹۰ تا سال ۹۸ منازلی را اجاره می‌کردیم و هر دو سال صاحب‌خانه منزل را می‌خواست و مجبور به جابه‌جایی و تغییر مکان می‌شدیم متأسفانه به علت تورم ای که هم اکنون در جامعه حاکم است و اجاره‌ها بسیار بالاست دیگر نمی‌توانیم مکانی را اجاره کنیم؛ زیرا ترجیح می‌دهم به‌جای اجاره‌کردن و داشتن یک مکان ثابت این هزینه را در اختیار مردم قرار دهم و به آنها کمک کنم تا موفق به کسب درآمد شوند و در نمایشگاه‌ها شرکت کنم تا صنایع‌دستی ایران و هنر دست‌زن ایرانی را نه‌تنها به مردم کشورم بلکه به جهانیان نشان دهم.

 این فعال در حوزه صنایع دستی، افزود: خدا را شاکرم که در این دو سال با اینکه مکان ثابتی نداشتیم حدود ۱۵ نفر از نیروهای ما مجوز کارگاهی را دریافت نمودند و مشغول به کار هستند به‌طورکلی از دهه ۹۰ تاکنون ۵۷۰۰ نفر را آموزش دادم و در خروجی این کار ۲۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشتند.

انتهای خبر/
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب: 457908
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *