۱
با توجه به گرم شدن هوا و آغاز طوفان های دریایی؛

طوفان «حاره ای» چیست؟/احتمال تاثیر گذاری طوفان بر سواحل مکران به چه میزان است؟

با توجه به گرم شدن هوا و آغاز طوفان های دریایی ممکن است تا اثرات مخرب این طوفان ها به سواحل مکران تاثیر بگذارد.
طوفان «حاره ای» چیست؟/احتمال تاثیر گذاری طوفان بر سواحل مکران به چه میزان است؟
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ باتوجه‌به قرارگیری سواحل جنوب استان سیستان و بلوچستان در کنار دریای عمان و دسترسی مستقیم به اقیانوس هر نوع تغییرات آب‌وهوایی برای مردم این منطقه مهم و در کار و نزدگی روزمره آنها تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین وجود یک طوفان قدرتمند مانند طوفان حاره‌ای قطعاً یکی از مهم‌ترین مواردی خواهد بود که علاوه برای تأثیر در زندگی مردم بومی این منطقه ممکن است باعث ایجاد خساراتی نیز بر قایق‌ها و سواحل شود.
آن 
باتوجه به این که ممکن است نام طوفان حاره‌ای و قدرت تخریب آن که این روزها خبرهای زیادی از آن در رسانه‌ها مخابره می‌شود برای مردم گنگ باشد؛جهت افزایش اطلاعات مردم در خصوص این طوفان با رئیس هواشناسی شهرستان چابهار به گفتگو نشستی، در همین خصوص محمدرضا سالاری فنودی به خبرنگار ما گفت: علت اصلی شکل‌گیری طوفان‌های حاره‌ای گرمای آب است وقتی آب در منطقه گرم می‌شود تبدیل به بخار می‌شود و به بالا صعود می‌کند در عرض‌های جغرافیایی صفر و پنج درجه شمالی و جنوبی در این نوار احتمال شکل‌گیری طوفان‌ها باتوجه‌به چرخش‌های عمودی و صعودی هوا طوفان‌های حاره‌ای شکل می‌گیرد.

وی افزود :در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور با گرم‌شدن هوا آب نیز گرم می‌شود، اصولاً دمای آب بالای ۲۶ درجه سانتیگراد باشد امکان طوفان وجود دارد هم اکنون دمای آب این منطقه بالای ۳۲ درجه سانتیگراد است و دمای آب شرایط را برای طوفان کاملاً مهیا بوده و امکان دارد که با شدت و قدرت بیشتری نسبت به قبل باشد و این گرما جهانی است و  هوا نسبت به سال‌های قبل گرم‌تر شده است.

سالاری ادامه داد: بر اساس آرایش خطوط پرفشار و بحث سینوپتیکی طوفان‌ها ممکن است به هر سمتی حرکت کنند به سمت شرق و غرب و یا شمال در حرکت باشند که این حالات در تمام اقیانوس‌ها از جمله اقیانوس هند آرام و اطلس صورت می‌گیرد.

 مدیر هواشناسی شهرستان تصریح کرد: اگر در نیمکره شمالی شکل بگیرد بر خلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند که به آن پادساعت‌گرد گفته می‌شود و اگر در نیمکره جنوبی شکل بگیرد به سمت قطب جنوب می رود؛ اما اگر به سمت عقربه‌های ساعت باشد به آن ساعت‌گرد گفته می‌شود گاهی به سمت بالا حرکت می‌کند و به سمت خلیج بنگال یا فیلیپین است و اگر به سمت دریای عمان باشد به‌طرف ایران یا یمن نیز می‌رود.

 وی اظهار داشت: طوفانی که به سمت ما می‌آید به سمت شمال است؛ ولی خطوط پرفشاری که در سمت عمان شکل‌گرفته و آن را به سمت هند منحرف کرده است بااین‌حال پیش‌بینی آن بسیار سخت است و هر لحظه ممکن است تغییر جهت داده و حتی ممکن است ۱۸۰ درجه  مسیر خود را تغییر دهد.

 سالاری خاطرنشان کرد: ایجاد طوفان‌های حاره‌ای در سال به عوامل مختلفی بستگی دارد به‌عنوان‌مثال امسال مونسون کمتر از حد نرمال ای خواهیم داشت و طوفان‌ها نیز از سال گذشته بیشتر خواهد بود سال گذشته ۳ الی ۴ طوفان داشتیم؛ اما امسال حداقل در این لحظه سه طوفان در حال شکل‌گیری و فعال است یکی در ژاپن دیگری در دریای عرب ویکی نیز در خلیج بنگال فعال است.

 وی با بیان اینکه احتمال اینکه این طوفان به شهرستان چابهار و سواحل این استان برسد صفر نیست، بیان کرد: خط سیر طوفان مشخص شده به سمت هند (بمبئی) و پاکستان (کراچی) می‌رود و احتمال آن که به سمت مرزهای ما بیاید بسیار ضعیف است؛ اما امکان دارد جهت خود را تغییر دهد؛ ولی احتمالش خیلی‌خیلی ضعیف است.

 سالاری اشاره کرد: جو پرفشاری در تابستان به نام پرفشار آزار کاملاً روی مرزهای ایران شکل می‌گیرد بر همین اساس ما در تابستان بارش کم را داریم؛ زیرا مانع بارش می‌شود، باید گفت یکی از موانع اصلی این که طوفان حاره‌ای به سمت مرزهای ما نیاید این جو است.

 رئیس هواشناسی شهرستان بیان کرد: شاید طوفانی مانند طوفان شاهین که از کنار مرزهای ما گذر کرد یا طوفان گنون که نزدیک به مرزهای ما شد؛ اما به سمت ما نیامد به علت این جو پرفشار آزور باشد.

 وی ادامه داد: بااین‌حال در دریا مواج بوده و فردا نیز مواج‌تر خواهد بود و سه‌شنبه احتمالاً و بار باران را داشته باشیم؛ اما شدت این رگبار بستگی به طوفان دارد.

 وی با بیان اینکه اگر بدترین سناریو را پیش‌بینی کنیم گفت: طوفان به چابهار تغییر جهت دهد بارندگی و وزش باد شدید را خواهیم داشت که این میزان را در بمبئی و کراچی خواهیم دید و ممکن است سرعت باد به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد، باران همراه با باد تأثیرات مخربی خواهند گذاشت؛ ولی باتوجه‌به سابقه تاریخی و خط سیر طوفان بعید است که به مرزهای ما بیاید.

انتهای خبر/
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 457906
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *