۰
نرخ باسوادی روبه‌افزایش است؛

در سیستان و بلوچستان نرخ با سوادی به ۸۶ درصد رسیده است

به گفته متولیان امر نرخ با سوادی در سیستان و بلوچستان ۸۶ درصد است که با میانگین کشوری ۱۰ درصد فاصله دارد.
در سیستان و بلوچستان نرخ با سوادی به ۸۶ درصد رسیده است
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛به نقل ازعصرهامون، بی‌سوادی و حتی کم‌سوادی خود ریشه بسیاری از مسائل ازجمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی سیاسی جوامع می‌باشد. به این دلیل است که گسترش آموزش‌وپرورش و کاهش درصد بی‌سوادی یکی از شاخص‌های مهّم پیشرفت محسوب می‌شود.


در جوامع گوناگون، سواد آموختن به‌عنوان حق اساسی و لازمه پیشرفت انسان شناخته شده است و هر انسان اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال، باید از فرصت‌های آموزشی برخوردار باشد.


این نیاز، هم توانایی بر خواندن و نوشتن را در برمی‌گیرد و هم عامل رشد و توسعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.


به همین ضرورت بود که در ۷ دی‌ماه ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد، از زمان تشکیل این نهاد، هزاران نفر در جهت توسعه امر سوادآموزی در راه اعتلای فرهنگ کشور تلاش و کوشش کردند و علی‌رغم همه کمبودها سواد و آگاهی‌ها را در محروم‌ترین و دوردست‌ترین نقاط کشور برده‌اند و ثمره تلاش آنان موفقیت‌هایی است که در سطح ملی حتی بین‌المللی امروز شاهد هستیم.

 
سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های هست که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرانه سوادآموزی در این استان ۲۹ درصد بود و به گفته متولیان امر با گسترش و توسعه سوادآموزی این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۸۵ درصد رسیده است.

 
به گفته معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به فعالیت‌های انجام شده میزان با سوادی به ۸۶ درصد رسیده که این آمار با کشور بسیار تفاوت و فاصله دارد.

 
روح‌الله شیرازی می‌گوید: سیستان و بلوچستان پایین‌ترین نرخ باسوادی را در کشور دارد و فاصله آن با دو استان قبل از خود کردستان و آذربایجان غربی نیز بسیار زیاد است.

 
به گفته وی هر سال ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر بازمانده از تحصیل به جمعیت بی‌سواد استان افزوده می‌شوند که نیاز به عزم عمومی برای ارتقا نرخ باسوادی در استان دارد.

 
شیرازی انسداد مبادی بی‌سوادی را از اولویت معاونت‌هایی مختلف آموزش‌وپرورش برشمرد و گفت: در این راستا طرحی با عنوان ایجاد مجتمع‌های آموزش مهارتی و اشتغال در دستور کار قرار دارد تا هم بی‌سوادی کنترل شود و هم از جذب دانش‌آموزان به سمت مشاغل کاذب پیشگیری شود.

 
به گفته این مقام مسئول میانگین باسوادی در کشور بیش از ۹۵ درصد است که سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ درصد از میانگین کشور عقب است.

 
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان بیان می‌کند: به سبب پهناوری و پراکندگی استان، بانک اطلاعاتی دقیقی از تعداد بی‌سوادان این استان در دست نیست؛ اما برای همین تعدادی که شناسایی شده اقدامات لازم برای باسوادی آنان در دستور کار قرار دارد.

 
وی می‌گوید: در حوزه باسوادی تلاش داریم استان را به میانگین کشوری برسانیم و در این راستا طرح شتاب‌بخشی را تدوین و در دو شهرستان که کمترین میانگین باسواد کشور را دارد اجرایی خواهیم کرد.

 
انتهای خبر/ 
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب: 457795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *