۰

تمام روستاهای سیستان وبلوچستان باید به کارگاه اقتصادمقاومتی تبدیل شود

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این که 51 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند گفت: تمامی روستاهای استان با توجه به قابلیت های فراوان آنها در بخش های مختلف باید به کارگاه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.
22
22
به گزارش چهاربهاران، علی اوسط هاشمی در دیدار با جهادگران اظهار داشت: کشاورزان و دامپروران به عنوان محورهای امنیت غذایی جامعه باید حضوری فعال تر در عرصه اقتصاد مقاومتی داشته باشند زیرا ظرفیت های زیادی در این بخش وجود دارد.
وی افزود: کشاورزان باید با تغییر در رفتار، الگو و نگاه فعال تر در این عرصه گام بردارند.
وی با بیان این که 43 محدوده آبی قابل برداشت استان به 9 محدوده کاهش یافته است گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی مشکلات فراوانی نظیر خشکسالی 18 ساله و تبخیرفراوان آب و غیره را متحمل شده است که می توان با تغییر در نگاه از ظرفیت های موجود آن بیشترین بهره را برد.
وی بیان کرد: با رونمایی 20 سند توسعه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در هفته دولت امسال می توان شاهد ایجاد تحولات عظیم در این بخش بود که نوید آینده روشن را می دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این که کشاورزان پرچمدار اقدام و عمل هستند اظهار داشت: امروز انتظار می رود کشاورزان با همتی مضاعف، نوآوری و خلاقیت شایسته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب حرکت کنند.
وی با اشاره به ظرفیت های بخش منابع طبیعی و محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مسئولان دست اندرکار این بخش باید زمینه بهره وی بهینه از این بخش ها از جمله گیاهان دارویی و غیره را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم کنند و بخش خصوصی نیز وارد چرخه فعالیت شود.
وی در نظر گرفتن 32 هزار میلیارد ریال (سه هزار و 200 میلیارد تومان) برای آبیاری تحت فشار، 500 میلیون دلار برای طرح انتقال آب بوسیله لوله به 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان و اختصاص 70 میلیارد ریال به احیای قنوات در سالجاری را از جمله اقدامات و برنامه های دولت برای پیشرفت بخش کشاورزی استان ذکر کرد.
هاشمی با بیان این که نگاه به منابع آبی نا امیدانه نیست گفت: با وجود دریای عظیم در استان هم اینک مد نظر است با 250 میلیارد ریال نخستین چاه در آبهای ژرف حفر شود تا بیشترین بهره برداری را از این منابع غنی آبی انجام شود.
وی حمایت از بخش های صنعت را از دیگر اقدامات دولت عنوان کرد و افزود: در این بخش چهار هزار میلیارد ریال برای حمایت از واحدهای صنعتی نیمه تعطیل و واحدهایی که 40 تا 50 درصد پیشرفت دارند پیش بینی شده و این اعتبار تا 10 هزار میلیارد ریال نیز افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه از سال 81 تا قبل از دولت یازدهم برای مصوبات دولت در سیستان و بلوچستان ردیف اعتباری در نظر گرفته نشده بود افزود: در دولت یازدهم برای مصوبات دولت های قبل و مصوبات جدید ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه توسعه روستاها در سیستان و بلوچستان به عنوان هدف والا در دستور کار قرار دارد، گفت: هر جا که تمرکز صورت گیرد و شاهد مشارکت مردم باشیم تحول نیز انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به برنامه های مهم دولت برای توسعه سیستان و بلوچستان گفت: توسعه بندر چابهار و رونق بخشیدن به فعالیتهای اقتصادی در منطقه، اجرای پروژه های بزرگ و شاخصی مانند راه آهن، گازرسانی، آبیاری نوین در شمال و جنوب استان در کنار حمایت از طرحهای کشاورزی و صنعتی و تجاری و مبادلات مرزی در دستور کار دولت است که می توان از آنها به عنوان عوامل رشد و آبادانی منطقه یاد کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: برجام تسهیل کننده روابط تجاری ایران با مجامع بین المللی شده است که اگر دستاوردهای آن نبود امروز در بسیاری از بخش ها مشکلات فراوان وجود داشت.
هاشمی افزود: دولت تدبیر و امید با وجودی که در سخت ترین شرایط اقتصادی و تورم، کشور را در دست گرفت و توانست با تلاش های شبانه روزی تورم را مهار کند اما مورد جفا و بی مهری قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: در کنار بیان کمبودهایی که در کشور وجود دارد نباید کارهای ارزشمندی که دولت تدبیر و امید در سخت ترین شرایط انجام داده نادیده گرفته شود و بیان نشود.
هاشمی ادامه داد: برجام توانست در بازارهای جهانی قدرت خرید را برای کشور به همراه آورد که در دوره های قبل حق انتخاب نداشتیم و با ما معامله نمی کردند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این دستاورد باید انسجام ملی را مد نظر قراردهیم.
وی تصریح کرد: در برجام یک بازنگری در نگاه ها انجام دهیم و ارزش ها و منافع ملی را ارج نهیم.
استاندار با تاکید بر ادامه راه شهدا انقلاب اسلامی گفت: آنانی که به شهدا عشق می ورزند شرط این عشق ورزیدن معرفت، اخلاق و احترام به قانون است.
وی بابیان اینکه قدرت، عزت و پیشرفت را مردم تولید می کنند گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی می توان با مشارکت و مدنظر قرار دادن اخلاق و قانون زمینه بیش از پیش شکوفایی کشور را فراهم کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 210 طرح کشاورزی با بیش از 719 میلیارد ریال اعتبار همزمان با هفته دولت در استان در حال بهره برداری است.
رضا نجفی افزود: با راه اندازی این طرح ها ضمن بهره مندی چهار هزار و 85 خانوار از مزایای آنها زمینه اشتغال 741 نفر به صورت دائم و 23 هزار و 586 نفر به صورت موقت در استان فراهم می شود.
وی گفت: درراستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این سازمان نسبت به تدوین 20 سند توسعه ای در بخش کشاورزی اقدام کرده است.
وی افزود: سند توسعه سامانه های نوین آبیاری از 24 هزار هکتار وضع موجود در افق پنج ساله به 119 هزار هکتار، سند آبیاری با لوله به اراضی دشت سیستان از هفت هزار هکتار به 46 هزار هکتار، سند احیا و مرمت و بازسازی قنوات از هزار و 200 کیلومتر موجود به 2 هزار و 400 کیلومتر می رسد.
وی بیان کرد: علاوه بر طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب و مرکز استان یکی دیگر از مصوبات سفر هیات دولت به استان بود.
وی افزود: در این راستا از سال 93 تاکنون هشت هزار هکتار سامانه آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا شده و درحال اجراست و همچنین 25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان مطالعه و آماده قرارداد اجرایی برای این طرح است که 10 هزار هکتار آن در مرحله امضای قرارداد با پیمانکاران است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان رونق بخش های مختلف کشاورزی و دامپروری استان نظیر افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی، گوشت قرمز و سفید و شیلات و غیره را از جمله دستاوردهای دولت در استان ذکر کرد.
 سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند .
پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 423199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *