۰
مدیر اداره دام پزشکی شهرستان چابهار؛

بیش از ۹۶ هزار دام سبک و سنگین در شهرستان چابهار وجود دارد/ کشتار دام بصورت غیر مجاز عامل انتقال بیماری ها است

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: نظارت جدی بر دام‌ها از زمان پرورش تا زمان ذبح شدن وجود دارد تا مانع از رشد و تکثیر بیماری های دامی شویم.
بیش از ۹۶ هزار دام سبک و سنگین در شهرستان چابهار وجود دارد/ کشتار دام بصورت غیر مجاز عامل انتقال بیماری ها است
داریوش سرگزی در گفتگو با چهاربهاران، اظهار کرد: دام‌های بومی موجود در مناطق روستایی و عشایری حوزه چابهار  توسط شرکت‌های خدمات غیردولتی جهاد کشاورزی پلاک هویت بارکددار دریافت می‌کنند و هر گونه صدور مجوز برای حمل‌ونقل به مقصد کشتارگاه و یا پرواربندی‌های سطح استان، پرداخت تسهیلات و یا پرداخت غرامت در صورت تلفات در اثر بیماری و یا بلایای طبیعی منوط به ارائه بیمه‌نامه و پلاک هویتی دام‌ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه عملکردی معاونت اداره کل و اداره دامپزشکی چابهار تعداد ۱۵۳ واحد اپیدمیولوژیک با دارا بودن ۶ هزار رأس دام سنگین و ۹۱ هزار رأس دام سبک مشغول فعالیت هستند.

مدیر اداره دام پزشکی شهرستان چابهار با اشاره به ظرفیت های زیاد این شهرستان درحوزه دام، تصریح کرد: شهرستان چابهار به خاطر  بهره بردن از شرایط خاص جغرافیایی و فراهم بودن زیر ساخت های مربوط به پرواربندی، واردات از طریق مرزهای دریایی و خشکی، کشتارگاه ها و شرکت های بسته بندی مختلف علاوه بر تامین نیاز پروتئینی و گوشت قرمز شهرستان، نقش به سزایی در تامین نیاز پروتئینی و تامین امنیت غذایی کشور دارد.
 
سرگزی بیان کرد: نظارت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در طول فرایند پرورش دام تا کشتار و بسته‌بندی گوشت به طور مستمر از طریق سم‌پاشی دام و اماکن نگهداری دام، واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری‌ها، تأیید سلامت، ارسال به کشتارگاه و نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی و بسته‌بندی گوشت توسط دامپزشکان و روحانیت مستقر در کشتار صورت می‌گیرد.

مدیر اداره دام پزشکی شهرستان چابهار با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام خطرات زیادی برای انسان ها دارد، خاطرنشان کرد: کشتار غیرمجاز دام به دلیل ایجاد آلودگی های زیست محیطی، مخاطره بهداشت عمومی و  احتمال انتقال بیماری های مشترک انسان و دام از قبیل تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری، کیست های انگلی و شاربن به عنوان تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه تلقی می گردد و در صورت مشاهده  هرگونه تخلف برابر ضوابط برخورد می گردد.

وی ادامه داد: توصیه می گردد شهروندان محترم فرآورده های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و مورد تائید دامپزشکی تهیه کنند و در هنگام خرید محصول به تاریخ تولید، انقضاء، شرایط نگهداری و مهر و نشان تأیید سلامت دامپزشکی توجه نمایند.
 
سرگزی اظهار کرد: در خصوص دام‌های وارداتی به جهت اطمینان از سلامت دام‌ها معاینه بالینی، تأیید سلامت، سم‌پاشی، پلاک کوبی، واکسیناسیون و طی دوره قرنطینه بسته به نوع دام که با هدف کشتار ، پروابندی و یا داشتی وارد گردیده با نظارت بهداشتی و قرنطینه ای  دامپزشکی صورت می گیرد و پس از آن مجوز حمل به مقصد کشتارگاه و یا پرواربندی های سطح استان صادر می شود.

مدیر اداره دام پزشکی شهرستان چابهار، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بواسطه اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی، واکسیناسیون جمعیت دامی، آموزش های ارائه شده به بهره برداران و پای کار بودن تمامی مردم و مسئولین سطح ایمنی مطلوبی در جمعیت دامی بر علیه بیماری ها وجود دارد و گزارشی از وقوع بیماری های واگیر دار دامی در سطح شهرستان نداریم.

وی ادامه داد: سامانه ۱۵۱۲ معاونت اداره کل و اداره دامپزشکی شهرستان چابهار  آماده دریافت نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان محترم می باشد.

انتهای خبر/
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 458021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *