۰
رئیس مرکز تحقیقات آب های دور چابهار خبر داد:

زیست بوم مرجانی پناهگاه گونه های جانوری دریایی/ اجرای طرح های ساخت صیدگاه های مصنوعی به شیوه های نوین و باغداری دریایی

اشکان اژدری گفت: زیست بوم مرجانی در خایج چابهار به عنوان پناهگای بسیاری از گونه های جانوری که ارزش اقتصادی دارند و مراحل نوزادگاهی خود را در این زیستگاه می گذرانند.
زیست بوم مرجانی پناهگاه گونه های جانوری دریایی/ اجرای طرح های ساخت صیدگاه های مصنوعی به شیوه های نوین و باغداری دریایی
اشکان اژدری؛ رئیس مرکز تحقیقات آب های دور چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به ارزش و اهمیت زیست بوم های مرجانی بیان کرد: مرجان‌های دریایی از نظر اکوسیستمی به شرایط متعارفی ازجمله شوری و دمای آب، اکسیژن کافی و مواد مغذی برای زیست خود نیاز دارند و در صورتی که هرکدام ازشرایط یاد شده تحت تاثیر عوامل طبیعی و غیر طبیعی قرارگیرند، موجب ناپایداری حیات مرجان‌ها می‌شود و در نهایت آنها را در معرض نابودی قرار می‌‌دهد.
 
وی افزود: در برخی از نقاط دریای عمان مثل خلیج چابهار هم آب سنگ‌های مرجانی وجود دارد که به عنوان پناهگاهی برای بسیاری از گونه‌های جانوری محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از ماهیانی که ارزش اقتصادی دارند، مرحله نوزادگاهی خود را در این زیستگاه می‌گذرانند.
 
رئیس مرکز تحقیقات آب های دور چابهار با اشاره به ارزش های زیست محیطی آب سنگ‌های مرجانی تصریح کرد: چنانچه از شرایط زیستی مرجان‌های دریایی به خوبی حفاظت شود، می‌توان امیدوار بود که علاوه بر پایداری شرایط زیست مرجان‌ها، از تنوع زیستی پیرامونی مرجان‌ها هم به نحو مقتضی بهره‌برداری به عمل آید.
 
حفاظت از سواحل و دریا زمینه ایجاد معیشت و اقتصاد پایدار در منطقه را بوجود می آورد
 
وی ادامه داد: با اجرای برنامه‌های حفاظت از ساحل ازقبیل جلوگیری از ایجاد آلودگی‌ها، کنترل و مهار آلودگی‌های وارده به دریا و نیز حفاظت فیزیکی ازسواحل و دریاها، می‌توان زمینه‌های مساعدی را برای ایجاد معیشت و اقتصاد پایدار دریک منطقه به‌وجود آورد.‏
 
اژدری با بیان اینکه زیست بوم مرجانی منطقه در سال 1391 با همکاری سازمان ها و نهادهای دریایی انجام شده بود اذعان کرد: علی رغم وجود استرس های محیطی و فیزیکی به سازش پذیری و رشد کلونی های مرجانی که می تواند معرف وجود گونه های مرجانی بسیار مقاوم در برابر شرایط نامساعد و استرس های محیطی باشد.
 
وی با اشاره به مسائل توسعه زیست بوم های مرجانی در منطقه اظهار کرد: زیست بوم های مرجانی ساحل پایین دست هتل لیپار به صورت ماهانه و با همکاری ارگانهای دریایی باید به صورت مستمر پایش شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات آب های دور چابهار ادامه داد: مکان هایی در خلیج چابهار که عاری از عوامل استرس زا بوده را به منظور انتقال قلمه های مرجانی برای توسعه زیست بوم های شیلاتی و زیست محیطی شناسایی شود.
 
وی گفت: طراحی و اجرای طرح های ساخت صید گاه های مصنوعی به شیوه های نوین و باغداری دریایی در دستور کار است.
 
اژدری با بیان اینکه در نگهداری مرجان ها ارگان های زیرمجموعه باید همکاری کنند بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی به منظور تأمین هزینه های ایجاد پچ های مرجانی برای توسعه زیست بوم های حساس زیر جزر و مد همکاری ویژه ای داشته باشد.
 
رئیس مرکز تحقیقات آب های دور چابهار خاطرنشان کرد: با پیگیری ارگان های دخیل یک همایش در خصوص اکوسیستم های مرجانی دریای عمان حداکثر اسفندماه سال جاری برگزار شود و نتایج مطالعات و پایش های انجام شده و پیشنهادات مطروحه در آن گردهمایی ارائه و نقد و بررسی شود.
 
 
 انتهای پیام/
 
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 457214
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *