۰
وقتی کنار آب، مردم سیستان و بلوچستان لب تشنه جان می دهند؛

مردم روستانشین در حسرت قطره ای آب سالم، کنار دریای بیکران عمان/ رویای کودکان بلوچ پای هوتگ ها غرق در بی تفاوتی مسئولان می شود

وجود منابع آبی نظیر دریای عمان زمینه های اقتصادی و عمرانی زیادی را به همراه دارد و عدم بی توجهی مسئولان استانی و کشوری باعث ایجاد بحران آب در روستاها شده که نتیجه آن قطع نفس های کودکان مظلوم جنوب استان شده است.
مردم روستانشین در حسرت قطره ای آب سالم، کنار دریای بیکران عمان/ رویای کودکان بلوچ پای هوتگ ها غرق در بی تفاوتی مسئولان می شود
به گزارش چهاربهاران، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق جمهوری اسلامی ایران با داشتن آب و هوایی مساعد و متفاوت در کنار ظرفیت ها و پتانسیل ها به سرزمینی طلایی و استراتژیک تبدیل شده است که با مدیریت، سرمایه گذاری و توجه به آن می تواند زمینه ساز اشتغال، توسعه و آبادانی منطقه و حتی فراتر از آن یعنی در سطح بین المللی برای کشورهای خاورمیانه و آسیایی باشد.
 
وجود منابع آبی نظیر دریای عمان که متصل به اقیانوس هند و خلیج فارس می شود زمینه های اقتصادی و عمرانی زیادی را به همراه دارد اما متاسفانه عدم کم یا بی توجهی مدیران و مسئولان استانی و کشوری باعث ایجاد بحران آب در روستاها شده که نتیجه آن قطع نفس های کودکان مظلوم جنوب استان شده است.
 
عدم دسترسی آسان به آب شرب روستا و ایجاد فضای امن و دلنشین تفریحی و بازی باعث شده تا شاهد تکرار مرگ فرزندان در روستا‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان شویم و رویاهای صادقانه یک کودک بلوچ در هوتگ ها و رودخانه ها غرق بی‌تفاوتی مسئولان محلی و کشوری شود.
 
مردم روستانشین در حسرت قطره ای آب سالم، کنار دریای بیکران عمان
نصیر جدگال؛ فعال اجتماعی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: استان پهناور سیستان و بلوچستان در حال حاضر مفتخر بر انتقال آب از دریای عمان به سایر استانها است در حالی که ۵۰ درصد روستای آن فاقد آب شرب سالم و مصرفی هستند.
 
وی ادامه داد: اما قصه پر غصه این سرزمین به اینجا ختم نمی شود و مشکل دیگر این است که استفاده از آب هوتگ ها در حالی که هیچ گونه مسائل بهداشتی در آن رعایت نشده علاوه بر جان کودکان، سلامت تمامی اعضای خانواده را تهدید می کند و این یعنی فاجعه ای در کمین زندگی مردمانی است که هیچ صدایی برای بیان مشکلات و درد هایشان ندارند.
 
جدگال تصریح کرد: احداث آب شیرین کن، استفاده از ذخایر آبی پشت سدها، لوله کشی روستاها نیازمند توجه مسئولین است تا با انجام کارهای مهندسی شده و تخصیص اعتبارات لازم علاوه بر تامین آب شرب و سالم مردم، از خشک شدن مزارع کشاورزی و تلف شدن برخی دام ها به دلیل عدم کمبود آب جلوگیری کنند.
 
وی افزود: پا به میدان گذاشتن مسئولان کشوری علاوه بر نجات دادن جان کودکانی که آخرین نقطه زندگیشان به بهانه بازی و تفریح پای هوتگ ها است باعث رونق اشتغالزایی، اقتصادی و عمران و آبادانی منطقه می شود و قطعا مدیریت منابع آبی زمینه ایجاد پروژه های بزرگ در جنوب استان برای توسعه و پیشرفت است.
 
این فعال اجتماعی با بیان اینکه عدم وجود حفاظ استاندارد و علائم هشدار فقدان نظارت دقیق بر ایمن سازی حوضچه‌ها و استخرهای کشاورزی پیشتر نیز باعث بروز حوادث اینچنینی بوده است خاطرنشان کرد: نبود زمین بازی و تفریح برای کودکان و عدم توجه مسئولین امر مزید بر علت شده و کودکان زیادی مشابه آن در هوتگ ها غرق شده و جان خود را از دست داده اند.
 
عدم شاخص دسترسی به آب لوله کشی سالم مشکل اساسی روستاهاست
حبیب افشار یکی از شهروندان شهرستان دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: جنوب استان سیستان و بلوچستان برخلاف تصور عموم مشکل ذخایر آبی ندارد اینجا رودخانه های فصلی و دائمی بزرگی دارد که مناطق سرسبزی را به قطب کشاورزی تبدیل کند و همچنین قنات های باستانی اش یادگار دور تاریخ است.
 
وی ادامه داد: مشکل اساسی شهر و روستاهای ما شاخص دسترسی به آب لوله کشی سالم است که در کمترین سطح آن در مقیاس کشوری قرار دارد، مدیریت آب در استان سیستان و بلوچستان به ناکارآمدترین شکل ممکن عمل کرده است.
 
رویای کودکان بلوچ در هوتک ها غرق بی تفاوتی مسولان می شود
افشار گفت: زینب، یسنا و فاطمه در روستاهایی غرق شده اند که رودخانه هایش جزو خروشان ترین رودهای جنوب کشور است اینجا متاسفانه شبکه آبرسانی در روستاها و حتی شهرهای بزرگ در این استان جای هیچ دفاعی را نمیگذارد و هر روز شاهد اخبار دردناک غرق شدن کودکان هستیم که نتیجه مدیریت فشل چندین و چند ساله در این استان است.
 
وی افزود: مقام عالی استان به راحتی در یک نشست خبری کشته شدن کودکان در هوتک ها را انکار می کند، اوج مظلومیت آنها در برابر چشمان تاریخ به تصویر کشیده می شود.
 
افشار بیان کرد: منطقه دشتیاری با وجود چندین سد در بالادست مردمش برای تامین آب آشامیدنی با ایجاد گودال های مصنوعی به روش اجدادشان زندگی می گذرانند و هر از گاهی کودکانش طعمه تمساح می شوند یا درگودال آب غرق می شوند.

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 455798
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *