۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

چابهار به عنوان اولین بندر کشور در ترانزیت و جذب اپراتور خارجی مانع از تحریم توسط آمریکا شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تلاش های انجام شده در توسعه زیرساختهای بندری، انجام و بازاریابی منطقه ای سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار، آمریکا را قانع به معافیت این بندر از تحریم ها کرد.
چابهار به عنوان اولین بندر کشور در ترانزیت و جذب اپراتور خارجی مانع از تحریم توسط آمریکا شد
بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و بین المللی اظهار کرد: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به یکدیگر بوده و سرمایه گذاریهای عمده‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرسا‌ختهای بندری و تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری انجام شده در طی چهار سال گذشته در تاریخ 35 ساله ساخت بندر بی‌سابقه است.

وی افزود: بطوریکه در فاصله کوتاه بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی، چابهار بعنوان اولین بندر کشور در ترانزیت حجم گسترده‌ای از کالا های اساسی افغانستان، جذب اپراتور خارجی و همچنین اتصال سه کشور طی توافقنامه‌ای موسوم به توافقتنامه چابهار توانست امریکارا در مستثنی نمودن این بندر از تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان قانع کند.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی ازطراحی، ساخت و تکمیل پروژه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یک پروژه ملی یاد کرد که بهره‌برداری از آن خصوصاً درحوزه ترانزیت افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی بوده و بیان کرد: ظرفیتهای ایجاد شده با افتتاح پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی اقتصاد کشور را به دیگرکشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی است.

وی از انجام سرمایه گذاریهای گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان و بندر چابهار خبر داد و پیش بینی کرد: در آینده ای نزدیک فعالیتهای تجاری و بازرگانی  گسترده ای در این منطقه شکل خواهد گرفت و با محدودیتهای موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس مطمیناً لوپ حمل و نقل دریایی جدید بین بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان ایجادو  فعالیتهای بازرگانی، دریایی،کشتیرانی و خدمات وابسته، جابجایی کالاهای ترانشیبی و ترانزیتی در این منطقه راه اندازی و نقش حیاتی بندر چابهار برای رونق تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش پررنگ تر خواهد شد.

آقایی گفت: امروز بندر چابهار به عنوان پشتوانه و سوپاپ اطمینان بنادر کشور قادر خواهد بود پاسخگوی همه فعالیت های بنادر جنوبی بوده به نحوی که هرگونه محدودیت در حوزه خلیج فارس هیچ خللی در انتقال کالاهای اساسی کشور و صادرات انواع کالاها ( مواد نفتی، معدنی و ... ) و تجارت دریایی کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی با اشاره به پهلوگیری شناورهایی با ظرفیت ۸۵ هزارتن و تخلیه محموله های ۷۰ هزارتنی و همچنین تخلیه کشتی های حامل کالای اساسی برنج طی چند روز اخیر در بندر چابهار ،از ظرفیتهای ایجاد شده بندر شهید بهشتی  به عنوان یک هدفگذاری صحیح در حداقل رساندن محدودیتهای اعمالی برای بنادر کشور یاد کرد.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای تخلیه و انتقال کالاهای اساسی کشور و کشورهای منطقه با وجود ظرفیتهای فعلی بندر چابهار وجود ندارد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 452483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *