۰
گزارش چهاربهاران از قول پیوند تنها بندر اقیانوسی کشور به اروپا؛

شبکه ریلی چابهار از آمار تا واقعیت/ برآوردچهار هزار میلیارد تومانی برای پایان این پروژه

حتی این در حالی که رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی از اتصال چابهار به شبکه ریلی تا پایان دولت دوازدهم خبر داد، اما در بودجه ۹۷ تنها ۲.۵ درصد مبلغ لازم تخصیص یافته است.
شبکه ریلی چابهار از آمار تا واقعیت/ برآوردچهار هزار میلیارد تومانی برای پایان این پروژه


به گزارش چهاربهاران، کارشناس ارشد حمل و نقل ریلی درباره اجرایی شدن یا نشدن وعده رئیس جمهور در خصوص راه آهن چابهار ـ زاهدان عنوان کرده است که این محور ریلی به عنوان زیرساخت اصلی شاخه شرقی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب، تماما از خاک ایران عبور کرده و زمینه ساز اتصال کشورهای محصور در خشکیِ آسیای میانه به آب‌های آزاد است.
 
به گفته سید میثم لاجوردی بر اساس آخرین گزارش های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، میزان پیشرفت قطعه اول این محور ریلی (چابهار ـ زاهدان) پس از گذشت هفت سال از شروع آن معادل ۲۷ درصد است که به گفته مسئولان این شرکت، کمبود منابع مالی تخصیصی به این پروژه مهم ترین عامل کندی در ساخت این محور راهبردی بوده است.
 
این کارشناس گفته است که وضعیت تخصیص بودجه و میزان پیشرفت پروژه در سال های اخیر حاکی از آن است که با ادامه این شیوه‌ی تأمین مالی، پروژه ریلی چابهار ـ سرخس نه تنها تا پایان دولت دوازدهم بلکه تا سال های سال هم به اتمام نخواهد رسید. بنابراین تغییر جدی در نحوه تامین مالی این پروژه ضروری است.

کارشناس اقتصادی در گفت و گو با چهاربهاران، عنوان کرده است که مهم ترین مسیر ترانزیت ریلی جنوب به شمال ایران (شاخه شرقی) که تنها رقیب آن، بندر گوادر در پاکستان ـ خاک افغانستان و ترکمنستان محور ریلی «چابهار ـ زاهدان ـ سرخس ـ ترکمنستان» است.

سرمایه گذاری در بندر چابهار بدون توسعه زیرساخت ترانزیت ریلی بی فایده است
محمدعلی رحیمی نژاد گفته است که علی رغم سرمایه گذاری هنگفت در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، سرمایه گذاری قابل توجهی در اتصال ریلی این بندر به مرز سرخس در شمال شرقی کشور برای احداث مسیر ترانزیتی از هند به آسیای میانه انجام نشده است.

به گفته کارشناس اقتصادی مسیری که به دلیل افزایش تولیدات و صادرات محصولات هندی از یک سو و بازار تشنه انواع محصولات در آسیای میانه که بالاترین نرخ رشد جمعیت در منطقه را دارد، بازاریابی برای این مسیر ترانزیتی را بسیار سهل کرده است و در صورت تسریع در احداث آن، قطعا هم از بازار مناسبی برخوردار خواهد بود و هم درآمد بالایی برای صنعت حمل و نقل و ترانزیت کشور به ارمغان خواهد آورد.

تأکید رئیس جمهور بر تحویل پروژه در ۱۴۰۰
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی که در جریان نخستین سفر استانی دولت دوازدهم در دوازدهم آذر ماه انجام شد، از اتصال چابهار به شبکه ریلی تا پایان دولت دوازدهم (۱۴۰۰) خبر داد.

وی اجرای پروژه این مسیر ریلی را جزء مصوبات هیئت دولت در این سفر خواند وگفته است که در آینده بزرگترین بندر تجاری و تنها بندر اقیانوسی ایران، بندر چابهار خواهد بود که این بندر باید سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند.

روحانی با اشاره به مسأله اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و راه‌آهن سراسری مطرح کرده است که این کار در دولت یازدهم شروع شده است و ادامه دارد. حدود ۲۵ درصد این کار انجام شده و جزو طرح‌هایی است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد که با این حال دولت در لایحه بودجه سال آینده، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث راه آهن چابهار ـ زاهدان تخصیص داده که ۲.۵ درصد مبلغ مورد نیاز برای ساخت این خط آهن محسوب می شود.

به گفته رحیمی نژاد اگر همین رقم در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تأیید و در طول سال آینده به طور کامل هم تخصیص داده شود، ۴۰ سال زمان می برد تا این خط آهن تکمیل شود. حال آنکه زمان اجرای وعده رئیس جمهور برای رساندن خطوط ریلی به کناره آب دریای عمان، کمی بیش از سه سال دیگر به پایان می رسد.

انتهای پیام/ ف


 
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 450889
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *