۰
اجلاس آیورا؛ هزینه یا سرمایه؟

خیز بلند شمالی ترین بندر اقیانوس هند برای جهانی شدن/ چابهار کانون توجه سرمایه گذاران جهانی

چابهار یکی از مستعدترین مناطق آزاد شمال اقیانوس هند فرصتی طلایی برای جهانی شدن در سایه اجلاس ایورا دارد.
چابهار
چابهار
به گزارش چهاربهاران، مزیتهای نسبی و مهمی که چابهار بخصوص برای محور شمال به جنوب از دریای عمان به آسیای میانه و افغانستان دارد موجب شده تا اجلاس آیورا متشکل از مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند و برخی کشورهای آسیایی در این بندر برگزار شود.
اجلاسی که قرار است به زودی در کشور ایران و در قطب سرمایه گذاری کشور و پیشانی اقتصاد ایران برگزار شود و فرصتی است تا جمهوری اسلامی ایران با معرفی این بندر خیز بلندی برای جذب و معرفی توانمندیهای بکر و محصور مانده در ایام تحریم بردارد.
موانع و مزیتهای پیش روی منطقه آزاد چابهار
بدون شک با ورود سرمایه به این منطقه موجب رونق اقتصادی و اشتغال خواهد شد، پیشرفت 15 درصدی شهرک پتروشیمی این بندر که توسط چینیها در حال ساخت است از نکات مثبت سرمایه گذاری خارجی در کشور است.
اتصال ریلی و ناوگان هوایی مناسب از مهمترین و بزرگترین چالشهای پیش روی منطقه آزاد چابهار در ده دهه بعد از تاسیس این منطقه بوده که هم اکنون روند احداث راه آهن که از دولت قبل شروع شده در دولت یازدهم ادامه و تسریع پیدا کرده است.و امید است با اختصاص بودجه علی رقم اینکه از بودجه های نفتی واعتبارات به مناطق آزاد بودجه ای تعلق نمیگیرد این طرح ملی هر چه زودتر به اتمام برسد.
نرسیدن به چشم انداز صادرات و برهم زدن موازنه منفی صادرات نسبت به واردات همچنان بزرگترین چالش و مشکل روبروی مناطقه آزاد است طوری که برخلاف چشم انداز تا پایان برنامه چهارم واردات مناطق ازاد بیش از شش برابر میزان صادرات انها بوده است که رقم نگران کننده ای است.البته سیاست غلط منوط کردن بودجه مناطقه آزاد از درآمد حاصل از واردات کالا و کالای همراه مسافر را نباید ندیده گرفت و می توان گفت بزرگترین خطای استراتژیک دولت در مناطق آزاد در بحث واردات این قانون بوده است.
ورود تکنولوژهای نوین از کشورهای صنعتی و بهره گیری از فن اوری به روز دنیا برای تولید از اهداف مناطق آزاد است که در چابهار این مهم در چابهار فقط به سرمایه گذاری محدود خارجی انهم با تبعات کنار رفتن سرمایه گذاران داخلی محدود شده است؛ مانند افغان ها که خود بدون واسطه وارد باز شدند و بسیاری از تجار ایرانی را از دور خارج کردند نباید این سرمایه گذاری ها یکطرفه صورت بگیرد .
 جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه یکی از امن ترین کشورهاست امنیت همچنان یکی از مولفه های حیاتی برای سرمایه گذران است و بدون شک اداره وبرگزاری احسن این اجلاس کمک شایانی به این حوزه نیز خواهد نمود و سرمایه گذاران میل و رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری خواهند داشت.
نیروی کار ارزان ولی بدون مهارت
نیروی کار ارزان از مزیتهای منطقه آزاد چابهار است ولی نیاز به ارتقای توان فنی و مهارتی این نیروها برای استفاده مثبت در توسعه منطقه ازاد ازضرورتها وباید های مهم است که برنامه ریزی شود.چرا که لازمه رسیدن به بازار رقابتی داشتن تخصص کافی در این زمینه است.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 422836
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *