۰

بررسی مفاد موافقتنامه حمل‌ونقلی کریدور چابهار

نشست شورایعالی هماهنگی ترابری بررسی مفاد موافقتنامه حمل‌ونقلی کریدور چابهار٬ تأیید کلیات طرح مدیریت مصرف سوخت و بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل از موضوعات یکصد و هشتاد و هفتمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور بود.
چابهار
چابهار
به گزارش چهاربهاران، یکصد و هشتاد و هفتمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
نخست مفاد موافقتنامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار و مزیت‌های آن از جمله دسترسی هند برای تبادل بازرگانی با کشورهای CIS، کاهش قابل ملاحظه مسافت و هزینه‌های حمل‌ونقل بازرگانی به مقصد افغانستان و فعال شدن چابهار و محور ترانزیتی شرق ایران که متضمن مصالح و منافع هر سه کشور است، مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست مقررشد:اهداف، راهبردها و برنامه‌های اجرایی توسعه محور ترانزیتی شرق کشور تنظیم و به‌هنگام‌سازی شود، راهکارهای افزایش میزان جذب و تخلیه و بارگیری کالاها در بندر چابهار توسط کمیسیون فرعی تدوین و به شورا ارائه شود وبنابر ضرورت متناسب‌سازی ظرفیت بندر چابهار با پس‌کرانه‌های آن، اقتضا دارد احداث راه‌آهن چابهار به شبکه ریلی کشور، در شمار پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مختلف، فاینانس، منابع عمومی و ... تسریع شد.
دستورکار دوم نشست بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش حمل‌ونقل و ترانزیت بود، از آنجا که صرفاً احداث ۵۹۱ کیلومتر راه‌آهن، ۱۲۰ کیلومتر آزادراه، ۱۰۷۰ کیلومتر بزرگراه و ۴۵ کیلومتر راه اصلی مورد تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفت٬ بخش حمل‌ونقل مترصد اولویت یافتن طرح‌های افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی از شیوه جاده‌ای به ریلی٬ نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ٬گسترش حمل‌ونقل عمومی٬ انتقال بار از جاده به راه‌آهن٬ کاهش کامیون‌های یکسر خالی٬ کاهش شدت مصرف انرژی در بخش حمل و نقل است. بر همین اساس مقرر شد:
از آنجا که موضوع واقعی کردن بهای سوخت در کشور ماهیت اقتصاد سیاسی دارد، لذا اقتضا دارد تا همزمان ساختار اقتصادی و فرایندی مرتبط با مدیریت مصرف سوخت در بخش و هر گونه پیامدهای تعدیل بهای سوخت مورد توجه و تحلیل قرار گیرد،موضوع تعدیل بهای سوخت مصرفی بخش حمل‌ونقل در کارگروه مربوطه بررسی و با تنظیم گزارش توجیهی مقتضی برای انعکاس به دولت ارایه شود،اعضای شورا موضوع تعدیل بهای سوخت را در دستگاه مربوطه نیز مورد بررسی قرار دهند وبخش خصوصی و تشکل‌ها در رابطه با موضوع مشارکت فعال کند.
موضوع سوم جلسه بررسی کلیات طرح مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل و شرح خدمات آن بود که مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد؛ ضمن توجه به رابطه رفاه با شدت مصرف انرژی جزییات، شرح خدمات و پیشنهادهای طرح برای بررسی اعضا ارسال و پس از جمع‌بندی کارشناسی در کارگروه مربوطه، نتیجه برای تصمیم‌گیری نهایی شورا ارایه شود.
همچنین در نهایت٬ گزارش نیمه نهایی پیشرفت پروژه برآورد درآمدها و هزینه‌های ترانزیتی از قلمرو ایران ارایه و مقرر شد نقطه نظرات مطرح شده از سوی اعضا در جهت تکمیل گزارش مورد توجه قرار گرفته و پس از جمع‌بندی در کارگروه روان‌سازی و توسعه ترانزیت٬ برای تصمیم‌گیری نهایی به شورا ارایه شود.
شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 422872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *