۰
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار:

آزادسازی تجاری، از اهداف برگزاری اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار گفت: با گذشت چهارماه از تصویب برجام و توافق جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران، نخستین اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا»، به ‌عنوان مهم‌‌ترین گردهمایی بین‌المللی پسابرجام در این منطقه برگزارمی ‌شود.
مبارکی
مبارکی
به گزارش چهاربهاران، حامدعلی مبارکی " اظهار کرد:  ٢١ کشور عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA) ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت امسال در منطقه آزاد چابهار دور هم جمع می‌شوند و درباره مسائل این اتحادیه به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
"مبارکی" اهداف کلی اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند را آزادسازی تجاری، تقویت همکاری‌های آموزشی، تکنولوژیکی و ایجاد تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود : تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.
وی گفت: مهم‌ترین پروژه‌های همکاری بین اعضا، ایجاد واحد حمایت از شیلات برای همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان، توسعه گردشگری، تشکیل شورای حمل‌ونقل دریایی و ایجاد مرکز علوم و انتقال فناوری است.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به نقش مناطق آزاد در زندگی پرجنب‌وجوش اجتماعی و اقتصادی منطقه حاشیه اقیانوس هند، اضافه کرد: مناطق آزاد در بسیاری از کشورهای این حوزه تبدیل به مرزهای تجاری جدید شده‌اندکه به‌واسطه موقعیت استراتژیک و دسترسی به آبراهه‌های اصلی، این مناطق شبکه‌ای مجازی از ارتباط‌های تجاری بین پنج قاره، متجاوز از ٣٠ کشور را تشکیل داده است.
"مبارکی " افزود: این مناطق با ارائه امتیازات و مشوق‌هایی‌که ممکن است به‌راحتی در سرزمین اصلی در دسترس نباشد، به ‌عنوان دروازه‌هایی به تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری خارجی مطرح هستند.
وی امتیازات و فرصت‌ها شامل گمرک منعطف، قوانین ساده ویزا (یا احتیاج‌نداشتن به ویزا)، قوانین کار و بانکداری ویژه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب است. این مناطق فارغ از انواع و اهداف مختلفشان در تسهیل تجارت با یکدیگر اشتراک دارند. این مکانیسم می‌تواند مناطق مذکور را بر پایه اهداف مشترک و نحوه برخورد مشترک با چالش‌ها به نحوی نظام‌مند، متصل کند.
وی گفت: در اختیار گرفتن سهم حداکثری در صادرات مواد غذایی به روسیه از طریق انتقال کالا از منطقه آزاد چابهار، معرفی و گسترش کریدور تجاری چابهار- انزلی- آستاراخان به کشورهای عضو در اجلاس و تسهیل روابط تجاری و گمرکی با کشورهای عضو از طریق منطقه آزاد چابهار از دیگر اهداف در زمینه توسعه تجارت کشورهای شرکت کننده در اجلاس هستند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 422795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *