۰

دست فروشی یک فرصت ارزشمند یا یک آسیب اجتماعی؟

دست فروشی یکی از شغل هایی است که امروزه طبقات مختلف جامعه را درگیر خود کرده است و نیاز است تا این پدیده با نگاه ویژه بررسی شود.
دست فروشی یک فرصت ارزشمند یا یک آسیب اجتماعی؟
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران، دست‌فروشی یکی از مشاغلی غیررسمی است که امروزه قسمت‌های مختلف جامعه را درگیر خودکرده وبا توجه به این که این پدیده شغلی آسیب‌هایی نیز به همراه دارد؛ اما نقاط مثبت آن نیز ملموس و قابل‌درک است.

این شغلی غیررسمی فرصت‌های ارزشمندی نظیر فروش با قیمت پایین به مصرف‌کننده و همچنین ایجاد شغل و کاهش فشار اقتصادی و روانی به جامعه را فراهم کرده که نشان می‌دهد برای این شغل هرچند موقت باید برنامه‌ریزی مناسبی شود.

در شهر چابهار نیز پدیده دست‌فروشی مانند شهرهای دیگر رواج دارد اما باتوجه‌به اینکه ظرفیت زیرساخت شهری چابهار پاسخگویی دست‌فروشی به‌صورت گسترده نیست و نیاز است تا برای رفع این مسئله برنامه‌ریزی مداومی داشت.

در همین خصوص رحیم جدگال رئیس شورای شهر شهرستان چابهار، گفت: امروزه پدیده دست‌فروشی که از جمله مشاغل بخش غیررسمی شهر چابهار است جدا از مشکلات به وجود آمده فرصت ارزشمندی را برای شهر و شهروندان چابهاری به ارمغان آورده است.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، شهرداری‌ها وظایفی دراین‌خصوص دارند، تصریح کرد: شهرداری‌ها موظف به‌منظور بالابردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط  به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه با استفاده از زمین‌های متعلق به خود یا وزارت راه و شهرسازی مکان‌های مناسبی برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده کنند و بر مبنای قیمت تمام‌شده به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند.

جدگال با اشاره به اینکه پیش‌بینی و تأمین زیرساخت‌های موردنیاز از جمله تأمین آب، برق، تأسیسات بهداشتی و سطل‌های زباله در نزدیکی غرفه‌های متعددی که به دست‌فروشان اجاره داده شده‌اند، از جمله برنامه‌های قابل‌اجرا جهت تسهیل در عرضه کالا به‌صورت مستقیم است، خاطرنشان کرد: تعیین مکان‌ها و زمان‌های مشخص از سوی شهرداری برای دست‌فروشی، تعیین اجاره‌بهای اندک برای تشویق دست‌فروشان به استفاده از غرفه‌های تعبیه شده، تقسیم‌بندی دست‌فروشان بر اساس نوع کالای آنها و سیاست‌گذاری متفاوت برای هر گروه، درنظرگرفتن دپارتمان‌هایی ویژه برای رسیدگی به امور مربوط به هر گروه از دست‌فروشان، منع کامل مأموران شهرداری و مأموران پلیس از دخالت در امور دست‌فروشان دارای مجوز، برگزاری دوره‌های آموزش کسب‌وکار برای دست‌فروشان، باهدف افزایش شانس آنها برای جهش به مشاغل پایدارتر، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در ارائه آموزش‌های کاربردی به دست‌فروشان از دیگر اقدامات پیش‌بینی‌شده دراین‌ارتباط است.

رئیس شورای شهر شهرستان چابهار با بیان اینکه دست‌فروشی به‌عنوان یک پدیده اجتماعی با درنظرداشتن دیدگاه مثبت دولت‌ها و نهادهای حاکمیتی در راستای استفاده بهینه از این ظرفیت در همه ابعاد می‌تواند حتی راهگشای برخی مسائل اقتصادی و اشتغال باشد، اظهار کرد: با نگاه پیشگیرانه نسبت به این پدیده می‌تواند منجر به آسیب‌های فراوان اجتماعی شود پس تغییر دیدگاه نسبت به این پدیده اجتماعی در شرایط کنونی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای خبر/
 
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۵۴
کد مطلب: 457761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *