۰
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار:

چابهار به‌واسطه خشکسالی‌ها دارای بالاترین رشد جمعیت در جهان است

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: چابهار به‌واسطه خشکسالی‌های ۲۰ ساله سیستان و بلوچستان و مهاجرت فزاینده روستاییان دارای بالاترین رشد جمعیت در جهان است.
چابهار به‌واسطه خشکسالی‌ها دارای بالاترین رشد جمعیت در جهان است
به گزارش چهاربهاران، معین‌الدین سعیدی با اشاره به بحران خشکسالی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به‌جرات می‌توان گفت بیشترین بار و تأثیر خشکسالی‌های ۲۰ ساله سیستان و بلوچستان بر روی چابهار است و این‌ بندر راهبری به‌واسطه خشکسالی‌ها با حدود ۱۰ درصد رشد جمعیت دارای بالاترین نرخ رشد جمعیت در جهان شده است.
 
وی افزود: خشکسالی‌های پی‌درپی، مردم بیش از ۱۶۰ هزار نفر از روستاهای چابهار را با بحران جدی آب مواجه‌کرده و بیش از ۸۰ درصد دام‌های سبک و سنگین روستاییان در بخش‌های مرکزی، «دشتیاری» و «پلان» شهرستان راهبردی چابهار تلف ‌شده‌اند.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تصریح کرد: خشکسالی‌های ۲۰ ساله ۶۵ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان موز و انبه تنها در منطقه «باهوکلات» وارد کرده است و روستاییان را مجبور کرده زمین‌ها و دام خود را رها کنند و به‌صورت فزاینده‌ای به‌ چابهار مهاجرت کنند.
 
به گفته سعیدی روستاییان خسارت دیده از خشکسالی به امید یافتن کار و زندگی بهتر به بندر چابهار مهاجرت کرده‌اند و هم‌اکنون با ابتدایی‌ترین امکانات و شاخص‌های زندگی در حاشیه شهر چابهار با بیش از ۵۱ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند.
 
وی بابیان اینکه، به‌گفته کارشناسان سرعت رشد حاشیه‌نشینی و الگوی زیست حاشیه‌نشیان چابهاری در جهان کم‌سابقه است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶۳ درصد جمعیت ۱۰۶ هزارنفری بندر چابهار بدون آب، برق و امکانات درمانی در زاغه‌نشین‌های مرادآباد، کمب، میرآباد، جنگلوک، عثمان‌آباد، رمین، نوک‌آباد، هوت آباد و پشت پمپ‌بنزین زندگی می‌کنند.
 
به گفته رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار، درصورتی‌که به‌موقع فکری به حال مهار خشکسالی و مهاجرت فزاینده روستاییان نشود عمده روستاهای چابهار خالی از سکنه خواهند شد و بحرانی همه‌جانبه بندر راهبری چابهار را فرا خواهد گرفت.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 451377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *