۱
متخصص حمل و نقل دریایی؛

اقتصاد دریا محور عنصر اصلی کشورهای توسعه‌یافته / ظرفیت استثنائی سواحل چابهار مغفول ماند است

متخصص حمل‌ونقل دریایی گفت: اکثر کشورهای توسعه‌یافته دنیا تمرکز خود را در شهرهای ساحلی قرار داده‌اند درحالی‌که در کشور ما این موضوع برعکس است.
اقتصاد دریا محور عنصر اصلی کشورهای توسعه‌یافته / ظرفیت استثنائی سواحل چابهار مغفول ماند است
سید جعفر سجادی پارسا در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید شده بحث تمدن‌سازی است و دریا در طول تاریخ به‌عنوان یکی از عرصه‌های مهم تمدن‌ساز به شمار می‌رفته، تمدن دریایی یک نظریه است که بر اساس آن کشورها با استفاده از ظرفیت دریا و اقتدار دریایی بر آینده جهان تأثیر می‌گذارند و از این گزاره در جنگ‌های جهانی اول و دوم به‌عنوان ابزار قدرت برتر استفاده شده است.

وی  با بیان اینکه اگر نگاهی به توزیع جمعیتی در کشورهای توسعه‌یافته بیندازیم متوجه خواهیم شد که بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ این کشورها در مناطق ساحلی قرار دارند و امروزه به‌عنوان قطب‌های تجاری شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: شیلات، گردشگری، حمل‌ونقل، بنادر، کشتی‌سازی، منابع زیر سطحی، آبزی‌پروری، بیوتکنولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و منابع غذایی نمونه‌هایی از ظرفیت‌های این قطب‌های تجاری هستند که در اقتصاد دریا محور تعریف می‌شوند.

سجادی با اشاره به اینکه در کشور ما توسعه شهرنشینی در مناطق مرکزی متمرکز شده، تصریح کرد: لذا هیچ‌کدام از شهرهای مناطق ساحلی دارای جمعیت انبوه نبوده و مضاف بر آن زیر ساخته‌ای کشور در این مناطق توان بهره‌برداری از منابع عظیم دریایی را ندارند از این منظر بندر چابهار در میان شهرهای ساحلی کشور جایگاه مناسبی ندارد؛ اما ظرفیت طبیعی بسیار بالایی دارد که در صورت توجه به آن می‌تواند محور توسعه استان و شرق کشور باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه دریانوردی چابهار با بیان اینکه اقتصاد دریا محور به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع آبی برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد شغل و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی می‌باشد، اظهار کرد: بنابراین درصورتی‌که ظرفیت‌های مغفول مانده شهرستان فعال شوند در نهایت در اقتصاد منطقه و کشور تأثیر مثبت خواهد داشت، به طور مثال کشور ویتنام بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی را از طریق منابع دریایی تأمین می‌کند درصورتی‌که در مورد ایران این رقم ۱۰ درصد است.

سجادی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های طبیعی سواحل مکران نسبت به دیگر سواحل کشور بسیار بالاتر و غنی‌تر و حتی در برخی موارد منحصربه‌فرد است، خاطرنشان کرد: از مصادیق آن می‌توان به جذابیت‌های گردشگری، دسترسی به اقیانوس و دریای آزاد، عمق مناسب آب جهت اسکله‌سازی و جذب کشتی‌های غول‌پیکر، موقعیت جغرافیایی جهت ترانزیت کالا، ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی و تولید ثروت از طریق بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریا محور از جمله گردشگری، شیلات، حمل‌ونقل، ترانزیت، بنادر، کشتی‌سازی، بانک رینگ، اوراق کشتی، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی از مهم‌ترین تأثیرات بر روی اقتصاد منطقه بشمار می‌روند، تصریح کرد: رشد تولید، افزایش اشتغال، رشد بهره‌وری، جذب سرمایه‌گذاری، تقویت رقابت‌پذیری، افزایش صادرات، ایجاد صنایع وابسته و زنجیره تأمین به‌صورت غیرمستقیم با فعال‌شدن ظرفیت‌های دریا محور اتفاق می‌افتند.

سجادی با اشاره به اینکه متأسفانه اکثر این ظرفیت‌ها در شهرستان چابهار مغفول مانده و غیرفعال هستند، خاطرنشان کرد: به طور مثال با اینکه این بندر اقیانوسی تمام ویژگی‌های طبیعی تبدیل‌شدن به مگا پورت را دارد؛ اما به دلیل عدم وجود امکانات لازم و مغفول ماندن استفاده از ظرفیت‌ها بخش عمده‌ای از تجار‌ت منطقه‌ای در بندر دوبی متمرکز شده است و این وضعیت در مورد اکثر صنایع دریا محور و منابع دریایی نیز مشابه است.

انتهای خبر/
 
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۳
کد مطلب: 458062
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *