طی بازدید از پروژه های شیلاتی چابهار؛

آماده سازی تمامی زیرساخت ها برای پرورش میگو در چابهار

19 آذر 1397 ساعت 9:51

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است.


به گزارش چهاربهاران هدایت الله میرمرادزهی در طی بازدید سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان چابهار از بنادر صیادی رمین، بریس، پسابندر، گواتر، مرکز تکثیر میگوی در حال بازسازی اربیان بهار رمین، سایت در حال احداث پرورش میگوی رودیک و پروژه های شیلاتی سطح شهرستان اظهار کرد: سایت پرورش میگوی رودیک دومین سایت پس از گواتر چابهار است که با مشارکت سرمایه گذار خارجی در حال اجراست. ‏
وی با اشاره به بهترین مکان برای پرورش میگو افزود: 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده که منطقه ساحلی گواتر متصل به آبهای اقیانوسی بهترین مکان برای پرورش میگو در سواحل مکران است.
مدیر کل شیلات استان ادامه داد: گواتر با حدود چهار هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو با ساحلی پاکیزه و به دور از آلودگی های صنعتی و شهری از نقاط مهم و سودآور برای پرورش میگو در کشور است.
وی با اشاره به تقسیم بندی سایت میگو تاکید کرد: سایت پرورش میگو گواتر به دو فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است، فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود یک هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
میرمرادزهی تشریح کرد: 6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی در تشریح مسیرهای منتهی به سایت پرورش میگو عنوان کرد: 47 کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 کیلومتر کانال آبرسانی، 39 کیلومتر کانال زهکشی و 50 کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است. 
وی با بیان میزان اشتغال در این محدوده تصریح کرد: آماده سازی فاز نخست اسکله آبرسانی پروژه پرورش میگوی در رودیک چابهار و آبگیری استخرهای پرورش میگو نوید دهنده اشتغال دو برابری در پرورش میگو است.
وی راه اندازی این سایت را در تولید چند برابری میگو، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه، صادرات و ارز آوری مهم دانست و اذعان کرد: مجتمع پرورش میگوی رودیک در مجموع با یک هزار و 500 هکتار در دو بخش 250 هکتاری در قسمت غربی و یک هزار و 250 هکتاری در قسمت شرقی تقسیم شده است.
وی با بیان اینکه این سایت با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار کشور کویت در حال اجراست مطرح کرد: سهم اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در این پروژه ساخت اسکله آبگیری، برقرسانی، ایستگاه پمپاژ و جاده دسترسی است.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای اجرای این پروژه 560 تن شمع های لوله ای فلزی با کوبیدن به طول دو هزار و 750 متر، یک هزار و 100متر مکعب بتن ریزی، اجرای موج شکن شمعی به طول 100 متر با استفاده از 298 عدد شمع به وزن 540 تن و خط انتقال آب با لوله به قطر هزار و 400 میلیمتر به طول هزار و 250 متر از نوع GRP و ST انجام شده است.
میر مرادزهی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی تاکنون عملیات خاکی 52 استخر در قسمت غربی به مساحت 250 هکتار در فاز نخست این پروژه را انجام داده و آماده کشت است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 452565

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452565/آماده-سازی-تمامی-زیرساخت-پرورش-میگو-چابهار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir