۰
بندر چابهار در مسیر پیشرفت،

قرارداد ایران با هند برای مردم بومی منطقه اشتغال آفرینی می‌کند/هندی ها بیش از٨٧ دستگاه مورد نیاز بارگیری کانتینری را به چابهار می آورند

قرارداد ۱۰ ساله ایران با کشور هند در خصوص تجهیز و مدیریت عملیات بارگیری و تخلیه کالا در بندر شهرستان چابهار باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد شد.
قرارداد ایران با هند برای مردم بومی منطقه اشتغال آفرینی می‌کند/هندی ها بیش از٨٧ دستگاه مورد نیاز بارگیری کانتینری را به چابهار می آورند
قاسم عسکری نسب در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: قرارداد کشور هند و جمهوری اسلامی ایران در راستای تفاهم‌نامه‌هایی که در ادوار گذشته بین دو دولت بسته شد بوده است و این قرارداد که هفته‌های گذشته به امضا رسید یک قرارداد ۱۰ ساله سرمایه‌گذاری کشور هند است که در حوزه ترمینال داری یا عملیات تخلیه و بارگیری پایانه کانتینری و پایانی چند منظوره یا کالای عمومی بندر شهید بهشتی بوده است.

وی با بیان اینکه طی این ۱۰ سال فقط حوزه عملیات کانتینر و کالای عمومی، انتقال کالا به محوطه‌ها ، نگهداری کالا و همچنین بارگیری کالا توسط هندی‌ها انجام می‌شود تصریح کرد: در این قرارداد هندی‌ها در تفاهم‌نامه اولیه ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش بینی کرده بودند که این رقم به ۱۲۰ میلیون افزایش پیدا کرد و همچنین یک خط اعتباری ۲۵۰ میلیون دلاری هم متعهد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران شدند.

وی با اشاره به اینکه در این قرارداد هندی‌ها ۸۸ دستگاه تجهیز، تخلیه و بارگیری وارد بندر شهید بهشتی خواهند کرد اظهار کرد: طی این ۱۰ سال هندی ها از این تجهیزات استفاده می‌کنند و بعد از ۱۰ سال تجهیزات متعلق به بندر شهید بهشتی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و در این فاصله اداره کل بنادر و دریانوردی با تجهیزات قبلی که در تخلیه و بارگیری داشتند ۱۸ مورد از تجهیزات در اختیار هندی‌ها قرار می‌دهند مشروط به اینکه تعمیر و نگهداری آنها با هندی‌ها باشد و بهره‌برداری کنند.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این قرارداداز ۴۵۰ هکتار از اراضی کرانه بندر شهید بهشتی حدود ۷۰ هکتار در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد که همان محدوده کانتینری و کالای عمومی است خاطرنشان کرد: در این مدت زیرساخت متعلق به اداره کل بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و عملیات تخلیه و بارگیری از جمله مسئولیت بیمه‌ها، نیروی انسانی، نگهداری از فضاهایی که در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد نگهداری از ساختمان‌ها با هندی‌ها می‌باشد.


قرارداد ایران و هند در راستای توسعه بندر چابهار است

قاسم عسگری نسب با اشاره به اینکه در حوزه درآمدها دو نوع درآمد داریم، بیان کرد: درآمد دریایی که صفر تا صد آن متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی ایران است شامل حوزه کانال‌ها و چراغ‌های دریایی و یدک‌کش و لایه روبی می‌باشد و در حوزه عملیات هندی‌ها درآمد تقسیم می‌شود وقتی ما کالا را وارد کنیم هندی‌ها تخلیه کنند ۷۰ درصد درآمد برای ما و ۳۰ برای هندی‌ها است در حوزه ترانزیت یعنی اگر هندی‌ها کالای ترانزیتی را برای کشور ثالثی وارد بندر کنند درآمد ۵۰ به ۵۰ می‌باشد البته باید گفت که این درآمدها به دودوره پنج ساله تقسیم می‌شوند که این موارد مربوط به ۵ سال اول می‌باشد.

عسکری نسب با اشاره به اینکه در ۵ سال دوم ۱۰ درصد از درآمدها به اداره کل بنادر و دریانوردی می‌رسد،تصریح کرد: بندر چابهار تنها بندری است که خارج از خلیج فارس می‌باشد و مورد توجه بسیاری از کشورها است. 

وی ادامه داد:  به علت نقطه ژئو استراتژیکی که چابهار برخوردار است و اولین حلقه از کریدور شمال به جنوب است و شاهراهی است که کریدور شرق هم از اینجا عبور می‌کند نگاه کشور هند و بسیاری از کشورها به چابهار است زیرا پل ارتباط کل کشورهای محصور در خشکی از جمله کشور افغانستان و تاجیکستان و غیره می‌باشد و همچنین دسترسی هند به کشورهای آسیای میانه تا روسیه را باعث می‌شود و این اهمیت بندر چابهار را دوچندان می‌کند.

قاسم عسکری نسب اظهار داشت: تأثیر این موضوع روی ایجاد اشتغال پایدار جوانان این مرز و بوم مخصوصاً جوانان استان سیستان و بلوچستان است در قرارداد پیش بینی شده تمام نیروهای انسانی از ایران و بومی باشند فقط مدیر شرکت و معاون عملیات هندی می‌باشد مابقی تخصص‌ها در ایران از ظرفیت بومی استفاده خواهد شد و استفاده از شرکت ثالث یعنی هندی‌ها اجازه دارند با هماهنگی اداره بنادر از یک اپراتور دیگر نیز استفاده کنند.

وی افزود: اپراتور تامین نیروی انسانی در حوزه تخلیه و بارگیری و همچنین در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات تاکید بر این بوده که از نیروهای بومی استفاده شود و هم اکنون نیز ۶۴ نفر نیروی بومی در این قرارداد مشغول به کار می‌باشند.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کشور هند یکی از کشورهایی است که علی رغم اینکه بیشترین جمعیت در دنیا را دارد از بعد اقتصادی هم به سمت ارتقا در حال حرکت است و پنجمین اقتصاد دنیا به شمار می‌رود و نیاز است که ما با یک کشور بزرگ اقتصادی ارتباط تجاری داشته باشیم در تمامی بنادری که در اطراف ما هستند نظیر بندر عمان ،عراق ،جبل العلی و غیره از ظرفیت‌های کشورهای دیگر به منظور فعال کردن بنادر خود استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ترمینال دارهای خارجی باعث تبادل تجربه و دانش می‌شود و از ظرفیت کشور دیگر برای جابجایی کالا استفاده می‌شود به تبع هندی‌ها به کالای ما نیز نیاز دارند و برای خود واردات انجام می‌دهد که برای ما توسعه صادرات نیز اتفاق می‌افتد.

انتهای خبر/
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب: 458196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *