۰
وقتی نبود آب لوله کشی در جنوب شرق کشور همچنان قربانی می‌گیرد؛

آب در چشمه و مردم جان به لب/ عدم وجود آب در روستاها، قصه سوگ فرزندان را تداعی می کند/ ''سکوت'' تنها پاسخ مدیران آب روستایی

این روزها اخبار حاکی از این سهل انگاری کودکانه است که منجر به غرق شدن و از دست دادن عضو بدن براثر بلعیده شدن توسط تمساح های درون رودخانه های جنوب استان حکایت می کند و امروز به یک موضوع مهم و حساس تبدیل شده است.
آب در چشمه و مردم جان به لب/ عدم وجود آب در روستاها، قصه سوگ فرزندان را تداعی می کند/
به گزارش چهاربهاران، فصل تابستان در جنوب سیستان و بلوچستان آب و هوای گرم و آتشینی دارد که فقط یک آب خنک و دلنشین می تواند گرما طاقت فرسا آن را قابل تحمل کند و شنا کردن در دل رودخانه و مناطق ساحلی دریا یکی از اقداماتی است که کودکان و نوجوانان برای نجات از گرما انجام می دهند.
 
اما این اقدام شاید برای آنها دلنشین و جذاب باشد اما خطر بزرگی برای پایان نفس های زندگی آنها هم محسوب می شود وقتی که شیطنت کودکانه آنها باعث می شود تا بدون داشتن مهارت کافی شنا و عدم توجه به تابلو های هشدار در منطقه شنا ممنوع، در قسمت های عمیق رودخانه و دریا شنا و بازی می کنند که این سهل انگاری چیزی جز خاموش شدن چراغ زندگی آنها نیست.
 
این روزها اخبار حاکی از این سهل انگاری کودکانه است که منجر به غرق شدن و از دست دادن عضو بدن براثر بلعیده شدن توسط تمساح های درون رودخانه های جنوب استان حکایت می کند و امروز به یک موضوع مهم و حساس تبدیل شده است و باید مسئولین برای جلوگیری از آنها اقدامات لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد برهم خوردن آسایش و آرامش خانواده ها نباشیم.
 
قصه بی آبی و کم آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان شاید برای خیلی ها عادی شده اما مرگ کودکانی که اسیر رودخانه های خروشان و هوتگ های با عمق زیاد می شوند و مظلومانه جان باختند دیگر نباید فراموش شود بلکه عاملی برای تحرک و اقدام عملی در تأمین آب آشامیدنی و مورد نیاز اهالی شهرها و روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان که از چندین سال قبل با مشکل تامین اب روبه رو هستند.
 
در بارندگی‌های اخیر چندین کودک و نوجوان روستایی برای نجات از گرما و آبتنی وارد رودخانه شده بودند که غرق شده و جان باختند.
 
جان باختن چندین نفر که بیشتر آنان نیز دختر بودند در رودخانه‌های سرباز، نیکشهر، جکیگور و برکه‌ها و هوتگ ها که یکی هنگام برداشت آب از هوتگ غرق و دیگری طعمه تمساح پوزه کوتاه شده نشان دهنده وجود مشکلات عدیده آبرسانی به روستاهای این منطقه است.
 
عبدالواحد هوت یکی از اهالی روستاهای سرباز به خبرنگار ما گفت: جمهوری اسلامی خدمات شایانی را طی چند سال برای مردم ما در روستاها انجام داده است اما تعدد روستا ها و تخریب مسیرهای تامین آب براثر بارش باران و عدم لوله کشی مناسب روستا، خیلی از خانواده ها را مجبور به تامین آب لازم از این هوتک ها می کند که نتیجه آن طی چندهفته اخیر غرق شدن و طعمه تمساح شدن کودکان و نوجوانان است.
 
وی افزود: این حادثه نه تنها دل خانواده و نزدیکان جان باختگان را به درد نیاورد بلکه بیشتر مردم از این حوادث رنجیدن و این تلنگری به مسئولان است تا برای حل مشکل بی آبی و کم آبی این منطقه چاره اندیشی کنند.
 
سلیم باشنده یکی از شهروندان چابهاری در ادامه به خبرنگار ما گفت: تامین آب سالم و پایدار برای شهرستان چابهار و روستاهای اطراف آن نیازمند احداث آب‌ شیرین‌ کن و تکمیل اجرای شبکه‌های آبرسانی پایین دست سدهای "زیردان و پیشین" است تا بخشی از مشکلات بی‌آبی رفع شود اما برای حل آن باید مسئولان ملی به این امر توجه ویژه داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه نیاز به کار کارشناسی و عملی دارد افزود: با همت و پیگیری مسئولان شهرستان و استان به ویژه اداره آب و فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می تواند زودتر به نتیجه مطلوب برسد و این یک درخواست مهم و اساسی مردم است.
 
این شهروند بیان کرد: هوتگ های موجود که طی سالهای گذشته ساخته شده در روستاهای شهرستان چابهار برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت است، نیازمند تخصیص اعتبار هستند تا بتوان پس از آبگیری میانگین بین ۶ ماه حتی تا یکسال برای کشاورزی و مصارف شستشو از آنها استفاده کرد.
 
جمشید سارانی سرپرست فرمانداری شهرستان دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار ما وضعیت آب روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان را نسبت به سایر شهرهای استان وخیم‌تر عنوان کرد و گفت: شهرستان چابهار با وجود داشتن منابع آبی پایدار دریا تنها ۲۱درصد مردم به آب دسترسی دارند و سهم ۷۹درصد دیگر از آب آشامیدنی فقط یک آرزو و امید است که این وضعیت در کل سیستان و بلوچستان وخیم است.
 
وی افزود: اجرای طرح های آبی نیاز ضروری مردم چابهار و دشتیاری است تا دیگر شاهد بحران کم یا بی آبی نباشیم و همه روستاها آبرسانی با کمک ناوگان سیار انجام می شود که با این وجود بازهم کافی نیست و باید اقدامات بزرگتر و موثر انجام شود تا دیگر لبهای مردم در انتظار آب خشک نشوند.
 
سرپرست فرمانداری دشتیاری تصریح کرد: بعد از تحمل این همه سختی، مردم تنها امیدشان تکمیل خط انتقال آب «سد زیردان» به روستاهاست و تعداد زیادی از روستاهای شهرستان دشتیاری براساس پیش‌بینی‌ها باید از «سد پیشین» استفاده کنند.
 
وی با اشاره به جان باختن کودکان و نوجوانان برای تامین آب ادامه داد: مرگ این عزیزان غم بزرگی برای همه ماست و قطعا تمام تلاش مسئولان استان حل مشکل آب است تا دیگر چراغ خانه هیچ خانواده ای برای ادامه حیات خاموش نشود.
 
سارانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ها و پروژه ها زمان بر است اما کارشناس آب باید تا نهایی شدن آنها، برنامه هایی اجرا کنند که از این حوادث احتمالی جلوگیری شود و در این مسیر همکاری کلیه دستگاه های مرتبط و اداری منطقه یک امر لازم و ضروری است.
 
خبرنگاران چهاربهاران برای پیگیری این مشکل مردم منطقه بارها حضوری و تماس تلفنی با مسئولان اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان چابهار برقرار کردند اما متاسفانه تنها نتیجه آنها برای پاسخگویی این مشکل مردم فقط و فقط سکوت بوده است و تاکنون در این زمینه هیچ همکاری با خبرنگاران انجام ندادند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب: 455761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *