۰
کارشناس مالاریا در سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی:

رسيدن ايران به حذف مالاريا از اهداف توسعه پايدار جهان است

مدير مالاريا مديترانه شرقي گفت: رسيدن ايران به حذف مالاريا مشاركت كشور ما در اهداف توسعه پايدار جهان است.
رسيدن ايران به حذف مالاريا از اهداف توسعه پايدار جهان است
به گزارش چهاربهاران، زماني در كارگاه "پيشگيري از برقراري زنجيره انتقال محلي و آماده سازي براي دريافت گواهي حذف مالاريا در ايران" اظهار کرد: بر اساس تعهدی که ایران به سازمان بهداشت جهانی داده است، باید تا سال ۲۰۲۰ موارد ابتلای محلی به بیماری مالاریا را به صفر برساند، همچنین بر اساس این برنامه ۲۱ کشور در دنیا این تعهد را به سازمان بهداشت جهانی داده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ به این هدف مهم دست پیدا کنند.

وی افزود: تاكنون ۱۱ کشور از جمله ایران برنامه حذف بیماری مالاریا را با موفقیت پشت سر گذاشته است و هر كشوري براي حذف بايد شرايط سياسي، نيروي انساني و بودجه لازم را داشته باشد كه همه ي اين شرايط از جمله نيروي انساني براي ايران فراهم است و باعث موفقيت ما تا كنون شده است.

کارشناس مالاریا در سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی بيان كرد: اگر ایران موفق شود بیماری مالاریا راحذف کند موفقیتی بزرگ در منطقه مدیترانه شرقی به دست آورده است، زیرا ما دومین کشور مدیترانه شرقی از نظر جمعیت بعد از پاکستان هستیم.

 معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر در ادامه این کارگاه گفت: بیماری مالاریا مهم ترین بیماری انگلی ایران و به خصوص جنوب شرق کشور میباشد و بیشتر موارد مالاریا در كشور ایران، استان سيستان و بلوچستان و حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مي باشد که بیش از ۹۰% را تشکیل مي شود.

فرهاد دادگر افزود: هدف از برگزاري اين كارگاه در تاريخ ٥ ارديبهشت ماه جاري در آستانه روز جهانی مالاریا و به ‌منظور یادآوری، مرور نظام مراقبت براي مديران گروه و كارشناسان بيماري ها دانشگاه هاي مالارياخيز كشور است.

وي ادامه داد: هدف جمهوری اسلامی ایران حذف بیماری مالاریا تا سال ۱۴۰۰ و دریافت گواهی حذف از سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۴۰۴ میباشد، برای نیل به این هدف اقدامات فراوانی طی چندین سال گذشته انجام و درحال انجام می باشد که از جمله مهمترین این برنامه ها شامل: کنترل ناقلین، بیماریابی، آموزش به مردم، کشف به موقع موارد و درمان بلافاصله آنها می باشد.

 معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر خاطر نشان كرد: دلیل موفقیت دانشگاه ایرانشهر در شهرستان چابهار که پایتخت مالاریا کشور است، انجام دقیق و منظم تمامی برنامه های فوق با جدیت در طی سال های گذشته و بخصوص ده سال قبل است كه توانستيم از پنج هزار مورد مالاریا به ۷۴ مورد در سال گذشته برسيم.

كارگاه دو روزه "پيشگيري از برقراري زنجيره انتقال محلي و آماده سازي براي دريافت گواهي حذف مالاريا در ايران" برای مديران و كارشناسان بيماري دانشگاه هاي مالاريا خيز كشور از جمله؛ ايرانشهر، زاهدان، كرمان، اهواز، بم، جيرفت، بوشهر، هرمزگان، شيراز و فسا كه در سالن منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 453381
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *