قاسم عسکری نسب در گفتگو با خبرنگار
چهاربهاران اظهار کرد: در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری برای توسعه دریا محور و همسو با این سیاست راهبردی، سازمان بنادر و دریانوردی باهدف توسعه ظرفیت پذیرش کالا در بندر شهید بهشتی، با تخصیص اعتبارات از توان مالی درونسازمانی اقدام به توسعه فاز اول بندر شهید نمود و هم اکنون با اتحاد و همدلی بینبخشی، جوامع محلی و ارگانهایی که در حوزه دریا پايه در سواحل مکران در کنار بنادر و دریانوردی درحالخدمت رسان هستند، بندر چابهار وارد یکفاز و بلوغی شود که بتواند از ظرفیت ۸/۵ میلیونتنی برخوردار و در حال بهرهبرداری است.
وی ادامه داد:با توسعهای که در فاز اول رخ داد در حال حاضر حدود ۲هزار متر اسکله با آبخور ۱۶ و نیم متر را دارا هستیم و میتوانیم پذیرای کشتیهای بزرگ تا ۱۲۰ هزار تن باشیم.
عسکری نسب با بیان اینکه با همکاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و فعالین اقتصادی سه خط مستقیم کانتینری در این بندر راهاندازی شد تصریح کرد: سال گذشته که این خطوط بندر شهید بهشتی را به کانونهای اصلی تجارت مخصوصاً کشورهای بزرگ چین و هند و بندر جبل العلی وصل مینمایند که هزینههای مرتبط بر حملونقل کالا را کاهش داده و عملکرد بندر شهید بهشتی را با عملکرد بالغ بر ۶۶ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر و رشد ۱۵۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داده است که این افزایش عملکرد مرهون زحمات شبانهروزی همکاران ما، کشتیرانی جمهوری اسلامی و فعالین اقتصادی، ارگانهای همکار همچون گمرک، منطقه آزاد چابهار، قرنطینه نباتی، استاندارد و دیگر ارگانها است و جا دارد تشکر ویژهای از این عزیزان داشته باشم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲حدود یک میلیون تن کالای اساسی در بندر چابهار تخلیه شده است تا نیازمندیهای جنوب شرق کشور را به کالاهای اساسی را مرتفع نماید خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات مواد معدنی و کالاهای ساختمانی و همچنین صادرات میوه و تره بار استان و کشور به کشور های هدف بالغ بر ۸۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری صادراتی داشتیم که رشد ۲۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه به دنبال داشته است.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حوزه نفتی بندر فعال است و سوخت جنوب شرق کشور را تامین میکند، اظهار داشت: در حوزه نفتی با ۱۶ درصد روبرو بودیم که این ۱۶ درصد از نگاه آماری منفی است ولی از نگاه عملکردی میتواند مثبت باشد چون به معنی مصرف کمتر سوخت توسط مصرف کنندگان جنوب شرق کشور بوده که خود حفظ سرمایه ملی است که میتواند به دلایل مختلفی از جمله صرفهجویی در حوزههای مختلف یاشد و همچنین دلیل دیگر آن میتواند گاز سوز شدن نیروگاه بندر چابهار و مصرف سوخت نفتی کمتر باشد.
پایان خبر/