۱
نقش بندر چابهار در توسعه اقتصادی کشور؛

هند به دنبال ایجاد شبکه تجارت جهانی از طریق بندر چابهار

باتوجه‌به موقعیت استراتژیک بندر چابهار بسیاری از کشورهای منطقه به دنبال سرمایه‌گذاری در این بندر اقیانوسی هستند.
هند به دنبال ایجاد شبکه تجارت جهانی از طریق بندر چابهار
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ بندر چابهار به‌عنوان یکی از بنادر تجاری ایران که در موقعیت استراتژیکی قرار گرفته است و می‌تواند در حوزه تجارت بین‌الملل و صادرات محصولات تولیدی کشور نقش بسزایی داشته باشد. 

این بندر که به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور ایران شناخته می‌شود در جنوب شرق ایران قرار دارد و از طریق دریای عمان به اقیانوس هند و آب‌های بین الملل دسترسی دارد و می‌تواند هم برای کشور و هم برای دیگر کشورهای منطقه کارایی زیادی داشته باشد و در نهایت سود آن به کشور ایران برسد. 

در سالهای اخیر کشور هند به دنبال سرمایه‌گذاری زیادی در این بندر تجاری بوده است و با توجه به اینکه هند شریک اقتصادی آمریکا و رقیب کور چین است این بندر از تحریم‌های ظالمانه غربی مستثنا شده که این خود می‌تواند به حساس‌بودن و اهمیت اقتصادی این بندر استراتژیک ضریب دهد. 

در همین خصوص رضا محمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه تجارت و حمل کالا در مسیر بندر چابهار به آسیای مرکزی حدود ۶۰ درصد در هزینه حمل‌ونقل و ۵۰ درصد در زمان حمل کالا برای کشور هند مزیت دارد این کشور به دنبال فعال‌سازی هر چه بیشتر زیرساخت‌های این بندر است. 

وی با بیان اینکه یک مسیر دریایی از طریق بندر چابهار به هند می‌تواند کشور پاکستان را دور بزند تصریح کرد: باتوجه‌به برخی از اختلافات و مشکلات سیاسی هند و پاکستان همچنین اتحاد چین با کشور پاکستان در حوزه اقتصاد ایجاد یک مسیر تجاری برای راهیابی به بازارهای منطقه‌ای و اروپای مرکزی برای کشور هند بسیار حیاتی است. 

محمدی با اشاره به اینکه این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی است، خاطرنشان کرد: دهلی‌نو حدود ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون‌دلاری را برای توسعه پایانه شهید بهشتی را طبق قرارداد خود با تهران متعهد شده است. 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کشور هند به دنبال یک مسیر تجاری بدون دردسر و تنش برای تجارت با آسیای غربی و اروپای مرکزی است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به مراودات تجاری و اقتصادی هند و افغانستان و هم مرز بودن ایران با کشور افغانستان این بندر می‌تواند به‌عنوان یک مرکز تجاری بین هند ایران و افغانستان باشد و یک مسیر جایگزین برای جاده سنتی ابریشم که از چین می‌گذرد فراهم کند.

انتهای خبر/
 
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 457826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *