۰
چابهار در مسیر توسعه؛

سواحل مکران قطب تولید میوه جات گرمسیری

وجود آب و هوای مناسب در جنوب استان سیستان وبلوچستان باعث شده تا این مطقه تبدیل به قطب تولید میوه های گرمسیری و استوایی شود.
سواحل مکران قطب تولید میوه جات گرمسیری
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛صنعت کشاورزی از مهتمرین عوامل رشد اقتصادی و تولید شغل بصورت مستقیم وغیر مستقیم در هر منطقه است که اگر به ظرفیت های آن منطقه توجه شود آورده زیادی برای کشاورز وحتی کشور دارد.

شهرستان چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا وداشتن آب و هوای استوایی دارای ظرفیت مناسبی جهت تولید انواع محصولات کشاورزی که از طریق واردات وارد چرخه مصرف کشور می شوند را دارد.

در همین خصوص امید طاهری کارشناس کشاورزی و تولیدات باغی در گفتگو باخبرنگار ما، اظهار کرد:هوا،خاک وآب عوامل مهم و تاثیر گذار جهت کشت هر محصولی است و کشاورز نیز براساس همین مولفه ها تصمیم به کاشت محصولات کشاورزی می گیرد.

وی با بیان اینکه در جنوب استان سیستان وبلوچستان آب وهوا برای تولید میوه جات گرمسیری مناسب است، تصریح کرد:در حال حاضر میوه های زیادی نظیر انبه، موز، پاپایا و نارگیل در این منطقه کشت می شود که برخی از این میوه های نظیر انبه و موز به دلیل صرفه اقتصادی وبوم منطقه در تناژ بیشتری از سوی کشاورزان جهت عرضه به بازار تولید می شود.

طاهری با اشاره به اینکه در سال های گذشته بیش از 34هزارتن موز از باغات جنوب استان برداشت شده است، بیان کرد:این میوه پر طرفدار اغلب به استان های همجوار و شمال شرقی صادر می شود و درصورت افزایش سطح زیر کشت این محصول توسط کشاورزان و حمایت دستگاه های مربوط امکان بی نیاز کردن دیگر مناطق کشور از این میوه گرمسیری وجود دارد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه آب دغدغه اصلی کشاوزان این منطقه است، یادآور شد:سواحل جنوب استان بیش اتز 100 هزار اراضی مستعد کاشت محصولات کشاوزی را دارد اما خشکسالی های پی در پی در این منطقه باعث شده تا این مسئله مورد بی توجه ای قرار گیرد.

طاهری با اشاره به وجود آب های آزاد در جوار شهرها جنوب استان، تصریح کرد:شیرین سازی آب در سطح زیاد و احداث باغات و گلخانه های متعدد علاوه بر رفع کمبود خشکسالی و شغل باعث می شود سواحل مکران به قطب تولید محصولات استوایی تبدیل شود.

وی نبود امکانات بسته بندی وفراوری محصولات کشاورزی در سواحل مکران را یکی دیگر از مشکلات کشاورزی این منطقه دانست و ادامه داد: برخی از محصولات مرغوب در جنوب استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی به استان هرمزگان جهت تولید ترشی و مربا و سپس صادرکردن آن به کشورهای منطقه ارسال می‌شود که در صورت وجود صنایع مرتبط در این منطقه سود مناسبی برای مردم بومی را خواهد داشت


انتهای خبر/
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب: 457734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *