۰
در سایه کمبود آب شرب سالم؛

اپیدمی بیماری‌های عفونی در جنوب سیستان و بلوچستان

عدم استاندارد بودن سیستم آب رسانی در جنوب استان باعث شده تا آب شرب مصرفی برخی از نقاط شهرستان نا سالم باشد.
اپیدمی بیماری‌های عفونی در جنوب سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ باتوجه‌به اینکه به علت کمبود آب شرب در بیشتر نقاط جنوب استان از روش آب‌انبار برای مصارف روزانه استفاده می‌شود باعث شده تا بیماری‌های عفونی از طریق آب ناسالم در بین شهروندان منتشر شود.
 
کمبود امکانات بهداشتی و حتی آب آشامیدنی سالم باعث شده تا بیماری‌های زیادی در برخی از نقاط جنوب استان سیستان و بلوچستان رایج و باعث بروز مشکلاتی در زندگی مردم شود، استفاده مردم از آب به روش سقایی و آب‌انبار جهت مصارف روزانه خود باعث شده تا انتشار برخی از ویروس‌ها و بیماری‌ها در بین کودکان با شدت بیشتری صورت بگیرد.
 
باتوجه‌ به اینکه در بسیاری از نقاط شهر آب با زمان‌بندی در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند روش نگهداری آب در چاله‌های زیرزمینی یا همان آب‌انبار باعث شده است تا آب آلوده شود.
 
 در همین خصوص دکتر سجاد محمدیان محقق بیماری‌های اپیدمیولوژی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه‌به هم‌جواری منطقه با کشورهای افغانستان و پاکستان شیوع برخی از بیماری را منجر به همه‌گیری خواهد شد از جمله این بیماری‌ها که از طریق حشرات منتقل می‌شود بیماری مالاریا که از طریق پشه آنوفل موجود در آب‌های راکد منتقل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ساختار نامناسب سیستم تخلیه فاضلاب آب شهری در بسیاری از معابر شهر و روستا وجود دارد، تصریح کرد: پسماند آب مصرفی خانگی به‌صورت راکت در خیابان موجود است و زمینه را برای رشد و تکثیر پشه و بیماری‌ها را فراهم می‌کند.
 
 وی با اشاره به اینکه سیستم آبرسانی شهری شهرستان چابهار مناسب با آب‌وهوای شرجی نمی‌باشد، خاطرنشان کرد: جدا از نکات بهداشتی که برای وجود آب آشامیدنی سالم نیاز است وجود ذرات معلق ناشی از رسوب ناشی از زنگ‌زدگی و تغییر رنگ آب باعث ناسالم شدن آب مصرفی شهروندان می‌شود.
 
 وی اظهار کرد: باتوجه‌به شرایط اقلیمی منطقه و وجود بیماری‌های ویروسی(هپاتیت a،b) از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند همچنین نامناسب‌بودن سیستم آبرسانی در بسیاری از نقاط باعث شیوع بالای این بیماری‌ها در بین شهروندان و مردم منطقه می‌شود که نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است.
 
 وی با بیان اینکه ساختار آب و آب‌انبارهای خانگی استاندارد نمی‌باشد و دارای منافذ زیادی هستند، تصریح کرد: وجود این آب‌انبارها باعث گسترش بیماری‌های منتقله از طریق آب می‌گردد چرا که در فرایند ساخت آن استانداردهای بهداشتی و ساختمانی رعایت نشده است.

انتهای خبر/
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب: 457733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *