۱

پاتق مونسون در چابهار

فصل، فصل مونسون است، فصل موج‌های خروشان، فصل آبفشان‌های پرتوان
پاتق مونسون در چابهار
به گزارش چهاربهاران، فصل، فصل مونسون است، فصل موج‌های خروشان، فصل آبفشان‌های پرتوان، فصل آب‌وهوای بهاران اینجا در قلب سواحل مکران، دما 28 تا 30 درجه، همراه با بادهای موسمی مونسون؛ برآوردهای سازمان هواشناسی می‌گوید مکران و قلبش چابهار حالا خنک‌ترین بندر جنوبی ایران از خرمشهر در غرب تا گواتر در شرق است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌گوید: مونسون که واژه‌ای عربی به معنای فصل است با یک جریان هوایی در شمال اقیانوس هند تشکیل می‌شود، معمولا این جریان هوایی از غرب به شرق در تمام سال می‌وزد که تاثیری بر ساحلنشیان اقیانوس هند ندارد اما در فصل تابستان و حالا اوایل خرداد تا اواسط شهریور این جریان هوایی تحت تاثیر پدیده‌هایی هواشناسی برعکس می‌شود و ساحلنشینان اقیانوس هند را تکریم می‌کند.

علی ملاشاهی می‌افزاید: نتیجه برعکس شدن این جریان هوایی در فصل تابستان، باد، باران و نسیم‌ به سمت ساحل است که شدت‌ آن در کشورهای مختلف فرق می‌‌کند، برای چابهار و سواحل مکران بهترین فصل برای دیدن موجفشان و آب‌فشان با نسیم‌های بهاری ست و برای برخی ساحل‌نشینان دیگر اقیانوس هند و پاکستان و بنگلادش باران‌های سیل‌‍آساست. همین مونسون باعث ایجاد پرباران‌ترین نقطه دنیا در کل سال می‌شود، چراپونچی هند در فصل مونسون با 24 هزار میلی‌متر باراش پرباران‌ترین نقطه دنیاست.


موج‌فشان و آب‌فشان

دمای تهران حالا 38 درجه، دمای چابهار حالا در بیشترین حالت 30 درجه، در فصل گرم تابستان که همه از شرجی بنادر فراری‌اند، بندر چابهار پاتق نسیم‌های بهاری مونسون می‌شود. مونسون برای چابهار خیلی چیزها می‌آورد یکی‌از آن‌ها نسیم‌های بهاری و آب‌وهوایی تفریحی ست، چابهار حالا میزبان موج‌فشان‌ها و آب‌فشان‌هاست، پدیده‌هایی شگفت‌انگیز که قدرت طبیعت را به‌رخ می‌کشد.

موج‌فشان، پاتوقش سواحل صخره‌ای دریا بزرگ چابهار، موج‌های عظیم و پرقدرت به‌طول گاها چهار متر به صخره‌ها می‌زند و گردشگران را با آبپاشی گستره، هنگامی که درحال گرفتن سلفی هستند، غافل‌گیر، خوشحال و در عین حال مبهوت می‌کند.

 کارشناس بوم‌گردی بلوچستان می‌گوید: موج‌های پرقدرت به‌خاطر فصل مونسون در وسط اقیانوس هند تشکیل می‌شود و به سمت ساحل راه می‌افتد، تا به ساحل اقیانوس چابهار می‌رسد از قدرتش خیلی کم می‌شود ولی چون سواحل شرق چابهار و به‌ویژه دریا بزرگ صخره‌ا ست با خوردن موج‌هایی که از نظر علمی توان خیلی کمی دارند به صخره‌ها، چندین متر موج درست می‌شود و یک آب‌پاشی به‌یادماندنی برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

مسلم بارکزهی می‌افزاید: این موج‌ها با نفوذ به دهانه‌ها و سوراخ‌های کنار صخره از دهانه روی صخره با قدرت خارج می‌شوند و پدیده‌ای دیگر در کنار موجفشان رقم می‌زنند که نامش آب‌فشان است، مانند فواره، منتها یک فواره طبیعی بلند گاها با طول 4 متر.

چابهار بهترین مکان موج‌سواری غرب آسیا

چابهار در مونسون میزبان موج‌دوستان هم می‌شود، موج‌سواران، عمدتا حرفه‌ها، انجمن موج‌سواری ایران هرسال مسابقات موج‌سواری ملی و انتخابی تیم ملی موج‌سواری ایران را در سواحل ماسه‌ای رمین چابهار برگزار می‌کند و می‌گوید فدراسیون بین‌المللی موج‌سواری آسیا رمین چابهار را حالا در این فصل بهترین مکان موج‌سواری حرفه‌ای در غرب آسیا معرفی می‌کند.

امروز آخرین روز مسابقات ملی موج‌سواری، جام مکران، بود، مسابقاتی که از 31 خرداد در دو بخش آقایان و برای اولین بار بانوان جهت انتخاب نمایندگان ایران در بازهای المپیک 2020 برگزار شده بود.

علیرضا رستمی رییس انجمن موج‌سواری ایران درباره موج‌سواری جام مکران می‌گوید: چهل موج‌سوار از سراسر کشور در این مسابقات انتخابی حضور دارند تا برای بازی‌های المپیک 2020 انتخاب و آماده شوند.

آقای رستمی که نایب رییس انجمن بین‌الملی موج‌سواری آسیا هم هست، می‌افزاید: دو ویژگی موج‌های بلند و در عین‌حال مداوم در سه‌ماه از سال این امکان را می‌دهد که موج‌سواران حرفه‌ای در چابهار آماده شوند و فدراسیون بین‌المللی موج‌سواری آسیا رمین چابهار را حالا بهترین نقطه موج‌سواری غرب آسیا معرفی کند.

رییس انجمن موج‌سواری ایران تصریح می‌کند: از سه‌سالی که از تاسیس انجمن موج‌سواری ایران (95) می‌گذرد مرتب ما مسابقات آمادگی و دوره‌های آموزشی موج‌سواری را در این فصل با حضور مربیان داخلی و خارجی در سواحل رمین چابهار برگزار کردیم. پارسال انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات بین‌المللی موج‌سواری تاهارا ژاپن را برگزار کردیم و امسال انتخابی برای المپیک را.

سواحل جنوبی ایران شاید به‌خاطر وضع هوایشان زمستان دیدن داشته باشند، اما چابهار برخلاف نظر‌ها حالا در اوج تابستان دیدن دارد، موج‌های خروشان، آب‌فشان‌های پرتوان و آب‌وهوای بهاران حالا گردشگران را فرا می‌خواند.

سید امیرحسین عظیمی
 

 
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۹
کد مطلب: 454071
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *