۱
گزارشی از ابعاد استراتژیک ایران در کریدور شمال-جنوب؛

چابهار دروازه ملل غربی آسیا به اقیانوس است

بدون شک جاده ابریشم تحول تجاری بدون چون‌وچرای دهه آینده خاوردور تا اوراسیا خواهد‌بود و نقش غیر قابل انکار استراتژیک ایران در این مسیر نیاز به تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و بنادر با سرعت و شتاب بیشتر را دوچندان کرده‌است.
چابهار دروازه ملل غربی آسیا به اقیانوس است
به گزارش چهاربهاران، رئیس سازمان توسعه و تجارت عنوان کرده است بدون شک جاده ابریشم تحول تجاری بدون چون‌و چرای دهه آینده خاور دور تا اوراسیا خواهد‌بود و نقش غیر قابل انکار استراتژیک ایران در این مسیر نیاز به تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و بنادر با سرعت و شتاب بیشتر را دوچندان کرده‌است. ‌
مجتبی خسروتاج حمل‌ونقل و ترانزیت کالا امروز را به‌عنوان یک منبع درآمد استراتژیک در نظام اقتصادی هر کشور دانست و گفته است با توجه به وسعت و تنوع جغرافیایی ایران «مسیرهای متنهی به آب‌های آزاد» طبیعتا یکی از راه‌های تامین درآمد و اشتغال‌زایی تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی کشور بوده تا درآمدزایی بالا، اشتغال‌زایی، توسعه و بهره‌وری در کشور رقم بخورد.
به گفته وی کریدور شمال-جنوبی،‌ نامی آشنا در اقتصاد ایران بوده زیرا از طریق این شاه‌راه بسیاری از کشورهای آسیای میانه به چابهار و سپس به آبهای آزاد متصل می‌شوند و از طریق دریای عمان و اقیانونس هند به بازارهای هدف خود دسترسی پیدا می‌کنند.
سرعت رشد زیرساخت‌های تجاری در دنیا از سرعت فناوری و تکنولوژی نیز پیچیده و چندوجهی‌تر شده زیرا در میان راه‌های تجاری، مسیرهای دریا منبع اصلی فعالیت‌های اقتصادی جهان‌اند. بنار چابهار و گوادار پاکستان در منطقه دریای عمان و اقیانوس هند، در عرصه تجارت جهانی امروز به عنوان یکی از چشم‌اندازهای اقتصادی دنیا به شمار رفته که حتی چینی‌هایی که درصدد رونق دوباره جاده ابریشم افسانه‌ای هستند،‌ یکی از راه‌های صادراتی و ترانزیت را از طریق این بنادر برای خود ترسیم کرده‌اند.
 
ابعاد استراتژیک ایران در کریدور شمال-جنوب
ایران با پانزده کشور دارای مرزهای آبی و خاکی بوده و در منطقه آسیای جنوب غربی و در حوزه ژئوپلیتیکی خاورمیانه واقع‌شده است. در واقع ایران تنها حلقه اتصال‌دهنده حوزه‌های متفاوت آسیایی بوده که می‌تواند این سرزمین‌ها و حتی منابع و خصوصیات جغرافیایی کشورهای همسایه را با یکدیگر مرتبط سازد.
آسیای جنوب غربی برای ایران دارای موقعیت‌های ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک (نفت و گاز و به‌طورکلی انرژی، خطوط مواصلات بین‌المللی و موقعیت ترانزیتی) و ژئوکالچر است؛ منابعی که هیچ‌یک از کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی ازجمله پاکستان، ترکیه، عربستان و غیره از آن‌ها برخوردار نیستند.
 
چابهار، کلید توسعه جنوب شرقی ایران
کارشناس امور بین الملل عنوان کرده است که بندر چابهار انبوه ثروت‌ها را به خاطر موقعیت ژئوپلیتیک، نیروی کار، آب‌های تمیز اقیانوس را به همراه دارد، این بندر به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرارگرفته و به‌عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج‌فارس، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح می‌شود. به راستی که چابهار به‌عنوان مهم‌ترین بندر در جنوب شرق ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور مطرح بوده و تحت عنوان کلید توسعهٔ شرق ایران مطرح می‌شود.

چابهار، 2018 عملیاتی می‌شود
محمدعلی رحیمی گفته است که هندی‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری پانصد میلیون دلاری در طرح پروژه توسعه بندر چابهار هستند تا با تکمیل این بندر، عملا پاکستانی‌ها را دور زده و یک مسیر حمل‌ونقل و تجارت جدیدی از طریق ایران به کشورهای محصور خشکی مانند افغانستان، ترکمنستان و ازبکستان و مجموع آسیای میانه باز کنند.
از سوی دیگر،‌هندی‌ها قبول دارند که ایران برای هند بیشتر از یک کوریدور حمل‌ونقل کالا به افغانستان بوده و دهلی‌نو علاقه‌ای به پیشبرد طرح‌های تهران در خاورمیانه ندارد و اینکه هر فضایی که هند خالی بگذارد توسط چینی‌ها پر خواهد شد.
 
ترانزیت کلید پیروزی ایران در جاده ابریشم
 رئیس سازمان توسعه و تجارت با ارزیابی حضور و قدرت ایران در جاده ابریشم گفته جمهوری اسلامی ایران به صورت ژئوپلیتیکی دارای ظرفیت بالای ترانزیتی بوده و برای جابه‌جایی کالا و تردد مسافر در بین شرق و غرب و شمال و جنوب مزیت‌های فراوانی را داراست.
به گفته خسروتاج در کنار این پتانسیل‌ها کمبودهای زیرساختی ایران انتظار فعالان اقتصادی را ارضا نمی‌کند اما با این حال،‌کریدورهای شمال و جنوب روی چابهار و استان هرمزگان متمرکز شده تا در حداکثر سرعت زمانی، توسعه و سرعت در تکمیل و ساخت زیرساخت‌های موجود از طریق سرمایه‌گذارانی که تاکنون اعلام حمایت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند انجام شود.
وی با اشاره به کریدور شمال و جنوب ایران از طریق چابهار تاکید کرده است که این کریدور هر مسیری را از چابهار به زاهدان رسانده و سپس با مسیر راه آهن سرتاسری تا سرخس ادامه پیدا خواهد کرد و در ادامه خط راه‌آهنی که از قزاقستان و ترکمنستان داریم می‌تواند به ادامه مسیر تجاری کمک شایانی را داشته باشد. که به این مسیر کمک می کند. همچنین ترمینال هایی در این مسیر باید ادامه پیدا کند.
بنابراین اگر به این ظرفیت ترانزیت بپردازیم، به صورت طبیعی بخش مهمی از شاهراهی خواهیم بود که در واقع چینی ها از آن صحبت می کنند. با این اقدامات ایران می تواند در این مسیر ایفای نقش کند.

انتهای پیام/ ف
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 451177
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *