۳
گزارشی از مدرسه ای که نیمکتش زمین و سقفش آسمان است؛

دانش‌آموزانی که در محرومیت مشق می‌نویسند/ ترک تحصیل بیش از 90 دانش آموز روستای زرآباد در نبود کلاس درس

محرومیت برای دانش آموزان شاید رنگ و بویی دیگر دارد و دسته و پنجه نرم کردن با محرومیتی که از ابتدا گریبان شان را گرفته قطعاً تصویر دیگر از زندگی را برای آنان تداعی می کند.
دانش‌آموزانی که در محرومیت مشق می‌نویسند/ ترک تحصیل بیش از 90 دانش آموز روستای زرآباد در نبود کلاس درس
به گزارش چهاربهاران، در منطقه‌ محروم که پا به دنیا بگذاری، خواسته یا ناخواسته در خانواده‌ای محروم قد می‌کشی، بخواهی یا نخواهی از در و دیوار محرومیت می‌بارد و این محرومیت کودکی‌ات، دوران مدرسه‌ات و روزگار شیرین تحصیلت را تحت الشعاع قرار می‌دهد و نمی‌گذارد اوضاع آنگونه که می‌خواهی پیش برود؛ جغرافیای فقر و محرومیت نمی‌گذارد به پیشرفت برسی و در آخر تمام رویاهای کودکانه‌ات به دلیل فقر و محرومیت بر باد می‌رود و با رها کردن درس و مدرسه و رفتن به دنیای کار چه زود از همان کودکی مرد می‌شوی.

بیش از یک ماه از آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس در سطح کشور می گذرد ولی بسیاری از دانش آموزان استان از داشتن سقفی برای تحصیل محروم هستند و به دلیل عقب ماندگی‌های بر جای مانده از گذشته هنوز امکانات تحصیلی بر سر آنها سایه نینداخته است.
 
شاید دانش‌آموزان مناطق محروم به این باور رسیده‌اند که حق آنها از روزهای تحصیل و عدالت آموزشی همین حد است و به همین خاطر در سخت‌ترین شرایط باز هم درس و مدرسه را شیرین می‌بینند.

این دانش‌آموزان که در سخت‌ترین شرایط به تحصیل مشغولند، در نقطه‌ای از همین سرزمین زندگی می‌کنند اما محرومیت‌ها در جنوب استان سیستان‌ و بلوچستان، مدارس را نیز بی‌نصیب نگذاشته است که به دلیل نبود فضای کافی دانش آموزان مجبور هستند کلاسها را زیر سایه درختان برگزار کنند.

اگرچه سال‌هاست دولت‌های مختلف از ضرورت تحقق عدالت آموزشی به‌منظور توجه بیشتر به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم سخن می‌گویند اما مصوبات و نتایج جلسات صرفاً روی کاغذ باقی می‌ماند و داستان محرومیت همچنان ادامه دارد، البته خیّران برای حمایت از وضعیت مدارس در مناطق محروم کشور آستین‌ها را بالا زده‌اند و با همراهی آنها 110 مدرسه در سواحل مکران ساخته می‌شود.
 
دانش آموزان به دلیل نبود فضای کافی زیر درختان درس می خوانند

رئیس شورای روستای اسماعیل چاه زرآباد کنارک در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، گفت: روستای اسماعیل چاه زرآباد با وجود 210 دانش آموز دارد فقط دارای 3 کلاس درس است با وجود اینکه کلاس ها در دو شیفت صبح و بعد ظهر دایر می شوند ولی دانش آموزان تاکنون به دلیل نبود فضای کافی زیر درختان درس می خوانند.

 

شاهپر گاجی زهی افزود: به دلیل نبود کلاس درس ۶۰ دانش آموز دختر و ۳۵ دانش آموز پسر ترک تحصیل کرده اند.

وی بیان کرد: ۱۲ سال است که این مشکلات مدارس مرتفع نشده و با وجود در خواست هایی که از فرماندار، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان و سایر مسئولین مربوطه شده است متأسفانه تاکنون خشتی برای ساخت کلاس روی خشت گذاشته نشده است‌.

رئیس شورای روستا ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ دانش آموز دختر و پسر در روستای اسماعیل چاه که بزرگترین روستای منطقه را با بیش از ۴۰۰ خانوار تشکیل می دهد در دو شیفت صبح و عصر زیر درخت کُنار درس می خوانند و تعداد اندکی از سه کلاس درس بسیار قدیمی استفاده می کنند.

کمبود امکانات آموزشی جرائم اجتماعی را افزایش می دهد

وی تشریح کرد: این وضعیت باعث فقر فرهنگی و در نتیجه ایجاد محیطی فارغ از فهم اجتماعی می شود اگر مشکلاتی مانند جرائم اجتماعی کاهش نمی یابد می توان دلیلش را به نبود امکانات آموزشی در زر آباد کنارک جست جو کرد.



شاهپر گاجی زهی خاطرنشان کرد: خواسته ما از مسئولین استانی توجه به معیارهای آموزشی در بخش آسیب دیده زرآباد کنارک است که اگر این معضل رفع نشود مطمئنا ظلم به کودکان این منطقه را شاهد خواهیم بود که نتیجه اش انحرافات اجتماعی در زندگی آینده کودکان منطقه و عدم پیشرفت در خطه جنوب سیستان و بلوچستان است
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 450424
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *