یادداشت/

نگاهی به رفتار دولت مداران پهلوی در عرصه داخلی و جهانی

20 بهمن 1396 ساعت 14:44

در دوران حکومت پهلوی کشور ما به عنوان کشوری وابسته به شمار می رفت که پیشرفت های صورت گرفته در این دوران به هیچ وجه جنبه بومی نداشته و در واقع هزینه غرب یا شرق برای همراهی ایران با منافع خود بوده است.


این روزها با توجه به فضای نامناسب اقتصادی و برخی اعتراضات که مورد سوءاستفاده فرصت طلبان قرار گرفت، فضای مجازی واکنش های مختلفی را از ابعاد گوناگون تجربه کرد. یکی از واکنش ها، مربوط به طرفداران شاه در این زمینه بود که با آوردن مصادیق گوناگون سعی بر وارونه نشان دادن برخی مسائل در کشور بودند.
در همین راستا نگاهی به عملکرد خاندان پهلوی در عرصه داخلی و جهانی می تواند قضاوتی منصفانه را در زمینه شناخت تاریخ و اقدامات انجام شده، برای ما تداعی کند. توجه به این نکته که انقلاب اسلامی سال57 انقلابی مردمی و بزرگ در سطح جهان شمرده می شود، خود بیانگر بسیاری از حقایق درباه رویکردهای قبل از انقلاب به این حکومت داری محسوب می شود.
در دوران حکومت پهلوی کشور ما به عنوان کشوری وابسته به شمار می رفت که پیشرفت های صورت گرفته در این دوران به هیچ وجه جنبه بومی نداشته و در واقع هزینه غرب یا شرق برای همراهی ایران با منافع خود بوده است. اما تنها عوامل محتوایی باعث فروپاشی حکومت پهلوی نشده و در این نوشتار قصد مقایسه قبل و بعد را نداریم، بلکه صرفا به رفتار دولت مداران پهلوی در عرصه داخلی و جهانی اشاره می کنیم:
-اطلاع مکتوب به محمد رضاشاه درباره ورود هر زن زیبا به کشور با هزینه6میلیارد دلاری که وام از آمریکا بود -مصداق این مورد در ارتباط محمد رضا شاه با گریس کلی بازیگر مشهور آمریکا هویدا شد-.
-تاسیس تشکیلاتی برای هوسرانی های شاه: علي شهبازي يكي از نيروهاي گارد شاهنشاهي و سرتيم محافظ شاه در این زمینه می گوید: «كارشان اين بود كه خانم‌هاي شوهردار و دختران بخت برگشته و يا همسران و دختران كساني را كه مي‌خواستند مقامي بگيرند، براي شاه بياورند.». سازمان سیا درباره شاه در یکی از گزارشهایش آورده است:  «سليقه او جنبه جهاني دارد و همه نژادها را دوست دارد.»
-سبک زندگی اشرافی: مصداق این مورد علاوه بر انتقال بسیاری از دارایی های ملی اعم از طلا، ارز و... را می توان در خانه شماره 29 خیابان "بیکمن" یکی از منازل مجلل و گران قیمت منهتن نیویورک متعلق به خواهر دوقلوی شاه مخلوع ایران اشرف پهلوی، جستجو کرد.
-وابستگی مطلق شاه به تصمیمات آمریکا
-فاسد بودن و ترویج فساد در خاندان پهلوی که مصداق آن اشرف پهلوی است و دارای شهرتی جهانی است.
و.....
نتیجه همه تبعیض ها، ظلم و بزهکاریهای خاندان پهلوی منجر به طغیان عمومی مردم و انقلابی بزرگ جهت اتکا به خود و حکومتی مردمی بود که در سال 57 به ثمر رسید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451153

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/note/451153/نگاهی-رفتار-دولت-مداران-پهلوی-عرصه-داخلی-جهانی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir