کشاورزی دانش بنیان راهی برای خودکفایی

13 آذر 1401 ساعت 7:31

فعالیت ۳۳ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان علاوه‌بر تحول و توسعه در این حوزه نوید خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی این استان را می‌دهد.



به گزارش چهاربهاران به نقل از ایرنا، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصاد مبتنی بر آخرین دانش‌ روز، نقشی محوری را در ساختار اقتصاد دانش‌بنیان ایفا می‌کنند، بی تردید با ادامه روند افزایش جمعیت و نیاز مبرم به فرآورده‌های کشاورزی در آینده نزدیک باید نیاز غذایی این جمعیت از زمین و بخش کشاورزی به صورت چندبرابری تامین شود؛ نظر به بحران غذایی موجود در دنیا، ضروریست کشاورزی دانش بنیان که متکی به فناوری روز دنیا است توسعه یابد.


صاحبنظران عرصه کشاورزی بر این اعتقادند که با تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی با درآمد بیشتر و کم آب‌ طلب، بکارگیری دانش نوین و راهبردهای موثر شرکت‌های دانش بنیان، می‌توان از چالش بزرگ بحران غذا خارج و آینده‌ای بهتر برای بخش کشاورزی در کشور متصور شد.
این حرکت راهبردی علاوه‌بر تحقق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای در خلق ثروت، اشتغالزایی، افزایش بهره‌وری، ارتقای درآمد و رشد اقتصادی مناطق مختلف خواهد داشت.


توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی، برای تحقق توسعه پایدار کشور امری حیاتی است و بخش کشاورزی به واسطه تاثیرگذاری گسترده بر اقتصاد در صورت فراهم بودن شرایط لازم به تنهایی می‌تواند نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد. ‌


بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان و تولید محصولات مختلف زراعی و باغی، گیاهان دارویی، دامداری و صید و صیادی در تمام فصول سال از بهار تا زمستان یکی از پایه‌های اصلی و موتور محرکه تامین معیشت و توسعه این استان بشمار می‌رود


زمینه‌های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان بسیار گسترده و متنوع است، وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گوناگون در بخش‌های مختلف این استان را به رنگین کمانی از استعدادهای خدادادی تبدیل کرده به طوری که تنها با سرمایه گذاری در یک بخش مهم آن می‌توان تنگناها و محدودیت‌های توسعه استان در بخش‌های مختلف را با برنامه ریزی و سیاست گذاری اصولی کمتر و کم اثرتر کرد.


سیستان و بلوچستان فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری است و گسترش شیوه‌های کشاورزی پایدار موثرترین روش در پیشبرد اهداف توسعه این بخش است


سرمایه گذاری‌های کلان و حمایت از چارچوب نهادینه‌ای، ایجاد تعهدات تجاری و بکارگیری فناوری و روش‌های بادوام در بخش کشاورزی لازمه افزایش بهره‌وری با حفظ تنوع زیستی در مزارع است، تعامل و همکاری کشاورزان منطقه و بخش خصوصی در افزایش بازده کشاورزی و تنوع زیستی به شکل نظام یافته بسیار تاثیرگذار است.


بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان فرصتی طلایی برای خودنمایی و نقش آفرینی در همگام‌سازی دو حوزه کشاورزی و دانش‌بنیان دارد تا شاهد توسعه کشاورزی اقتصادی و رشد اقتصاد کشاورزی باشیم.


بی‌شک توسعه کشاورزی دانش‌بنیان به‌منظور افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با رویکردی جامع و پایدار متضمن حفاظت و صیانت از منابع پایه آب و خاک، امنیت غذایی پایدار کشور را در پی خواهد داشت.



مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت امنیت غذایی، اجرای طرح الگوی کشت، تجاری‌ سازی محصولات کشاورزی و عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن باعث می‌شود که ورود و نفوذ دانش بنیان‌ها به حوزه کشاورزی جزو اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی استان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین قرار گیرد.
بهزاد شهرکی با بیان اینکه هم‌اینک ۳۳ شرکت دانش بنیان و فن آور در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان ثبت شده است، افزود: شرکت‌های دانش بنیان و فن آور می‌توانند در حوزه‌های توسعه صنایع بسته‌ بندی، تولید محصولات ارگانیک، مکانیزاسیون و فن آوری‌های نوین در حوزه کشاورزی دقیق و عرضه و توزیع محصولات متنوع، تولید محصولات اساسی و استراتژیک( گندم، کلزا و دانه های روغنی)، گیاهان دارویی، ظرفیت‌ها و نژادهای برتر در حوزه دام و طیور بومی، توسعه صنعت مرغداری، میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری همچنین تکثیر و پرورش آبزیان ورود کنند.
وی تصریح کرد: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و فن آور بخش کشاورزی ۳۳ شرکت ثبت شده وجود دارد که پس از بررسی اولیه طرح‌های ارسالی، هفت طرح با زمینه فعالیت در بخش‌های (سیستم کنترل و نظارت اتوماتیک در سالن‌های پرورش و گلخانه‌ها، دستگاه فرآوری و بسته بندی چای ترش، گرده افشانی و سم پاشی نخیلات با پهباد، سیستم‌های آکواپونیک در استخرهای پرورش آبزیان) دارای قابلیت بررسی و در صورت تایید نهایی مورد استفاده در عرصه‌های تولیدی قرار خواهند گرفت.


مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان بازوی کمکی توسعه فناوری در بخش کشاورزی محسوب می‌شوند، گفت: این شرکت‌ها در رشد تحقیقات، توسعه فناوری در کشاورزی و نیز در بحث امنیت غذایی نقش موثری می‌توانند ایفا کنند.


۶ طرح بخش کشاورزی با همکاری پارک علم و فناوری و مشارک شرکت‌های دانش بنیان در سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود


وی اظهارداشت: این طرح‌ها با هدف استفاده از پتانسیل علمی شرکت‌های دانش بنیان در راستای بهبود تولیدات کشاورزی، تغییر الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و توسعه کشت گیاهان کم آب بر و اقتصادی در سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود.
شهرکی تصریح کرد: ۶ طرح پذیرفته در زمینه‌های توسعه تولید نهال های کشت بافتی،کنترل ،نظارت و مانیتورینگ سالن‌های پرورش دام و طیور، بهره گیری از نانو امولسیون عصاره شورک‌ بعنوان آفت‌کش و طراحی و ساخت دستگاه فرآوری چای ترش است.

رئیس پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم‌اینک ۲۲۰ شرکت دانش بنیان، استارتاپی، فناور و شرکت خلاق با ظرفیت یک‌هزار و ۶۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ۱۶۴ دستیار فناور در این پارک مشغول به فعالیت هستند.
محمد نبی شهیکی بیان کرد: پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان با مساحت ۵۰ هزار مترمربع متشکل از مجتمع نوین، مجتمع نوگام، مجموعه نوآوران مجموعه کارگاهی فناوران ۱ تا ۶ و کارخانه نوآوری است که تاکنون در این پارک بیش‌از ۲۲۰ شرکت مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد که با شکل‌گیری پارک، فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان به تدریج از سال ۱۳۹۴ تاکنون توسعه یافته و امروز به عنوان یکی از پارک‌های نمونه و شاخص در کشور مطرح است.
رئیس پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان تصریح کرد: پارک علم و فناوری استان در راستای ایجاد اشتغال، تشویق فعالیت‌های اقتصادی با ایجاد شرکت، انتقال و تجاری‌سازی فناوری، بهسازی مناطق محروم و تشویق، حمایت و ایجاد روحیه کارآفرینی و رقابت به راه‌اندازی مراکز نوآوری و رشد اقماری در شهرستان‌های زابل، چابهار، ایرانشهر، سراوان، زهک و بمپور اقدام کرده است.


وی بیان کرد: کارخانه نوآوری در۲ فاز در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید که مجموعه‌ای متشکل از همه فضاها، سازوکارها و ساختارهای لازم برای شکل‌گیری، رشد و توسعه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآورانه است که با در نظر گرفتن تمام نیازهای لازم برای رشد یک واحد کسب و کاری کوچک، به جمع‌آوری زیرساخت‌ها در کنار هم اقدام می‌کند و نقش بسزایی در شکل‌گیری فرهنگ پویا و اجتماع نوآوری دارد.
شهیکی افزود: هدف از تأسیس این مجموعه مبدل شدن پارک علم و فناوری استان به قطب نوآوری و استارتاپ در منطقه جنوب شرق کشور است.
وی بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه و مهم این است که بنای اصلی اقتصاد سیستان و بلوچستان باید بر اساس دانش و علم روز تدوین و برنامه‌ریزی شود که در این راستا فناوری خدمات تجاری نوآور قطعا می‌تواند نجات‌دهنده و اهرم خوبی برای ایجاد تحول جدی در اقتصاد این استان باشد.


رئیس پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان با تاکید بر اینکه اقتصاد بی‌وزن جزو مزیت‌های راهبردی استان محسوب می‌شود گفت: تجارت بخش خدمات، تاثیر عمده‌ای در تولید و افزایش میزان اشتغالزایی در این استان داشته و می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های شغلی جدید شود که بخش عمده‌ای از این فرصت‌ها مربوط به اقتصاد بی‌وزن خواهد بود.


وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان جزو معدود استان‌هایی است که بالاترین ظرفیت ترانزیت جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی و بین المللی را داراست و با توجه به دورنمای پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های ریلی و دریایی که در آینده نزدیک به تحقق خواهد پیوست یکی از پایه‌های توسعه استان، توسعه مبتنی بر تجارت‌های شکل گرفته بر پایه ترانزیت است.


انتهای پیام/
 


کد مطلب: 457668

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/457668/کشاورزی-دانش-بنیان-راهی-خودکفایی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir