کارشناس مسائل اقتصادی:

بندر چابهار شاهراه صادراتی کشور است/استانداردسازی زیرساخت های چابهار موجب رونق صادرات خواهد شد

25 خرداد 1401 ساعت 7:03

یاسر علیمحمدی،گفت:بندرچابهار تنها بندراقیانوسی کشور است که با وجودمنطقه آزاد تجاری و صنعتی و همچنین کوتاه بودن مسیر ترانشیپ آن نسبت به دیگر بنادر کشور تبدیل به شاهراه صادراتی کشور شده است.


یاسر علیمحمدی کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه در رابطه با نقش بندر چابهار در افزایش صادرات و توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی به خبرنگار چهاربهاران،گفت:درحال حاضر بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که نقطه اصلی ارتباط دریایی ایران با کشورهای جهان است.

وی بابیان اینکه کوتاه شدن مسیرصادرات به غرب و شرقی یکی از مزیت های بندرچابهاراست،تصریح کرد:کوتا شدن مسیر ترانشیپ باعث می شود هزینه های صادرات و واردات پایین بیاید و این مسئله محرک خوبی برای استفاده از این بندر توسط شرکت های داخلی جهت صادرات محصولات شان به کشورهای دیگر باشد.

علیمحمدی با اشاره به اینکه بندر چابهار بندر استراتژیک ومهیبرای کشور است،یادآور شد:خیلی از کالا های اساسی کشورنظیر،گندم و برنج از طریق این بندر وارد کشورمی شود وطبق اعلام سازمان بنادر ودریانوردی بیشترین بارگیری روزانه دراین بندر ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکثر استان های همجوار استان سیستان وبلوچستان نقش بسازی در زمینه تولید و صنعت دارند،خاطرنشان کرد:بندرچابهار بهترین فرصت تولیدکنندگان است چرا که آنها می توانند بدون هیچ محدودیتی کالایی به استثاء موارد اعلامی ازسوی دولت اقدام به صادرات تولیداتشان بکنند چراکه هم این بندر از لحاظ مسیر کوتاه تر و هم از لحاظ کاهش هزینه های صادرات بصرفه تر است.

وی بالابردن سطح تکنولوژی و زیرساخت ها را از مولفه های مهم پیشرفت صادرات در بندر چابهار دانست،تصریح کرد:درحال حاضر جاده های که به بندرچابهار متصل می شوند از کیفیت و استاندارد خاصی برخوردار نیستند و اگرکوچیک ترین مشکلی دراین جاده ها پیش بیاید در امر واردات و صادرات محصولات به عمق کشور خلل وارد خواهد شد.

علیمحمدی با بیان اینکه سیاست اصلی احداث مناطق آزاد تجاری و صنعتی افزایش صادرات وسهولت اجرای آن بوده است،خاطرنشان کرد:وجود منطقه آزد تجاری و صنعتی ازمزیت های دیگربندر چابهار جهت صادراتمحصولات داخلی است.

وی ادامه داد:معافیت مالیاتی و تسهیل در امور اداری از جمله مولفه هایی است که موجب جذب سرمایه گذار و در کنارآن بهبود اقتصاد کشور و  افزایش فرصت های شغلی در این استان و استان های دیگر کشور می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این که در سایه عدم نظارت صحیح مناطق آزادبه جای کمک به صادرات محصولات داخلی به محرکی جهت واردات بی رویه کالا های مصرفی تبدیل شده که نیاز است با تغییر سیاست ها و نظارت کافی به سیاست اصلی آنکه همان صادرات تولیدات داخلی است،بازگردد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 457525

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/457525/بندر-چابهار-شاهراه-صادراتی-کشور-استانداردسازی-زیرساخت-های-موجب-رونق-صادرات-خواهد

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir