مداح سیستانی

روایت مداح سیستانی از اجرای برنامه محضر رهبری/ جهاد تبیین یعنی یک بیت شعر مداح از ساعت‌ها سخنرانی تاثیرگذارتر باشد

24 بهمن 1400 ساعت 20:10

محمدجواد جامعی مداح سیستان و بلوچستانی که به عنوان نخستین مداح از این استان امسال در محضر رهبری انقلاب اجرای برنامه داشته است، می‌گوید: اصرار داشتم اسامی شهدای شاخص استان در شعر بیاید و به گویش بلوچی و سیستانی هم چند بیتی ارائه کنم که با استقبال بسیار خوب به ویژه از سوی مردم استانم روبه‌رو شدم.


به گزارش چهاربهاران، دیدار با رهبری معظم انقلاب برای همه ملت ایران به ویژه افرادی که دلداده انقلاب هستند، یک اتفاق و خاطره خوب هست که هرچند بار تکرار شود بازهم جذابیت خاص خود را دارد و کمتر کسی هست که این دیدار نصیبش شده باشد و تکرار آن را تمنا نکند.
این را محمد جواد جامعی یکی از مداحان سیستان و بلوچستانی می‌گوید و از خاطره دیدار با رهبری معظم برایمان درد دل دارد.
این مداح جوان که برای نخستین بار در سالجاری و در مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) تجربه اجرای مداحی در محضر حضرت آقا را داشته و به نوعی نماینده مردم سیستان و بلوچستان بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان می گوید: تقریبا ۳۸ سال است که مقام معظم رهبری در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) با مداحان کل کشور دیدار دارد، در این ۳۸ سال از استان سیستان و بلوچستان هیچ نماینده ای برای اجرا در محضر حضرت آقا وجود نداشته است، البته مداحان از استان ما هم در آن دیدارها حضور داشته اند اما اینکه بخواهند اجرا داشته باشند، خیر.
از سال ۱۳۹۱ پس از کسب رتبه دوم کشوری در مسابقات تهران در لیست مداحان برگزیده جهت اجرا در محضر مقام معظم رهبری قرار گرفتم، سال ۱۳۹۷ برای انجام تست به تهران دعوت شدم، سال ۹۸ اجازه اجرا پیدا کردم در حسینیه امام خمینی اما قبل از ورود حضرت آقا، سال ۹۹ مجدد برای تست دعوت شدم و همچنین سال ۱۴۰۰ که الحمدلله اینبار مجوز اجرا را دریافت کردم.
اصرارم این بود که به عنوان نماینده استان به لهجه سیستانی و بلوچی چند بیتی را اجرا کنم که با موافقت داوران رو به رو شد،  اصل شعری که آنجا اجرا کردم در زمینه ولادت حضرت زهرا(س)، بود و بحث فرزند آوری و خانواده را به صورت کلید واژه در شعر آوردم.
اصرار داشتم اسامی شهدای شاخص سیستان و بلوچستان در شعر بیاید
 اصرار داشتم اسامی شهدای شاخص استان در شعر بیاید از جمله شهید میرحسینی، شهید سبیل اخلاقی که کوچکترین شهید کشور و اهل تسنن است و شهید محسن خزایی از شهدای مدافع حرم.
در کل یک شعر ۱۷ بیتی آماده شد و مورد تایید داوران قرار گرفت و یک بند هم سرود بلوچی که دوستان ما در گروه سرود آوای چابهار آماده کرده بودند و سه بیت هم به لهجه سیستانی که استاد سلطانعلی جهانتیغ این شعر را سرودند و برای روز موعود یعنی سالروز ولادت حضرت زهرا آماده شد که در محضر رهبری معظم ارائه کنیم. پس از اجرا این اشعار مورد استقبال دست اندر کاران و داوران و مداحان شاخص کشور قرار گرفت و خیلی قدردانی کردند و یکی از مداحان هم گفت فکر نمیکردم از سیستان و بلوچستان یک نفر اینگونه مداحی کند و خیلی خوشحال شدم.
آنجا بسیار خوشحال شدم چرا که به عنوان نماینده سیستان و بلوچستان در آن جمع حضور داشتم و برایم مهم بود که مردم استانم را به بهترین وجه ممکن معرفی کنم. خداروشکر نگاه مداحان کشور هم به استان ما تغییر کرد و به این یقین رسیدند که در استانها به ویژه سیستان و بلوچستان هم مداحان حرف برای گفتن دارند.
چفیه رهبری را به خانواده شهید میرحسینی اهدا کردم
در پایان اجرا، به رهبری معظم انقلاب گفتم اگر مقدور هست چفیه تون رو به من بدید که چند روز دیگه  مراسم یادواره شهید میرحسینی را در چابهار داریم و این چفیه را به عنوان تبرک اهدا کنم، ایشان چفیه را دادند و من در مراسم یادواره به خانواده شهید میرحسینی برای نصب در موسسه شهید میرحسینی تقدیم کردم.
مقام معظم رهبری در پایان برنامه فرمودند دوستانی که اینجا اجرا داشتند سلام من را به مردم استانشان برسانند و منکه در بازگشت به استان حامل پیام و سلام رهبری انقلاب بودم خوشحالیم چند برابر بود.
بعد از سعادت اجرا در محضر رهبری انقلاب، بازخوردهای بسیار خوبی از سوی مردم استانم در فضای مجازی داشتم و اکثرا خوشحال بودند که با لهجه و گویش مردم شیعه و سنی در آن دیدار اجرا داشتم و معرف مردم بودم.
محمد جواد جامعی در زمینه نقش مداحان در جهاد تبیین می گوید: مداحان به عنوان تربیون داران و افراد تاثیر گذار در جامعه می‌توانندهنرمندانه و به زبان مدح و اشعار مرتبط نکات لازم را به مردم متذکر شوند، مقام معظم رهبری فرموند گاهی یک بیت  شعر شما به اندازه چندین ساعت سخنرانی می‌تواند تاثیر بگذارد.
هیات مکان مناسبی برای احیای امر خاندان عصمت و طهارت است، اما فقط این کافی نیست و به فرمایش مقام معظم رهبری باید مکانی باشد برای پرسش و پاسخ جوانان و پاسخ به شبهات آنان توسط واعظان و مداحان اهل بیت(ع).
هیات می‌تواند مکان خوبی برای کار جهادی باشد
هیات می‌تواند مکان خوبی برای کار جهادی باشد همچنان که در این مدتی که کرونا حاکم بوده هیات های مذهبی سنگ تمام گذاشتند و با تمام توان در خط مقدم جبهه ی سلامت تلاش کردند و همچنین  فرمایش معظم له در خصوص کمک های مومنانه را تا حد توان اجرایی کردند.
بنده با توجه به مسئولیتی که دارم و به عنوان خادم مداحان و شاعران اهل بیت و هیات های مذهبی در سازمان بسیج مداحان استان مشغول به خدمت هستم، سعی کردم در تمامی برنامه ها به ویژه در جلسات هیات اندیشه ورز مباحث کلی سیاسی که با آن روبرو بوده ایم را تبیین کرده و با کمک تمامی مداحان اهل بیت و پیشکسوتان عرصه ستایشگری نقش موثری در جریانات سیاسی از جمله انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ایفا کنیم.
مباحث بصیرتی و دفاع از ارزش های انقلاب و نظام، اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری، اهمیت تعظیم شعائر دینی در جامعه، بحث عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی( حضرت آقا فرمودند شما مداحان بهترین کسانی هستید که می‌توانید سبک زندگی اسلامی را در بین جامعه ترویج دهید)، ازدواج و فرزند آوری که از تاکیدات مستمر حضرت آقا بوده‌ است، زنده نگه داشتن راه و نام شهدا و همه و همه این موارد از جمله مواردی است که مداحان می‌توانند روشنگری کنند در واقع همان جهاد تببینی که حضرت آقا بر آن تاکید دارند.
این مداح جوان سیستانی می گوید: هر کسی در هر صنفی مشغول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است باید بحث جهاد تبیین را در دستور کار خودش قرار دهد.
وی با بیان اینکه رابطه‌ی شاعر و مداح باید رابطه‌ی ای تنگاتنگی باشد چرا که لازم و ملزوم یکدیگرند،گفت: تاکید حضرت آقا این است که مداحان و شاعران  باید به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند تاثیرگذار باشند، حقیر هم از این موضوع مستثنی نیستم و همیشه سعی کردم اشعاری که انتخاب می‌کنم از بهترین شعر ها و با مضمون کافی باشد، بارها در مناسبت های مختلف به شاعران عزیز کلید واژه های مربوط به آن مراسم را داده ام و شاعران هم بسیار هنرمندانه شعر گفته اند.
از جمله همین شعری که اخیرا محضر مقام معظم رهبری اجرا کردم، کلید واژه هایی همچون سبک زندگی اسلامی، خانه و خانواده ، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید شاخص کشور در سال ۱۴۰۰ حاج قاسم میرحسینی، شهید مدافع حرم حاج محسن خزائی، کوچکترین شهید کشور شهید اهل سنت شهید سبیل اخلاقی.
از کودکی مکبر مسجد بودم
محمد جواد جامعی در زمینه چگونگی پا گذاشتن به عرصه مداحی می گوید: از ۷سالگی به پیشنهاد و تشویق پدر و مادرم مکبر نمازهای جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) به امامت آیت الله سید ضیاءالدین طباطبایی بودم و از همانجا کم کم شروع به نوحه خواندن در دسته روی های ماه محرم تحت نظر مرحوم استاد ابراهیم سرگلزایی کردم.
پس از چند سال نوحه خوانی در مسجد با استاد یوسف ارجونی آشنا شدم و ایشان نقش زیادی در پیشرفت مداحی بنده به صورت حرفه ای داشتند و همچنان از راهنمایی‌های این بزرگوار بهره مند هستم.
خدا را شاکرم که در این راه قرار گرفتم و این را لطف خدا و اهل بیت(ع) میدانم و دعای پدر و مادر و همه اعضای خانواده ام، همراهی و همکاری همسرم که خودشان نیز طلبه هستند همواره شامل حالم بوده و بسیار در این راه به بنده کمک کرده‌اند.
سه فرزند پسر دارم، ۱۳ ساله، ۶ ساله، ۲ ساله، محمدهادی ، محمدحسین، محمدرضا که الحمدلله هرسه علاقه مند هستند و گاها محمدهادی و محمد حسین در برنامه ها اجرا می‌کنند.
 در زندگی هر چه دارم از برکت گدایی درب خانه آل الله صلوات الله علیهم اجمعین است، بهترین خاطرات در عرصه ی ستایشگری اهل بیت(ع) برایم در سال ۱۳۸۸ رخ داده که توانستم کد مداحی عتبات عالیات بگیرم و به عنوان مداح کاروان به کربلا اعزام شوم.
این مداح اهل بیت(ع) می گوید: سال ۱۳۹۱ حائز رتبه دوم کشوری در مسابقات مداحی کشور شدم، سال ۱۳۹۵ به عنوان مداح حرم امام رضا (ع) انتخاب شدم و کد دریافت کردم امسال هم توفیق مداحی در محضر مقام معظم رهبری را پیدا کردم، این موارد همه توفیقاتی هست که از توسل به ائمه برایم حاصل شده است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 457419

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/457419/روایت-مداح-سیستانی-اجرای-برنامه-محضر-رهبری-جهاد-تبیین-یعنی-یک-بیت-شعر-ساعت-ها-سخنرانی-تاثیرگذارتر-باشد

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir