۰
کارشناس امور سیاسی:

بسیج دریای بیکران احساس مسئولیت برای خدمت به مردم است/ تداوم توسعه ایران نیازمند تفکر انقلابی و بسیجی

مجتبی قزاق گفت: تفکربسیجی وعمل انقلابی عامل موفقیت انقلاب اسلامی است که درعرصه‌های سازندگی، فرهنگی، امدادی، بهداشتی، امنیتی ودفاعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی باتوجه به عمق وگستره سازمانی در سراسر کشور و حضور در بین اقشار جامعه، کارآمدی خود را به شایستگی به نمایش گذاشته است.
بسیج دریای بیکران احساس مسئولیت برای خدمت به مردم است/ تداوم توسعه ایران نیازمند تفکر انقلابی و بسیجی
مجتبی قزاق؛ کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به تفکر بسیج در شکل گیری انقلاب و تداوم آن در طی این سالها بیان کرد: تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) ابتکاری بود که شاید در آن زمان کمتر کسی به اهمیت این فرمان مهم پی برده بود، امروز بسیج نقش تاثیرگذاری در صحنه‌های مختلف دارد، از زمان شکل‌گیری بسیج تا امروز، این نهاد مقدس یکی از مؤثرترین عوامل انسانی، با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بیشمار در کشور بوده که در عرصه‌های مختلف همواره منشأ فعالیت‌ها و خدمات گوناگون بوده است.
 
وی ادامه داد: آنچه امروز موجب ماندگاری دفاع مقدس شد و دنیا در برابر آن تعظیم و تحسین کرد، حضور پرشور مردمی در قالب بسیج و استقامت و پایداری و پیروزی ملت ایران در برابر تجاوز دشمن و پیروی از فرهنگ شهادت‌طلبی بود، بر همین اساس دشمن فکر جنگ نظامی را از لیست توطئه‌های خود خارج کرد.
 
تفکر بسیجی باعث رشد انقلاب و پیشرفت در برابر استکبار و تحریم ها شد

کارشناس سیاسی با بیان اینکه تفکر بسیجی باعث رشد انقلاب و پیشرفت در برابر استکبار و تحریم ها شد تصریح کرد: پس از اتمام جنگ، کارکرد بسیج در دید و منظر عموم، یک کارکرد کاملاً نظامی بود لذا سئوالاتی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه اكنون كه جنگ به پایان رسیده است بسیج چه می‌شود و مأموریت آن به چه شکل ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: در این زمینه برخی‌ها می‌گفتند با پایان جنگ، دفتر بسیج هم بسته شود، برخی دیگر می‌گفتند بسیج را محصور در پادگان‌های نظامی و سپاه كنیم و اگر مجدد تهاجم نظامی رخ داد به قید فوریت‌ها بسیج را احیا کنیم، اما پیام تاریخی که امام صادر کرد، به این سئوال پاسخ داد، امام راحل دستور دادند كه بعد از پایان جنگ فعالیت بسیج ادامه یابد و این تداوم فعالیت هم به ورود بسیج به عرصه‌هایی نظیر جنگ نرم دشمن رخ داد.
 
بسیج یک فرهنگ است

وی گفت: دستور ادامه حركت بسیج در قالب بسیج طلاب و دانشجو مبین این مطلب است که امام به وضوح دیدند، دشمنی که در حوزه جنگ سخت نتوانسته به اهداف خودش برسد، قطعاً رویکردش به سمت موضوعات فرهنگی و جنگ نرم است و اینجا باید بسیج مجدداً با تغییر رویکرد به ادامه فعالیت خود بپردازد.
 
وی افزود: این احساس مسئولیت‌ها پایه تفکر بسیجی است اما برای آن كافی نیست چون ممكن است كسی احساس مسئولیت داشته باشد، اما بصیرت لازم برای تشخیص راه درست و خطا را نداشته باشد لذا لازمه داشتن تفكر بسیجی هم احساس مسئولیت و هم داشتن بصیرت است.

تفکر بسیج الگوی بسیاری از کشورهای مقاومت است

قزاق با بیان اینکه تفکر بسیج باعث الگوی کشورهای منطقه مانند عراق برای مبارزه با استکبار شد اذعان کرد: بسیج را نباید در قالب یک سازمان نگریست بلکه بسیج یک فرهنگ است که او را باید در قامت یک الگو در کتاب آزادگی دید.
 
وی ادامه داد: امروز، مقاومت سوریه و عراق به برکت حضور قهرمانانه مردمان شان می باشدکه با استفاده از الگوی بسیج سازماندهی شده اند. آن ها با به کارگیری این الگوست که می توانند در مقابل تکفیری ها قامت راست کنند و آتش کینه بدخواهان را خاموش کنند.
 
وی گفت: دخالت و حضور مردم در قالب تفکر بسیجی در تامین امنیت و مشارکت در حکومت توانسته راه‌گشای درگیری‌های اخیر در سوریه و عراق باشد و با حضور مردم قطعا تروریست‌ها و گروه‌هایی که توسط برخی کشورها و در راستای خواست آمریکا مسلح شده‌اند با شکست مواجه خواهند شد.
 
ضدیت با استکبار به عنوان مهم ترین ضرورت تشکیل بسیج مورد نظر است

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: ضدیت با استکبار به عنوان مهم ترین ضرورت تشکیل بسیج مورد نظر است، لذا امام امت در فرمان تاریخی خود در رابطه با ضرورت آن چنین فرمودند: «غفلت نباید بکنید، غفلت نکردن به این است که همه ی قوا را و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، هرچه تظاهرات بر ضد آمریکا بکنید قوای خودتان را مجهز بکنید.
 
وی ادامه داد: وجود آرمان هائی از قبیل ضدیت و تنفر از استکبار و وجود دغدغه برای آینده جهان اسلام و مسأله  مهمی به نام فلسطین و نیز الگوگیری بسیاری از کشورهای آزادی خواه نیز کشورهای صاحب بیداری اسلامی و حتی برخی کشورهای اروپائی و آمریکائی که با شعار ظلم ستیزی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی در عمل بسیج را تشکیل دادند، می تواند بیانگر رسالت جهانی بسیج در عرصه های مهم سیاسی و استکبار ستیزی باشد.
 
کاهش هزینه‌های جنگ و نقش پرررنگ بییج در دوران دفاع مقدس

قزاق با اشاره به نقش بسیج در دوران دفاع مقدس برای حفظ ایران و مبارزه با دشمنان با وجود کمبودهایی که داشتیم بیان کرد: کاهش هزینه‌های جنگ؛ اگرچه این روز‌ها و طی سال‌های اخیر، بحث تحریم‌ها و به خصوص تحریم اقتصادی به موضوعی مهم و پررنگ تبدیل شده است، اما واقعیت این است که ملت ایران از اولین روز‌های پس از پیروزی انقلاب، به علت استقلال‌طلبی و دوری از وابستگی به قدرت‌های حاکم بر عرصه بین‌الملل، مورد تحریم قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: طبیعتاً آثار تحریم در کنار نیاز‌های مالی جنگ، هزینه‌های بسیاری بر کشور تحمیل می‌کرد، ورود بسیج به عرصه جنگ، از یک سو به جهت اینکه رزمندگان مردمی بدون کوچک‌ترین چشمداشتی در جبهه حاضر می‌شدند و از طرف دیگر خانواده‌های ایرانی با تعلق خاطر بیشتری نسبت به برآورده ساختن نیاز‌های رزمندگان اهتمام پیدا می‌کردند، بنابراین ورود بسیج به دفاع، باعث شد قسمت عمده‌ای از هزینه‌های جنگ را مردم تقبل کرده و بار مالی سنگین دولت را در آن شرایط کاهش دهند.
 
با تفکر بسیجی پیام شهدا باید به نسل های آینده منتقل شود

وی با اشاره به الگوبرداری مسئولین از تفکر بسیجی یادآور شد: مسئولین باید بدانند برای انتقال پیام شهدا به نسل جدید ابتدا خود تفکر بسیجی داشته و این تفکر را در خود احیا و به نوع تفکر و روش عمل کنند. مسئولین اگر بخواهند برای مردم کاری انجام دهند باید با تفکر بسیجی آشنا باشند، با این همه محرومیت اگر مسئولی با بسیج بیگانه باشد، قطعا نخواهد توانست برای مردم کاری انجام دهد.
 
کارشناس امور سیاسی تصریح کرد: توطئه ای که در سال 88 از سوی ابرقدرت ها و منافقین برای جمهوری اسلامی پیش گرفته شده بود به واسطه بسیج دفع شد که اگر بسیج نبود، امروز خبری از اسلام هم نبود. اگر بسیج نبود در بسیاری از عرصه ها کارها در کشور روی زمین می ماند.
 
فعالیت های محرومیت زدایی و جهادی از مهم ترین ماموریت های بسیج است

وی ادامه داد: فعالیت های خوب بسیج سازندگی در راه اندازی کارگاه های اقتصاد مقاومتی، از ارائه تسهیلات با نرخ پایین یک کار جهادی خوب است، اگر فرمان امام (ره) برای تشکیل بسیج نبود معلوم نبود امروز ما چه وضعی داشتیم این بسیج بودکه بارها در جنگ تحمیلی با دست خالی برای دفاع از کشور مقابل دشمن بعثی ایستاد و امروز هم ثمرات بسیج بیشمار است.
 
قزاق با اشاره به وجود بسیج در عرصه ها و بخش های مختلف کشور اذعان کرد: بسیج در همه بحران ها در کشور حضور چشمگیر و نقش اساسی داشته و دارد و در هر جا از مملکت مشکلی پیش بیاید تا بسیج وارد نشود مشکل حل نمی شود، بسیج به کمک نهادهای مردمی رفته وبه آنهادرمسائل مختلف اعم ازسازندگی، سیل، زلزله، محرومیت زدایی وغیره کمک  می کند و درحال حاضر هم که بحران کرونا برکشورها و ایران غلبه کرده بسیج ازهیچ کمکی دریغ نکرده وبا تمام قوا سعی درکنترل شیوع این ویروس دارد .
 
وی با اشاره به اینکه در جامعه ما نیز بسیج یك نهاد اجتماعی است خاطر نشان کرد: بسیج همانند خانواده كه به صورت عضوی از ساخت و نظام اجتماعی جامعه است به شمار می آید ، نهادی كه با هدف پاسداری از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی بوجود آمده است و انحلال آن جز در صورت انحلال جامعه اسلامی قابل تصور نیست.
 

انتهای پیام/

 
 
 
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 457055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *