۱
اقتصاد سواحل مکران بر مبنا دریا توسعه می یابد؛

طرح "نرسری میگو" تحولی نوین در شیلات روز دنیا/ تامین مقدمات صنعت آبزی پروری؛ اشتغال و تولیدی جهانی را شکل می دهد

در طی سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری در سواحل مکران، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت و تولید را افزایش خواهد داد.
طرح "نرسری میگو" تحولی نوین در شیلات روز دنیا/ تامین مقدمات صنعت آبزی پروری؛ اشتغال و تولیدی جهانی را شکل می دهد
به گزارش چهاربهاران، دریا و اهمیت استفاده از آن امروز یکی از محورهای مهم توسعه در کشورها است و صنایع مختلف وابسته به دریا باعث رشد و پیشرفت آنها در کنار سایر حوزه های اقتصادی شده است.
 
امروزه با وجود جهانی شدن اقتصاد و توسعه فناوری ارتباطات، دریاها جالب ترین حوزه رقابت های ژئوپلیتیکی در قرن بیست و یکم محسوب می شوند.
 
اهميت دريا با كشف منابع انرژي و با توسعه بهره‌برداري از آنها هر روز افزون شده و آينده بشر را به جرأت مي‌توان وابسته به بهره برداري صحيح و گسترده از درياها دانست. سواحل كشورهاي پيشرفته دنيا، جزء فعال‌ترين و پردرآمدترين مناطق، و محل كسب منافع ملي آنها محسوب مي‌شود.
 
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با داشتن ظرفیت عظیم دریا عمان و سواحل مکران که از طرفی به خلیج فارس و از سوی دیگر به اقیانوس حساس هند متصل می شود، یکی از نقاط منحصر به فرد دریایی کشور و منطقه محسوب می شود.
 
بندر اقیانوسی چابهار به عنوان یکی از مناطق استراتژیک در حوزه دریا امروز با گسترش صنایع این عرصه محور اصلی توسعه جنوب شرق کشور است که توانسته قدرت های اقتصادی دنیا را برای سرمایه گذاری و ایجاد اقتصاد و توسعه پایدار به سمت خود جذب کند.
 
صنعت آبزی پروری به ویژه پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های کم نظیر نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان است که در سه شهرستان کنارک، چابهار و دشتیاری ظرفیت‌های قابل توجهی جهت آبزی پروری شناسایی شده که با فعال سازی آن زمینه تولید و اشتغال را خواهد داشت.
 
در طی سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری در سواحل مکران، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت و تولید را افزایش خواهد داد.
 
بحث استفاده از طرح نرسری به گونه ای است که پست لاروها را در یک محیط محدود و گلخانه ای و خارج از فصل پرورش به وزن بالای یک گرم برسد و وارد مزارع پرورش پیدا کنند.
 
شروع این طرح، انگیزه بهره برداران را برای فعالسازی و راه اندازی مجدد مراکز راکد و متروکه این حوزه تقویت کرده است و آینده درخشانی را حول محور توسعه دریاها رقم خواهد زد.
 
 طرح "نرسری" میگو راهکاری جهت پیشگیری و کاهش خسارات

 حمید رضا نصیری معاون آبزی‌پروری شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به استفاده از ظرفیت نرسری جهت فعالیت و پرورش در مجتمع گواتر بیان کرد: طرح "نرسری" میگو در کنار عوامل متعدد دیگر به عنوان یک راهکار جهت پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از بروز بیماری ویروسی لکۀ سفید تلقی می‌شود.
 
وی با اشاره به اهمیت طرح نرسری میگو که یک موضوع فنی در صنعت آبزی پروری میگو است افزود: پنج عامل در این طرح یعنی مدیریت زمان و شرایط محیطی، کاهش دوره پرورش، ارتقاء شرایط بهداشتی، بهبود عملکرد فنی _بهداشتی پرورش و آگاهی با دقت بالا از میزان بازماندگی و کمک به اجرای 2 دوره پرورش میگو در سال باعث شده تا به یک پروژه مهم در صنعت آبزی پروری به ویژه پرورش میگو تبدیل شود.
 
فراهم آوردن الزامات اولیه توسعه و گسترش پرورش میگو را به دنبال دارد

معاون آبزی پروری استان با اشاره به فایده توسعه و گسترش پرورش میگو تصریح کرد: برای ظرفیت سازی وکمک به توسعه و ترویج آن باید الزامات آن را فراهم کرد، که از جمله مقدمات اصلی آن می توان به فراهم آوردن تامین برق متناسب، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و آموزش اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: برای ظرفیت سازی و توانمندی پرورش میگو با استفاده از طرح نرسری متناسب با ظرفیت آن از متخصصین و پرسنل پرورشی ساده استفاده خواهد شد.
 
طرح نرسری میگو باعث ایجاد اشتغال توسعه محور

وی گفت: این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال توسعه محور، در ارتقاء فنی و بهداشتی فرآیند پرورش و تولید میگو کمک شایانی می کند.
 
نصیری اذعان کرد: البته در این رابطه نیاز به بررسی همه جانبه طرح های در حال اجرا منطقه و همچنین استفاده از تجربیات سایر مناطق و کشورهای موفق باشیم و ایجاد تنوع در روش های موفق نرسری از اهداف شیلات است.
 
وی افزود: در طی جلسه ای طرح پیشنهادی بهره برداران مبنی بر استفاده از ظرفیت نرسری جهت فعالیت و پرورش در مجتمع گواتر مطرح، و پس از بحث و بررسی با اعلام شرایط فنی و بهداشتی با اجرای آن بصورت پایلوت و با نظارت و پایش کمیته فنی مصوب و موافقت شد.
 
 همکاری فنی در اجرای طرح پایلوت کارگاه نوزادگاهی (نرسری) میگو

اشکان اژدری؛ مدیر مرکز تحقیقات شیلات آبهای دور چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به توسعه واحدهای نوزادگاهی در سیستم پرورش میگوی در دنیا و نقش این واحد در مدیریت پرورش و مدیریت بهداشتی بهتر مزارع در سالیان اخیر تقاضای عمومی به راه اندازی این واحد شکل گرفته است.
 
وی افزود: وضعیت کارگاه نرسری شرکت نیکو پرورش صدرا، توسط کارشناسان نمونه گیری ها انجام و در آزمایشگاه ایستگاه بررسی ها صورت می گیرد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اتمام تاریخ قانونی ذخیره سازی در سایت که مصوبه سازمان دامپزشکی و شیلات ایران است با اقامت شبانه در ایستگاه گواتر انجام شد.
 
وی با اشاره به تقاضای شرکت نیکو پرورش صدرا از اداره کل شیلات استان چهت اجرای واحد نوزادگاهی در کنار مزرعه پرورش در مجتمع پرورش میگوی گواتر بیان کرد: اجرای واحد نوزادگاهی منوط به اجرای یک واحد پایلوت با نظارت فنی و پایش زیستی وغیر زیستی توسط مرکز است.
 
فاز اول پست لاروهای نرسری به ارزش 300 میلیون ریال با موفقیت در حال انجام است

اژدری گفت: با همکاری پژوهشکده میگوی کشور به صورت مجازی، قرارداد پژوهشی بین شرکت و مرکز به ارزش 300 میلیون ریال منعقد و فاز اول اجرای طرح با مشاوره فنی به مدیر کارگاه و نمونه گیری هفتگی با موفقیت انجام و پست لاروهای نرسری شده به استخر پروری منتقل شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پایان تاریخ مجاز ذخیره سازی در پایان خرداد و عدم امکان ورود پست لارو به مجتمع بعد از این تاریخ، اجرای پرورش نوزادگاهی در مرحله دوم در 30 اردیبهشت سال جاری در واحد مربوطه شروع شده است که امید است بعد از 30 روز دوره نوزادگاهی، بچه میگو ها به استخر پرواری برای ادامه پرورش منتقل شوند.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب: 456795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *