۱

سیاست همسایگی از اولویت‌های دولت سیزدهم خواهد بود

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی سیاست همسایگی را از اولویت‌های دولت سیزدهم خواند و گفت: اگر بتوانیم سطح دیپلماسی خود را با کشورهای همسایه بالا ببریم، قطعاً فرصت‌های بی‌بدیل اقتصادی هم در سطح ملی و هم در سطح اقتصاد محلی برای کشور فراهم می‌شود.
سیاست همسایگی از اولویت‌های دولت سیزدهم خواهد بود
به گزارش چهاربهاران، معین‌الدین سعیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت آینده که تا چند هفته دیگر شروع به‌کار خواهد کرد باید اولویت‌های خود را باتوجه به انتظارات مردم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر بحث اقتصاد و معیشت مردم بگذارد.
 وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر عمده بودجه مربوط به حوزه جاری بوده تا بودجه عمرانی گفت: این روند باید کم کم تغییر کند و بودجه عمرانی سهم مناسبی را به خود اختصاص دهد.
نماینده مردم چابهار در مجلس عدالت‌بخشی به توزیع اعتبارات را از دیگر مسائلی عنوان کرد که دولت‌آینده باید مد نظر داشته باشد، و گفت: استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص توسعه انسانی فاصله معناداری با سایر مناطق کشور دارند و از آنجا که شاه بیت غزل امامین انقلاب و مبنای اصلی انقلاب ما عدالت بوده دولت آینده باید توجه بیشتری به این مناطق کمتر توسعه‌یافته داشته باشد.
سعیدی، کنترل کرونا و واکسیناسیون را از اولویت‌های اصلی دولت آینده دانست و گفت: ما به لحاظ واکسیناسیون حتی از کشورهای همسایه هم عقب‌تر هستیم و انتظار می‌رود دولت آینده واکسیناسیون را اولویت خود قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک و جغرافیایی ایران اظهار کرد: کشور ما در شاهراه ارتباطی جهان قرار دارد از این جهت توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل می‌تواند بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور را مرتفع کند و دولت آینده باید اتصال مناطق استراتژیک به شبکه ریلی را در اولویت قرار دهد.
نماینده مردم چابهار در مجلس با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل اضافه کرد: براساس آمار و ارقام، بخش عمده ناوگان حمل و نقل عمومی ما فرسوده و از رده خارج است که همین امر مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرده است که این موضوع هم باید جزو اولویت‌های کاری دولت آینده قرار گیرد.
 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: دو حادثه اخیر برای خبرنگاران محیط زیست و سربازمعلمان ناشی از فرسودگی همین ناوگان است. بنابراین از انتظار از دولت آینده این است که تدابیری برای نوسازی حمل و نقل شهری و جاده‌ای اتخاذ کند.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بحث اقتصادی- معیشتی، آب و جمعیت را به عنوان سه چالش عمده برای آینده کشور مطرح کردند. میزان بارندگی در کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال است که یک سوم نرم جهانی است و ما در زمینه استفاده از منابع آبی خواه‌ناخواه شاهد تنش‌های عدیده و حتی مشکلات حاد امنیتی در استان‌ها هستیم.
سعیدی اضافه کرد: وزارت نیرو خصوصاً در نقاط جنوبی کشور در این زمینه کم کاری تاریخی انجام داده است، به عنوان نمونه ما می‌بینیم که سد احداث شده اما شبکه‌ پایین‌دستی سد تعریف نشده است و در این شرایط راهی جز شیرین‌سازی آب دریا وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌ها جهان در منطقه خاورمیانه قرار دارد، گفت: این در حالی است که سهم کشور ما از این آب‌شیرین‌کن‌ها فقط ۲ درصد است بنابراین برای برون رفت از این چالش هیچ راهکاری جز سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌شیرین‌کن‌ها نیست.
واردات سالانه ۱۹ میلیون تن نهاده‌های دامی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به چالش‌ها واولویت‌های دولت در بخش کشاورزی گفت: اگر شاهد تلاطم در بازار مرغ هستیم علت اصلی آن مشکلاتی است که در بحث نهاده‌های دامی داریم. ما سالانه ۱۹ میلیون تن نهاده دامی وارد می‌کنیم این در حالی است که کشور ما کاملاً این قابلیت را دارد که بخش عمده‌ای از این نهاده‌ها شامل جو، ذرت و کنجاله سویا را خود تامین کند. بنابراین توجه به زیرساخت‌های بخش کشاورزی ما را از بسیاری از واردات کالاهای اساسی خودکفا می‌کند.
وی ادامه داد: ما سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار واردات میوه‌های گرمسیری داریم در حالی که همین سیستان و بلوچستان به عنوان هندوستان کوچک قابلیت این را دارد که در صورت توجه به زیر ساخت‌های کشاورزی، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به میوه‌های گرمسیری را تامین کند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه از چالش‌های پیش روی دولت گفت و اظهار کرد: مهمترین چالش نظام مدیریت اداری کشور حضور آقازادگان است که باید مورد توجه قرار گیرد.علاوه بر این با پدیده فسادهای چندلایه مواجه هستیم و شاهد بودیم که مردم از شعار مبارزه با فساد آیت الله رییسی استقبال کردند چراکه شاید تاثیر این فسادها در کشور خیلی بیشتر از تاثیر تحریم‌های خارجی باشد.
سعیدی در ادامه تحریم را از دیگر چالش‌های مهم پیش روی دولت‌ آینده عنوان کرد و گفت: امیدواریم با رعایت همان سه شرط عزت، حکمت و مصلحت مورد تاکید رهبری، بتوانیم بر این تحریم‌ها فائق بیاییم، اما در عین حال توجه داشته باشیم که تحریم‌های داخلی و فساد اداری بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی ما را دچار چالش می‌کند که ان‌شاءالله آقای رییسی برای این موضوعات هم تدبیری بیندیشند.
نایب رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از سیاست خارجی دولت آینده گفت: آقای رییسی در همان اولین کنفرانس خبری خود مسائل‌شان را مطرح کردند و گفتند هیچ تاخیری در بحث گره‌گشایی از مباحث تحریمی نخواهیم داشت اما با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت.
سعیدی افزود: ایشان عنوان کردند که روی بحث ارتباط با کشورهای همسایه تمرکز خواهند کرد. اگر ما بتوانیم سطح دیپلماسی خود را با کشورهای همسایه بالا ببریم قطعاً فرصت‌های بی‌بدیلی به لحاظ اقتصاد ملی و در حوزه اقتصاد محلی و حوزه مرزنشینان برای کشور فراهم خواهد شد
وی خاطرنشان کرد: آقای رییسی همچنین در صحبت‌های خود عنوان کردند که با همه کشورهای دنیا غیر از رژیم اشغالگر قدس رابطه‌ای مبتنی بر احترام متقابل خواهند داشت و صدالبته این رابطه بستگی به طرف مقابل هم خواهد داشت که چگونه بخواهد با کشور ما برخورد کند.
اعضای کابینه باید برای برون رفت از چالش‌های کشور برنامه داشته باشند
سعیدی درباره چگونگی ترکیب کابینه دولت آینده گفت: آقای رییسی این موضوع را هم مطرح کردند که نامزد هیچ جناحی نیستند و سعی خواهند کرد از همه شایستگان و افرادی که دو شاخص کارآمدی و سلامت را داشته باشند در کابینه آینده خود استفاده کنند. 
وی اضافه کرد: افرادی باید در ترکیب کابینه دولت قرار گیرند که برای برون رفت از چالش‌های کشور برنامه داشته باشند و اینگونه نباشد که بعد از ۴ سال بگویند ما اختیارات نداشتیم و ما این انتظار را از دولت آینده داریم که از ظرفیت همه شایستگان در کابینه خود استفاده کنند.
نماینده مردم چابهار در مجلس ادامه داد: اکنون در استان سیستان و بلوچستان متاسفانه بسیاری از نیروهای زبده و توانمند ما هیچ جایی در میان مدیران کشور و حتی استان ندارند. بنابر این از دولت آینده این انتظار را داریم که از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.
سعیدی خاطرنشان کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان همواره در همه ادوار بعد از انقلاب نشان دادند در راستای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی پیشگام بوده اند و در انتخابات ریاست جمهوری هم با همه گله‌مندی که داشتند،‌ حضور دشمن‌شکنی در پای صندوق‌های رای داشتند و ما این انتظار را داریم که در چینش افراد در کابینه خود به توانمندی‌های موجود در سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌ای شود.
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 456776
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *