۰
امیر دریادار حسین خانزادی:

افتتاح مرکز همکاری های بین المللی امنیت دریایی در چابهار

فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست فرماندهان نیروی دریایی اجلاس آیونز گفت: نیرویی دریایی ارتش با افتتاح مرکز هماهنگی همکاری های بین المللی امنیت دریایی در چابهار تمام تلاش های خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه ای خواهد کرد.
افتتاح مرکز همکاری های بین المللی امنیت دریایی در چابهار
به گزارش چهاربهاران، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رییس ششمین دوره اجلاس آیونز، در هفتمین نشست فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (عضو آیونز) که در جزیره ریونیون واقع در غرب جزیره ماداگاسکار در اقیانوس هند جنوبی برگزار شده است، ضمن تشکر از برگزاری شایسته اجلاس، طی سخنانی گفت: اطمینان دارم با تبادل نظر و ارائه دیدگاه های سازنده و از طریق هم افزایی توانمندی های موجود، می توانیم گام های مؤثری در جهت تحقق اهداف همایش برداریم.فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه دریا فرصتی بزرگ برای پیشرفت هر ملتی است و بهره برداری صحیح از آن موجب اتصال به زنجیره های امنیت، رفاه، ثروت و منزلت می شود، تصریح کرد: اتصال به دریا بخشی از وزن ژئوپلیتیک کشورهای ساحلی و دریایی محسوب می شود و آنهایی که به این دروازه عظیم متصل هستند، فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان، افزایش مرز و امکان تولید ملی را در اختیار دارند.

امیر دریادار خانزادی امنیت دریایی را مسئله ای جمعی و جهانی دانست و ادامه داد: امنیت دستاوردی ملی با تأثیرات متقابل جهانی است و در سایه آن چرخه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکل گرفته و با تأثیر متقابل جاری می شود؛ با این نگاه اقتصاد بدون امنیت مانند سراب است و امنیت بدون اقتصاد موضوعی دست نیافتنی است.

وی ادامه داد: امنیت دریایی حاصل توجه همه کشورهای ساحلی به دریاهای پیرامونشان، حکمرانی خوب بر دریاهای تحت حاکمیت، آگاهی محیطی از دریا و تعامل های منطقه ای و جهانیِ هم افزا، برای جلوگیری از شکل گیری کانون های نا امنی در دریاهای آزاد است.

امیر دریادار خانزادی نیروی دریایی را بخش مهمی از چرخه تمدنی دریایی دانست و بیان کرد: این امنیت دریایی است که تضمین کننده کسب ثروت و بهره مندی ملت‍ها از منافع دریایی است و این نیروهای دریایی هستند که امنیت آبهای آزاد و بین المللی را برای فعالیت های دریایی به ویژه  در عصر اقتصاد آبی فراهم می‍کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری شش دوره اجلاس آیونز، خاطرنشان کرد: فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای منطقه اقیانوس هند از سال ۲۰۰۸ با هدف افزایش آگاهی های محیطی و توسعه تعاملات جمعی گرد هم آمده اند تا امنیت دریایی را در منطقه اقیانوس هند تقویت نمایند. در شش دوره گذشته همه کشورهایی که ریاست اجلاس را بر عهده گرفتند تلاش های جدی برای نزدیک شدن اجلاس به اهداف اجلاس را در دستور کار خود قرار داده اند.
امیر دریادار خانزادی با اشاره به مشارکت فعال نیروی دریایی ارتش جمهوری به عنوان رئیس دوره‍ای اجلاس ششم آیونز، اقدامات انجام شده توسط این نیرو را بر شمرد و گفت: پس از نشست فرماندهان در سال ۲۰۱۸، سه سال پر تکاپو را در منطقه اقیانوس هند پشت سر گذاشتیم. هدایت تلاش های جامعه آیونز و ایجاد هماهنگی های چند جانبه و اطلاع رسانی در مورد رویدادهای آیونز، هدایت کارگروه امنیت دریایی و برگزاری دو مرحله جلسه کارگروه ، برگزاری مسابقات مقاله نویسی و اعطای جوایز به نویسندگان مقالات برتر، برگزاری جلسات مربوط به رزمایش مرکب دریایی در بندرعباس ذیل کارگروه امنیت دریایی و آماده کردن میدان برای اجرای اولین رزمایش دریایی آیونز که به علت فراگیری کرونا تا کنون متوقف مانده است.

انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 456766
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *