۰

چگونه در دوران کرونا، با ورزش وزن خود را کاهش دهیم؟

ورزش و فعالیت‌بدنی به‌عنوان سالم‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای کاهش وزن است، با این‌حال، محققان دریافتند که فعالیت‌بدنی می‌تواند بر اشتها و افزایش میل به غذاخوردن نیز تاثیر بگذارد، بنابراین اگر قصد کاهش وزن داشته باشیم، باید آن را مدیریت کنیم.
چگونه در دوران کرونا، با ورزش وزن خود را کاهش دهیم؟
به گزارش چهاربهاران به نقل از ساینس، باید بپذیریم که در یک سال گذشته، بسیاری از افراد به علت کاهش فعالیت‌بدنی در قرنطینه کرونایی و غذاخوردن بیشتر اندکی چاق شده‌اند و احتمالا قصد کاهش وزن داشته باشند، بنابراین باید بدانید که  نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، فعالیت‌بدنی می‌تواند اشتها را افزایش دهد.
نتایج بررسی محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و دانشگاه نبراسکا امریکا جزئیاتی درباره احساس نیاز افراد به غذای بیشتر  بعد از ورزش را بیان می‌کند که این موضوع می‌تواند در تلاش برای کاهش وزن موثر باشد.
پروفسور کوهلر، استاد ورزش، تغذیه و بهداشت دانشگاه فنی مونیخ گفت: «همه می‌دانیم که افراد بعد از انجام فعالیت‌بدنی بیشتر غذا می‌خورند و به نوعی قصد دارند به خود و بدن خود پاداش فعالیت را بدهند، بنابراین از یک آزمایش فرضی استفاده می‌کنیم که چرا افراد بعد از ورزش در مقایسه با زمان‌های دیگر که فعالیتی ندارند، بیشتر غذا می‌خورند.»
بر اساس این بررسی، برای اولین‌بار توانستیم نشان دهیم در طول فعالیت بدنی، ویژگی‌هایی مانند مقدار و ضرورت خوردن تغییر می‌کند، این یافته‌ها کمک می‌کند تا مداخلات جدیدی برای بهینه‌سازی کاهش وزن از طریق ورزش ایجاد کنیم.
این آزمایش از یک ساختار متقاطع تصادفی شامل ۴۱ شرکت‌کننده سالم (۲۳ زن و ۱۸ مرد) بین ۱۹ تا ۲۹ سال با میانگین شاخص توده بدنی(BMI) ۲۳.۷ تشکیل شده است. به‌طور تصادفی برای آنان، یک جلسه تمرین ۴۵ دقیقه‌ای یا یک دوره استراحت ۴۵ دقیقه‌ای در نظر گرفته شد. این موارد برای هر فرد و بار اول انجام شد و از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا بار بعدی وظیفه دیگری انجام دهند.
پس از این، آزمایش اصلی شروع شد و محققان قصد داشتند، بررسی کنند که چگونه ورزش در انتخاب شرکت‌کنندگان از نظر میزان و زمان مصرف غذا تاثیر خواهد داشت. قبل از آزمایش، شرکت‌کنندگان یک پرسشنامه الکترونیکی پر کردند که میزان احساس گرسنگی یا سیری آنان را ارزیابی می‌کرد و از آنان خواسته شد که بین غذاهایی که در زمان مصرف (بلافاصله یا با تاخیر در تهیه) متفاوت هستند، غذای مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

این اولویت‌ها برای مصرف سریع و دیرتر ثبت شد، یعنی از آنان خواسته شد تا چهار ساعت بعد نیز اولویت‌های غذایی را پیش‌بینی کنند و سپس شرکت‌کنندگان فعالیت ۴۵ دقیقه‌ای ورزش هوازی انجام دادند و بعد از آن برای دومین بار و سومین بار هر نیم ساعت همان پرسشنامه را تکمیل کردند. شرکت‌کنندگان در گروه کنترل (استراحت) نیز همان روش را داشتند، اما به جای ورزش، استراحت می‌کردند.
در مجموع همانطور که در پرسشنامه‌ها آمده بود، این گروه عنوان کرد: ورزش باعث می‌شود تا افراد بلافاصله بعد از ورزش و ۳۰ دقیقه بعد از آن، مقدار بیشتری غذا انتخاب کنند و همچنین غذاهای در دسترس را بلافاصله برای مصرف انتخاب خواهند کرد.
پروفسور کوهلر افزود: نتایج بررسی نشان می‌دهد که تحرک بدنی می‌تواند عامل ترغیب برای مصرف غذای بیشتر و با سرعت بالاتر بعد از آن باشد. از آنجا که کاهش وزن انگیزه اصلی ورزش برای بسیاری از افراد است و عدم دستیابی به کاهش وزن مورد نظر باعث می‌شود که ورزش را ترک کنند، پس اندیشیدن در مورد خوردن قبل از شروع ورزش می‌تواند یک راهبرد خوب باشد.
در حال حاضر، محققان بررسی می‌کنند که در بهبود اثربخشی طولانی‌مدت برنامه‌های آموزشی کدام یک از راهبردها بهتر عمل خواهد کرد، اما تا زمانی که موثرترین رویکرد مشخص نشود، باید بدانید که ورزش باعث می‌شود سریع و زیاد غذا بخورید و این عوامل می‌تواند تلاش برای کاهش وزن را خنثی کند.
یافته‌های این بررسی در مجله Nutrients منتشر شده است.
انتهای پیام
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 456587
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *