وقتی مرزهای جنوب شرق کانون اصلی توسعه کشور است؛

بندر چابهار، مرز حیاتی اقتصاد ایران با تجارت جهانی/ انقلاب اسلامی عامل گسترش و آبادانی سواحل مکران شده است

12 بهمن 1399 ساعت 9:25

موقعیت استراتژیک چابهار و مرزهای این بندر به گونه ای است که به تنهایی می تواند در وضعیت اقتصاد بین الملل کشور اثرگذار بوده و نقشی تعیین کننده ای داشته باشد.


سروش کیانی قلعه سرد، کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: مرزها فرصت مناسبی برای اشتغالزایی و توسعه روابط بین دو کشور است تا در مسائل سیاسی، امنیتی و تجاری بتوانند موفق عمل کنند.  بندر چابهار باتوجه به موقعیت استراتژیک خود و دارا بودن دو مرز خاکی و آبی با کشورهای همسایه تاثیر زیادی بروی روابط سیاسی و تبادلاتی ایران با دیگر نقاط جهان و حوزه خلیج فارس دارد.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش آفرینی چابهار در توسعه روابط سیاسی و منطقه ای کشور تصریح کرد: دستیابی به این دو امر خود نیازمند ایجاد و بهبود زیرساختهای اقتصادی و سیاسی است، در بعد زیرساخت های اقتصادی تقویت امور زیربنایی، بهبود شرایط سرمایه گذاری، استقرار صنایع صادرات محور مطابق با آمایش سرزمینی و مواردی از این دست بسیار حائز اهمیت است و در بعد زیرساخت های سیاسی تقویت روابط با کشورهای همسایه و بهبود شرایط سیاست خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی توسعه اشتغال از طریق مرزها امنیت پایدار در سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه را امری ضروری دانست و ادامه داد: پایدارترین و کم هزینه ترین مدل ایجاد امنیت در مرز از طریق توسعه اشتغال پایدار این مناطق ممکن است.

وی اذعان کرد: با ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق مرزی که به توجه به برون نگری اقتصاد به هر لحاظ نیز دارای توجیه است می تواند زمینه برای تامین امنیت را بخوبی ایجاد کرد و هزینه کردهای نظامی و امنیتی در تامین امنیت مرزی را کاهش دهد.

کیانی گفت: این امر علاوه بر این اثرات مثبت درون کشور اثرات و سرریزهای مثبتی برای کشورهای همسایه نیز خواهد داشت، که البته این موضوع علاوه بر تلاش­های درون سرزمینی نیازمند همکاری بین کشورهای همسایه با یکدیگر در این زمینه است.

وی امنیت پایدار در مرزهای جنوب شرق به ویژه منطقه چابهار را ارتباط مستقیم با توسعه گردشگری، افزایش سرمایه گذاری ها و عمران و ابادانی منطقه عنوان کرد و افزود: امنیت اولین پیش نیاز در تمامی ابعاد توسعه است و بدون وجود آن توسعه در هیچ بخشی ممکن نیست، در ادامه امنیت و توسعه همدیگر را تقویت می کنند به این شکل که امنیت زمینه توسعه را ایجاد می کند و توسعه به تقویت امنیت می انجامد.

وی ادامه داد: مسلما تغییرات مثبتی که در زمینه های مختلف سرمایه گذاری، گردشگری، عمرانی و... در چابهار ایجاد شده هر چند تا وضع مطلوب فاصله دارد اما نتیجه امنیت پایداری است که در استان بخوبی شکل گرفته و قاعدتا این پیشرفت ها منجر به تقویت امنیت پایدار خواهد گشت.
 
کارشناس امور اقتصادی اظهار کرد: واقع گرایی و برنامه ریزی مبتنی بر واقعیت ها اولین پیش شرط جهت نیل به این اهداف است، در این زمینه چه مدیران استانی و چه مسئولین کشوری به موازات فاصله گرفتن از این پیش شرط توفیقی در ایجاد این تغییرات مثبت نخواهند داشت. بر اساس واقع گرایی داشته ها و محدودیت های ما در جهت دست یابی به هدف مشخص هستند و برنامه ریزی که بر این اساس انجام خواهد شد ویژگی های یک برنامه ریزی هوشمند را خواهد داشت.
 
وی با اشاره به اینکه اقدامات موثر در مرز می تواند بر افزایش روابط بین کشورها اثر بخش شود اذعان کرد: مسلما ایجاد و توسعه بازارچه های مرزی نقشی بسیار تعیین کننده خواهند داشت. از سوی دیگر حرکت به سمت تبادل خدمات با کشورهای هم مرز و پررنگ کردن اقتصاد بی وزن در این مناطق می تواند به افزایش و بهبود روابط بین کشورها در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی منجر شود.
 
وی ادامه داد: حذف موانع در این دو زمینه و توجه داشتن به این نکته که اقتصاد بدون مبادله و جهان خارج فاقد موضوعیت است پیش شرط اقدامات بعدی خواهد بود.
 
کیانی مهمترین عامل حفظ و گسترش مرزهای سواحل مکران را رونق بخشیدن در مرز دانست و گفت: مسلما تقویت این مرزها در تمامی ابعاد خود مهم ترین عامل است. رونق بخشی به مناطق مرزی با تبدیل این مناطق به مولدترین بخش کشور که بیشترین خدمات را ارائه می دهد ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد. امری که نتیجه آن توسعه ای پایدار و دائمی در این مناطق خواهد بود.
 
وی اهمیت مرزهای سواحل مکران برای توسعه روابط جمهوری اسلامی را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: باتوجه به تغییراتی که در موازنه اقتصاد جهانی در حال شکل گیری است مهم ترین نقطه جغرافیایی ایران در آینده مرزهای مکران خواهد بود و بر اساس هر تحلیلی سواحل مکران پیشران و پیشانی توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران است.
 
کارشناس اقتصادی اشاره کرد: شکوفایی ظرفیت ها و توجه برای توسعه بندر چابهار از برکات انقلاب اسلامی ما است که نشان می دهد اهمیت دادن به همه نقاط کشور بدون تبعیض قائل شدن و اجرای عدالت باعث گسترش و آبادانی خواهد شد.
 
وی گفت: قبل از انقلاب چنین توجه به چابهار و مردم به دلیل کم توجهی مرکز نشینها نبود اما با پیروزی شکوهمند انقلاب و شکل گیری جمهوری اسلامی بر پایه برقراری عدالت اجتماعی، شاهد رشد بندر چابهار و تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم اقتصادی ایران هستیم.
 
کیانی خاطرنشان کرد: به جرات می توان گفت همه ثمرات امروز منطقه به برکت انقلاب اسلامی است و قطعا سواحل مکران به ویژه بندر چابهار در آینده به کانون اصلی اقتصاد جهانی تبدیل می شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 456345

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/456345/بندر-چابهار-مرز-حیاتی-اقتصاد-ایران-تجارت-جهانی-انقلاب-اسلامی-عامل-گسترش-آبادانی-سواحل-مکران-شده

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir