۰
بندر چابهار فرصت مناسبی برای تحول در صنعت شیلات ایران؛

توسعه زیرساخت های صیادی نیازمند توجه مسئولین دارد/ صادرات محصولات آبزی رشد رونق اقتصادی را افزایش می دهد

بندر چابهار فرصت مناسبی برای تحول در صنعت شیلات ایران است و توسعه صید نیازمند توجه به تامین زیرساخت ها که با برنامه ریزی و صادرات محصولات آبزی رشد رونق اقتصادی را افزایش می دهد.
توسعه زیرساخت های صیادی نیازمند توجه مسئولین دارد/ صادرات محصولات آبزی رشد رونق اقتصادی را افزایش می دهد
به گزارش چهاربهاران، ایران به دلیل دسترسی داشتن به دریا در شمال و جنوب کشور ظرفیت‌های زیادی در تولید و صادرات محصولات شیلاتی دارد از این رو سالانه محصولات آبزی زیادی به سایر کشور‌ها صادر می‌شود و درآمد ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه های صادرات، وجود شهرک های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های کم نظیر آبزی پروری در زمینه پرورش میگو و ماهی و به ویژه پتانسیل های پرورش سایر آبزیان نظیر انواع جلبک های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتیمیا و آبزیان زینتی دارد.

آبزیان غیرمعمول خوراکی از قبیل (ماهی حسون، طلال، سلطان ابراهیم، یال اسبی، مارماهی، گربه ماهی وماهی مرکب) اگر در گذشته صید نمی شد اما اکنون صید آنها برای صادرات رونق دارد.

در گذشته فقط برای تهیه خوراک کارخانجات تولید کننده پودر ماهی صید می شد و از منظر اقتصادی سود چندانی عاید صیاد نمی شد اما در چند سال اخیر کالایی با ارزش بالای صادراتی محسوب می شود.

صادرات ماهی‌های غیرماکول علاوه‌بر ارزآوری موجب بهره‌وری بیشتر برای صیادان ساحلی هم می‌شود چراکه اگر این ماهی‌ها به‌موقع از محدوده سواحل سیستان و بلوچستان صید نشوند، از محدوده ما خارج می‌شوند و مورداستفاده صیادان دیگر کشور‌های حوزه اقیانوس هند قرار می‌گیرند.

با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت صادرات، واردات آبزیان و محصولات شیلاتی از طریق بندر چابهار به سایر کشورها بویژه کشورهای جنوب شرق آسیا با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، امکان صادرات محموله‌های یخچالی انواع آبزیان به بازارهای هدف ایجاد شده است.
 
 صادرات بیش از سیزده هزار تن صید به داخل و خارج از کشور

بهزاد امیری؛ سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه بازار آبزیان اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: در چهار ماهه دوم سالجاری بیش از سیزده هزار تن انواع آبزیان شامل انواع ماهیان خوراکی، غیر معمول خوراکی و میگو (پرورشی و دریایی) از سطح استان به مقاصد داخلی و خارج از کشور حمل و صادر شده است.
 
وی افزود: بندر چابهار به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه مبدأ صادراتی بسیار مناسبی برای صادرکنندگان انواع آبزیان کشور به مقاصد مختلف جهان است. 

این مقام مسئول تصریح کرد: از این میزان حدود 12 هزار تن به منظور تامین ماده اولیه مورد نیاز کارخانجات کنسروسازی و عمل آوری مستقر در استان های مختلف کشور در مراکز توزیع داخلی عرضه شد.
 
وی ادامه داد: سایر آبزیان خوراکی و غیر معمول خوراکی به کشورهای چین، تایلند، مالزی، سریلانکا، هند، پاکستان امارات و عمان صادر شده است.

امیری اظهار کرد: علاوه بر صادرات آبزیان که پس از اخد گواهی سلامت مجوز صادراتی برای آن ها صادر می شود، در صورت واردات آبزیان، دام، طیور و نهاده های خوراک دام و طیور و آبزیان نیز باید پس از اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی وارد کشور شود.
 
وی با اشاره به اینکه میگو از بازارپسندی خوبی برخوردار است و ارز آوری برای کشور دارد اذعان کرد: میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، نزدیکی به خط استوا و هوای نسبتا گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون پرورش داده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی یادآور شد: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان 39 درصد صید کل کشور، 41 درصد صید آب های جنوب کشور، 23 درصد کل تولیدات آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را داراست یکی از قطب های مهم تولید انواع آبزیان به شمار می رود.
 
وی گفت: این تعداد صید سالانه بخش بزرگی از نیاز بازارهای داخلی را تامین و افزایش میزان صادرات و ارزآوری را برای کشور دارد.

امیری خاطرنشان کرد: ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری ، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش از ۳۰ واحد یخسازی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وجود دارد. 
 
انتهای پیام/
 
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 456271
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *