۰
کسب و کاری که باعث چالش تردد مردم می شود؛

رفع سد معبر از اولویت های شهرداری چابهار در جهت حفظ حقوق شهروندی/ ساماندهی و ایجاد فضای فیزیکی فروش راه حل این چالش است

سد معبر به عنوان یکی از چالش های پیش روی شهرداری ها نیازمند برنامه ریزی است و هر روزه افراد زیادی با استفاده نامتعارف از معابر عمومی حقوق شهروندان را تضییع و چهره شهر را مخدوش می کنند.
رفع سد معبر از اولویت های شهرداری چابهار در جهت حفظ حقوق شهروندی/ ساماندهی و ایجاد فضای فیزیکی فروش راه حل این چالش است
به گزارش چهاربهاران، امروزه سد معبر در سطح شهرها پديده ناهنجار و یكی  از مشكلات بسيار مهم براي شهرداري ها محسوب مي شود که هر روز افراد زيادي با استفاده نابجا از معابر عمومی مانع از تردد روان و اعمال حق عمومی می شوند كه در مقابل چنین رفتارهایی شهرداری و ماموران آن مكلف به رسيدگی و جلوگيری از این اقدامات و رفع این سد معبر می باشد.
 
برای اجرای اين تكليف قانونی شهرداری ها همواره با مشكلات زيادی روبرو بوده و عدم ضمانت اجرايی كافی جهت ارتكاب اين تخلف در قانون موجود نيست و در بسياري از مواقع شاهد درگيري ميان ماموران شهرداری و افراد متخلف در اين زمينه هستيم.
 
شهرستان چابهار نيز از اين معضل مصون نمانده و هجوم دستفروشان بومي و غير بومي از يك طرف و سد معبر مغازه داران از سوي ديگر سبب اعتراض شهروندان نسبت به عدم تردد مناسب از پياده روها و رعايت نشدن حقوق شهروندي شده است.
 
انسداد پیاده روها باعث اختلال در رفت و آمد عادی مردم و ایجاد ترافیک در یک سمت خیابان می شود و این یک چالش در سطح شهر محسوب می شود که تبعات منفی خود را بر اشتغال و زندگی روزمره مردم خواهد داشت.
 
احمد افشار یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: اشغال پیاده‌روها در چابهار امروزه به‌ عنوان یکی از مهمترین مشکلات برای شهروندان تبدیل و باعث نقض حقوق شهروندی در این شهر شده است.
 
وی افزود: تعداد زياد دستفروشان مرد و زن بويژه سبزي فروش ها در پياده روها ها عملا رفت و آمد شهروندان را با مختل مواجه كرده به طوري كه بسياري از عابران مجبور هستند از خيابان عبور كنند.
 
 عبدالله میربلوچزهی؛ معاون خدمات شهری شهرداری چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به قانون شهرداری‌ها درباره ممنوعیت سد معبر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آن‌ها برای کسب و کار بیان کرد: اجرای قانون سد معبر ضمن تامین و حفظ حقوق شهروندان سبب زیبایی معابر سطح شهر و نیز آرامش و آسایش آنان می‌شود.
 
 وی گفت: براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سدمعبر و اشغال پیاده روها ممنوع بوده و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری کند
 
وی آزادسازی پیاده رو ها و رفع سد معبر از مهمترین خواسته های بحق شهروندان و از اولویتهای مدیریت شهری چابهار عنوان کرد و افزود: برخورد قهریه در شرایط کنونی جامعه با پدیده سدمعبر پاسخگو نیست و ضروری است تدابیری برای ساماندهی سدمعبر توسط مدیریت شهری با همراهی مردم اتخاذ شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تصریح کرد: شهرداری با همراهی اعضای پارلمان محلی جهت دستیابی به این هدف، ضمن نصب بنر و اطلاع رسانی و متعاقبا صدور اخطاریه و آزادسازی پیاده رو، طی جلسه ای با حضور اصناف و کسبه و بازاریان، از آنان تعهد تعیین حریم ۷۰ سانت را اخذ کرده و با حضور در بازار مرکزی نسبت به رعایت موارد فوق و بازگشایی پیاده روها اقدام کنند.

وی ادامه داد: رفع آلودگی و زیبایی های بصری خیابان ها از دیگر مسائلی است که به عنوان تحقق حقوق شهروندی باید انجام شود.

میربلوچزهی با اشاره به تلاش برای ایجاد آرامش روحی شهروندان را از اولویت های مدیریت شهری این منطقه دانست و اذعان کرد: نازیبایی های بصری یکی از مسائلی است که به صورت ناخودآگاه بر روحیه شهروندان تاثیر گذاشته و باعث تنش روحی می شود.
 
وی گفت: همچنین به دست‌فروشان حاشیه خیابان‌ها و کنار پیاده‌روها تذکرها و اخطارهای لازم را داده و نسبت به جمع‌آوری مستمر آنان اقدام کرده است.
 
معاون خدمات شهری شهرداری چابهار خاطرنشان کرد: این اقدام به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان و رفع مزاحمت‌های موجود از سوی برخی صنوف و حفظ حقوق شهروندی، انجام می‌پذیرد و نیروهای واحد رفع سد معبر به صورت مستمر در معابر گشت زنی دارند.
 
وی رفع سد معبر با رعایت حقوق شهروندی را نه یک شعار بلکه رویکردی قابل قبول عنوان کرد و گفت: نادیده گرفتن شان و منزلت افراد یکی از ضعف های برخورد با پدیده دستفروشی و عاملان سد معبر بوده است که تلاش می کنیم این رویکرد به طور کلی تغییر یابد.

انتهای پیام/
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 456247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *