۰
وقتی ظرفیت های جنوب شرق شکوفا می شود؛

مرز ریمدان؛ آغاز طلایی تحولات اقتصادی سواحل مکران/ گنج پنهان ایران معادلات تجارت جهانی را متحول می کند

مرز سیستان و بلوچستان شریان حیاتی برای مبادلات اقتصادی ایران و سایر کشورهای منطقه در تجارت و ورود به بازارهای اروپایی از طریق فرصت مناسب منطقه آزاد تجاری، معافیت از تحریم غرب و استفاده از حمل و نقل بندر اقیانوسی چابهار است که اهمیت این منطقه را دو چندان خواهد کرد.
مرز ریمدان؛ آغاز طلایی تحولات اقتصادی سواحل مکران/ گنج پنهان ایران معادلات تجارت جهانی را متحول می کند
به گزارش چهاربهاران، سیستان و بلوچستان نقطه طلایی ظرفیت ها و پتانسیل های جنوب شرق کشور است که با شکوفایی استعدادهای آن علاوه بر توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی، شاهد تحول بزرگی در تجارت و گسترش خاورمیانه و بازارهای جهانی خواهیم بود.

وجود بندر چابهار در کنار ظرفیت های اقتصادی، تولیدی در زمینه شیلات، کشاورزی، محصولات دریایی، گردشگری با موقعیت استراتژیک آن که از طریق تکمیل زیر ساخت های حمل و نقل باعث اتصال آسیای میانه به اروپا می شود، عامل مهمی در آشکار شدن گنج پنهان سواحل است.

همسایگی این استان با 2 کشور جمهوری اسلامی پاکستان و افغانستان و انجام مبادلات تجاری نقش اساسی در برآورد کردن خواسته های اشتغالزایی و اقتصادی استان دارد که به دنبال آن شرایطی را برای حضور سایر کشور در بندر چابهار را فراهم می کند.

گذرگاه مرزی ریمدان_گبد نقطه شروع توسعه مبادلات تجارتی بین ایران و پاکستان است تا پس از آن پایانه های دیگری در مرزهای مختلف سیستان و بلوچستان راه اندازی شود و حجم معاملات گسترش یابد و چشم انداز سهم پنج میلیارد دلاری که بین کشورها توافق شده، از طریق فرصت سرمایه گذاری موفق تجاری آنها محقق شود.

معین الدین سعیدی؛ نماینده مردم چابهار، کنارک و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: امروز با تلاش مدیران و مسئولین دلسوز برگ زرین دیگری از خدمات و افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان رقم در راستای عزت و سربلندی کشور اتفاق افتاد تا مردم این خطه از سرزمین ما در رفاه و آسایش زندگی کنند.

 وی افزود: با همت و پیگیری های زیاد وزارت راه و شهرسازی، امور خارجه و اقتصاد و تلاش های شبانه روزی استاندار و مدیران دستگاه های اداری و اجرایی که ستودنی است و به نوعی خستگی را خسته کردند و مرز رسمی تجاری ریمدان دشتیاری_گبد با حضور زبیده جلال خان؛ وزیر صنایع دفاعی جمهوری اسلامی پاکستان افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: این مرز حول محور انجام فعالیت های تردد زمینی افراد و تبادلات تجاری و بازرگانی از طریق ترانزیت کالا و محصولات بین 2 کشور بازگشایی شد که سهم بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه و اشتغالزایی برای مردم دارد.

سعیدی ادامه داد: طبق توافق سیاسی، تجاری بین مسئولین ارشد مقرر شد تا چشم اندازی پنج میلیارد دلاری از طریق تعاملات تجاری به وسیله پایانه های مرزی از جمله ریمدان و سایرین که در دستور کار است دست پیدا کنند و محقق شود.

وی تاکید کرد: این افق روشن اقتصادی نوید بخش رفع محرومیت زدایی و چالش های اساسی مردم 2 کشور است و امیدواریم شاهد رونق تجاری و افزایش مروادت به واسطه وجود اشتراکات فرهنگی و دینی بین ایران و پاکستان باشیم.

نماینده مردم چابهار با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای توجه به مرز نشنیان گفت: باید تدابیر لازم برای بهره مندی مردم محلی و کسانی که به تعبیر مقام معظم رهبری مرزداران واقعی انقلاب اسلامی هستند در منطقه مرزی ریمدان با استفاده از بازارچه آن انجام شود تا در راستای بهبود اشتغالزایی و معیشت زندگی اقدامات لازم فراهم شود.

وی افزود کرد: در ادامه برنامه های تجاری و اقتصادی بین 2 کشور، با پیگیری استاندار و نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و طبق توافق با دولت جمهوری اسلامی پاکستان پس از ریمدان، بزودی شاهد راه اندازی پایانه مرزی پیشین طی ماه های آینده و نقاط دیگر مرزی هستیم.

سعیدی خاطر نشان کرد: این پایانه های مرزی فرصت مناسبی در روند توسعه و گسترش اقتصادی استان به ویژه منطقه سواحل مکران هستند که باید با نگاه کارشناسی و همکاری های مدوام و برنامه ریزی شده مسئولین به طور دقیق اقدامات لازم انجام شود.

سلیم هوت؛ مدیر بازارچه مرزی ریمدان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با بیان اینکه مرز ریمدان یکی از بهترین نقاط برای اشتغالزایی مردم مرزنشین دشتیاری و سایر نقاط شهری و روستایی چابهار است، بیان کرد: چابهار به دلیل دارا بودن مشخصه های مرز آبی و خاکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد به طوری که مراودات تجاری و ارتباط خوب با کشورهای همسایه این همبستگی را دو چندان کرده است.

وی با اشاره به صرفه اقتصادی ریمدان نسبت به بازارچه های دیگر افزود: این مرز و فاصله کوتاه آن با مراکز تجاری پاکستان و پایین آمدن هزینه‌های حمل‌ونقل برای تجار خیلی به صرفه است که تاجران به همین دلیل ترجیح می‌دهند کار صادرات و واردات را از این مرز انجام دهند.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: چابهار نقش فرا ملی برای ایران دارد و نقش آفرینی آن با اتصال خط ریلی به گوادر پاکستان، خط مسافری دریایی و فعال کردن بازارچه های مرزی می‌تواند برای هر دو کشور مثمرثمر باشد.

هوت گفت: با توجه به بحث توسعه سواحل مکران صادرات کالا و ارز آوری واردات کالاهای اساسی در زمان تحریم نقش بسزایی دارد و توسعه انجام شود دولت می تواند از نقش این بازارچه در توسعه سواحل مکران استفاده کند.

انتهای پیام/
 
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 456203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *