۰
وقتی تکنولوژی و صنعت دریا اشتغال و اقتصاد پایدار را شکل می دهند؛

طرح پرورش ماهی در قفس، صنعت نوین آبزی پروری/ سرمایه گذاری بومی، توسعه مطمئن و محرومیت زدایی است

موقعیت استراتژیک دریا چابهار با شرایط ویژه محیط زیست و خصوصیات اکولوژیکی آن به یک منطقه منحصر به فرد برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس صنعت اقتصادی دریایی است.
طرح پرورش ماهی در قفس، صنعت نوین آبزی پروری/ سرمایه گذاری بومی، توسعه مطمئن و محرومیت زدایی است
به گزارش چهاربهاران، منابع دریایی سرشار از ظرفیت و پتانسیل هایی است که باعث رشد و شکوفایی اقتصادی، صنعت و گردشگری منطقه می شود که در زمینه اشتغالزایی نیازمند اجرای صحیح برنامه ها توسط متولیان و مردم منطقه است.
 
طرح های صنعتی و اقتصادی که پشتوانه علمی دارند علاوه بر حفظ منابع دریایی و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست، توسعه آسان همراه با کاهش صرف هزینه ها را به همراه دارد که در طولانی مدت نتیجه بهره وری را افزایش می دهد که این مسئله در تخصیص اعتبارات بسیار حائز اهمیت است.
 
طرح پرورش ماهی در قفس (cage culture)از نظر کاهش هزینه های تولید، مدیریت آسان با دسترسی بالا و داشتن کیفیتی شامل: رنگ، طعم و مزه برابر با ماهیان صید شده از دریا، یک مقرون به صرفه و اقتصادی به شمار می رود که در ۲ دهه اخیر به عنوان یکی از ظرفیت‌های توسعه آبزی‌پروری کشور مورد توجه قرار گرفته است.
 
 لازمه گسترش این صنعت توجه شیلات و تشویق صیادان و مردم بومی به اجرای آن است که قطعا تاثیر بسزایی در آبزی پروری جنوب سیستان و بلوچستان دارد.
 
حمیدرضا نصیری، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی و دریایی) در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: صنعت پرورش ماهی در قفس (cage culture) در کشور ما  به ویژه سیستان و بلوچستان یک صنعت نوپا در عرصه آبزی پروری محسوب می شود و با توجه به خصوصیات اکولوژیکی دریای عمان نیاز به انجام پایلوت و پایش طرح های اولیه دارد تا به طور استاندارد و علمی از آن بهره مند شویم.
 
وی افزود: این برنامه اقتصادی علاوه بر توسعه شیلات آب های داخلی جنوب استان، در حفظ و بقای منابع دریای، جلوگیری از آسیب های صیدی محیط زیست و افزایش کیفیت ماهی تولید شده برای صادرات تاثیرگذار است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: برای افزایش کیفیت پرورش و تولید ماهیان با اجرای طرح های اولیه، تحلیل و ارزیابی برای نحوه صحیح تغذیه آنها با توجه به متلاطم بودن آب در ادامه این صنعت می تواند به تکامل برسد و هیچ مشکلی در این زمینه مانع اجرا آن نشود.
 
وی گفت: با توجه به بالا بودن اهمیت این صنعت نیاز سرمایه گذاری، مدیریت فنی و اجرایی کارآمد و تامین تجهیزات مورد نیاز برای گام های نخست، ورود مجموعه هایی با توانمندی بالا توصیه می شود که تاکنون نیز چند شرکت توانمند در این خصوص تقاضاهایی را به شیلات داشته اند و در حال پیگیری اخذ مجوزها است.
 
نصیری تاکید کرد: یک شرکت نیز با همکاری مشاورین نروژی و ترکیه ای نسبت خرید تجهیزات جهت فعال سازی فاز اول این طرح اقتصادی آبزی پروری درسال ۱۴۰۰ در حال اقدام می باشد که ضرورت حمایت از آن یک دغدغه و مسئله مهم به شمار می رود.
 
وی افزود: موضوعاتی نظیر تکمیل حلقه های صنعت، از تامین تجهیزات قفس، ملزومات و شناور ها، خوراک ماهی، بچه ماهی، دانش فنی و...در دستور کار شیلات است و در این خصوص شرکت های دانش بنیان ورود داشتند و به صورت مرحله به مرحله متناسب با توسعه صنعت و توجه همه جانبه به ابعاد مختلف آن پرداخته خواهد شد.
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات اذعان کرد: امید است در سالهای آینده با حاصل شدن ثمره موفق، تحلیل و آنالیز نتایج بتوانیم با تجربیات منطقه ای و بومی سازی دانش و تجهیزات، شرایط برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت پرورش ماهی در دریا را فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: با فعال سازی ظرفیت‌های آبزی پروری ماهیان دریایی در این عرصه تاثیرگذار، علاوه بر امنیت غذایی و ایجاد اشتغال که منجر به افزایش تولید و اشتغال زایی می شود..
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: کاهش فشارهای ناشی از صیادی به منابع دریایی و افزایش تقاضا برای محصولات آبزی باعث شد تا برای تامین آن به آبزی پروری روی بیاوریم و راه حل مناسب این مسئله طرح پرورش ماهی در قفس است که به راحتی تامین کننده نیاز مردم منطقه و صادرات به خارج استان و کشور می شود.

انتهای پیام/
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۵۵
کد مطلب: 456050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *