وقتی بازی کودکان جنوب شرق کشور دود و آتش می شود؛

فرزندان چابهاری غرق در منجلاب خانمان سوز اعتیاد/ ایجاد مرکز ترک اعتیاد کودکان و آموزش صحیح خانواده ها نیاز اصلی مقابله با این چالش است

28 مهر 1399 ساعت 7:40

کودکان حاشیه نشین چابهاری این روزها در کنار مشکلات آب و فقر به جای بازی و غرق شدن در رویاهای صادقانه خود، در منجلاب خانمان سوز اعتیاد دست و پا می زنند.


به گزارش چهاربهاران، جنوب سیستان و بلوچستان این روزها زیر سایه شوم مهمان ناخوانده که کرونا می خوانندش، با مشکلات و چالشهای زیادی نظیر آب، مسکن و اشتغالزایی برای داشتن یک درآمد دست و پنجه نرم می کند اما معضلی که امروز دل هر انسان را نسبت به کودکان آن زخم می کند، اعتیاد است.
 
متاسفانه در جامعه امروزی شاهد کودکانه شدن اعتیاد به ویژه در سکونت گاه های فقیرنشین هستیم و این جمله به این معنی است که توزیع و مصرف مواد مخدر و محرک به ویژه در سکونت گاه های فقیرنشین از نابود کردن زنان و مردان که رکن اصلی خانواده در جامعه ما هستند در این سرزمین عبور کرده و حالا قربانیان کوچک ‌تری دارد.
 
هرچند فقر، مشکلات خانوادگی و محیط باعث شده تا اعتیاد به کودکان زیر 12 سال برسد اما این آسیب بزرگ اجتماعی را نمی توان با هیچ دلیل و منتطقی توجیه کرد و یک زنگ خطر بزرگ برای آینده است که می تواند زیربنای بسیاری از بزهکاری چالش برانگیز اجتماعی نظیر سرقت، قتل، ناامنی مردم و محلات باشد.

 این حاصل عدم اشتغال و درآمد سرپرست خانواده، نبود تربیت صحیح و مهارت فرزند پروری، زندگی در یک محیط آلوده است.
 
با توجه به موقعیت استراتژیک اقتصادی و اجتماعی بندر چابهار این مسئله قطعا تاثیر بسزایی در پیشرفت و آبادانی دارد به گونه ای که اهمال کاری امروز مسئولین، خیانت بزرگ به نسل های بعدی است و بدون شک عدم توسعه شهر و منطقه در گرو این مسائل خواهد بود.
 


الگوها تاثیر مثبتی بر تربیت و تداوم زندگی موفقیت آمیز کودکان دارند
 
مسلم بشکار؛ کارشناس امور اجتماعی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین ارکان برای اثربخشی مثبت فرزندان، خانواده ها هستند، باتوجه به حضور اکثر ساعات فرزندان در کنار خانواده ها میطلبد نسبت به کلیه اعمال و رفتار خویش در برابر فرزندان نهایت احتیاط را داشته باشند.
 
وی افزود: متاسفانه بر حسب تجربه و مشاوره های میدانی در بین افراد مبتلا به اعتیاد بیشتر آنها در خانواده های پرخطر و دارای اختلالات رفتاری پرورش یافته بودند.
 
این کارشناس امور اجتماعی تصریح کرد: خانواده های پرخطر والدین یا اعضای آنها که دچار بیماری اعتیاد یا دچار طلاق و فاقد نعمت والدین رشد یافته اند و متاسفانه عدم کنترل صحیح و آگاهی بخشی های لازم در خانواده ها نیز می تواند عاملی موثر جهت هدایت فرزندان به سمت و سوی اعتیاد شود.
 
وی ادامه داد: طبق تحقیقات میدانی و حضور تجربی از عوامل عدم کنترل و مدیریت صحیح فرزندان میتوان به ارتباط با دوستان ناباب اشاره کرد که بسیاری از جوانان امروز و کودکان دیروز بنابر عدم توجه کافی خانواده بر این مقوله خانمان سوز گرفتار شدند.
 
بشکار عنوان کرد: بسیاری از کودکان و نوجوانانی که هم اینک در اکثر پاتوق ها در حال پرسه زدن و استفاده از مخدرات صنعتی و سنتی هستند با آسیب های مختلفی به ویژه کودک آزاری روبه هستند و گاها بر حسب مشاهده عینی دریافتیم در صورت عدم دسترسی به مخدرات از چسب و بنزین به صورت استنشاقی جهت جبران استفاده می کردند.
 
وی خاطرنشان کرد: برای آنکه فرزندانی سالم و فاقد آسیب های ناشی از اعتیاد را داشته باشیم والدین، علمای دینی، رسانه ها، معتمدین، اساتید، آموزگاران میتوانند نقش موثری جهت ایجاد رغبت مثبت و حرکت بسوی موفقیت نقش ایفا کنند.
 


گرايش قشر جوان و نوجوان به سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان، زنگ خطري براي خانواده‌ها

حسن تاوانه؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به روي آوري قشر جوان و نوجوان را به استفاده از مواد مخدر که بسیار نگران‌ كننده است بیان کرد: يكي از پديده هاي شوم كه جوامع انساني را مورد تهديد قرار داده است گرايش قشر جوان و نوجوان به سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان است كه این زنگ خطري براي خانواده‌ها می باشد.
 
وی موادمخدر را بلایی خانمان سوز و منشاء بسیاری از بزهکاری و ناهنجاری های اجتماعی دانست و افزود: عده‌ای به خاطر منافع خودشان نسل جوان و نوجوان ما را هدف قرار می‌دهند و در سال‌های اخیر تلاش زیادی صورت داده‌اند تا بتوانند گستردگی استفاده از مواد مخدر را در جامعه افزایش دهند.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته و 6 ماه ابتدای امسال پيگيري مناسبي براي برنامه هاي اجرايي و اثربخش در امر آموزش هاي خانواده و جامعه هدف مورد تهديد به عمل است تصریح کرد: براي آگاهي بخشي خانواده ها و به خصوص افزايش دقت جوان و نوجوان به اثرات سوء مصرف مواد مخدر تلاشي جدي تري در اداره بهزیستی و دیگر دستگاه های اجرایی شهرستان است و در این راه همت و همکاري همگان را مي طلبد.
 
وی ادامه داد: جلوگیری از بازگشت اعتیاد و پیشگیری از آلودگی دوباره بهبود یافتگان از بلای خانمان سوز اعتیاد، نیازمند حمایت های اجتماعی از آنان است.
 
تاوانه اذعان کرد: توانمندسازی بهبود یافتگان و ایجاد فرصت های شغلی برای آنان و حمایت مادی و اجتماعی از خانواده بهبودیافتگان؛ خودباوری و اعتماد به نفس را در آنان افزایش و احتمال بازگشت دوباره آنان به دام اعتیاد را کاهش می دهد.



مهم ترین دلیل گرایش به اعتیاد؛ دسترسی آسان به موادمخدر در چابهار

وی با اشاره به وجود بیش از حد مواد مخدر در شهرستان گفت: چابهار با توجه به موقعیت استراتژیک و قرارگرفتن در محور ترانزیت و همسایگی کشورهای پاکستان و افغانستان و داشتن مرز آبی و خاکی، دسترسی آسان به موادمخدر دارد و محلی برای عبور و مرور مواد به خارج از کشور است.
 
رئیس اداره بهزیستی چابهار با اشاره به وظایف مهم ستاد فرعی اعتیاد در شهرستان اظهار کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد، آگاه سازی و سالم سازی جامعه در راستای جلوگیری از گسترش و توسعه آسیب های اجتماعی که اعتیاد یکی از عوامل مهم و بارز آن است این ستاد با همکاری چندین ارگان وظایفی دارند.
 
وی با اشاره به برگزاری 451 کلاس آموزشی برای خانواده های معتادین ادامه داد: اقدامات مراقبتی و پیشگیری در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و آگاه سازی خانواده ها، نظارت لازم و مستمر بر فعالیت ها، بهبودی و ساماندهی معتادان متجاهر، فزرند پروری برگزار شد.
 
بیکاری و مشکلات اقتصادی از مهم ترین عوامل اعتیاد است

تاوانه گفت: متاسفانه حاشیه نشینی و فقر باعث شده تا در برخی محلات ما شاهده اعتیاد کودکان چابهاری باشیم که منشاء بسیاری از آنها محیط و خانواده بوده که باعث به وجود آمدن آن شده است.
 
وی تاکید کرد: اعتیاد کودکان یک زنگ خطر بزرگ برای ما است و می تواند خطرآفرین و مرگبار باشد به گونه ای که عدم رسیدگی به آن نتیجه ای جز افزایش بزهکاری و آسیب های اجتماعی در سنین بالاتر نیست.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: اعتیاد کودکان در کنار بیماری های واگیردار مثل مالاریا و شیوع این روزهای بیماری کرونا می تواند برای سلامت شهر چابهار مضر باشد و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: اکثر این کودکان برای تامین مواد مجبور به گدایی در سطح شهر می شوند که این مسئله خود به خطر افتادن بهداشت و درمان دامن می زند و یک هشدار جدی برای سلامت همگان است.
 


ایجاد مرکز ترک اعتیاد و نگهداری کودکان معتاد در چابهار

 رئیس اداره بهزیستی چابهار بیان کرد: یکی از ضروریات حل این چالش ایجاد مرکزی برای کودکان معتاد در سطح شهرستان است چون ما مواردی که در سطح شهر مشاهده می کنیم را به تنها مرکز ترک اعتیاد کودکان مرکز استان می فرستیم که خود این مسئله یک چالش است.
 
وی تاکید کرد: ایجاد مرکز ترک اعتیاد کودکان در چابهار می تواند یک راه برای کنترل و جلوگیری از خطرات و آسیب های بعدی باشد و به دنبال آن مهارت افزایی خانواده ها و کمک به معیشت آنها راه حل بعدی می باشد.
 
تاوانه اشاره کرد: حل این بحران نیازمند همکاری و پشتیبانی همه ارگان ها و نهاد های اجتماعی و مسئول است تا دیگر شاهده آن نباشیم و اصلاح خانواده و محلات در کنار مرکز ترک اعتیاد و آموزش اثرگذار است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 456041

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/456041/فرزندان-چابهاری-غرق-منجلاب-خانمان-سوز-اعتیاد-ایجاد-مرکز-ترک-کودکان-آموزش-صحیح-خانواده-نیاز-اصلی-مقابله-این-چالش

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir