۰

محکومیت هزار دستان در پرونده اول/ پایان فسادهای ۲۰ ساله

اکبر طبری که 20 سالی می شد در عرصه‌های مختلف دستگاه قضا فعالیت داشت و چند سالی را هم به فسادهای متعدد در قوه قضائیه پرداخت حالا در برابر قانون به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم شده است.
محکومیت هزار دستان در پرونده اول/ پایان فسادهای ۲۰ ساله
به گزارش چهاربهاران به نقل از مهر، اکبر طبری مأمور به خدمتی که ۲۰ سالی می‌شد در قوه قضائیه مشغول به کار بود. نام کاملش علی اکبر طبری پور است که در دوره‌های ریاست مرحوم هاشمی شاهرودی و همچنین آملی لاریجانی سمت‌های مختلفی را امور مدیریتی مالی، رفاهی و اجرایی بر عهده داشت با آمدن آیت الله رئیسی برکنار و به دلیل بر ملأ شدن فسادها و زد و بندهایش بازداشت شد.
پس از بازداشت طبری سخنگوی قوه قضائیه بارها اعلام کرد که طبری معاون رئیس قوه قضائیه نبوده بلکه در معاونت اجرایی مشغول به کار بوده است. بالاخره پس از ماه‌ها تحقیقات و مطرح شدن عناوین و اسامی برخی مسئولان سرشناس و قضات که برخی از آنها تکذیب و برخی هم تائید شد، قرار بود تا پایان اسفند ۹۷ دادگاه طبری برگزار شود اما این دادگاه با تأخیر سه ماهه و به دلایل مختلف از جمله برکناری وکلا به تعویق افتاد تا در نهایت ۱۸ خرداد ماه جعبه سیاه فساد قوه قضائیه پای میز محاکمه حاضر شود.
پرونده طبری پور یا به قول معروف همان «طبری اجرایی»، یکی از پرونده‌های پیچیده و سنگین فساد در داخل قوه قضائیه است که نام خیلی‌ها به عناوین مختلف از مطلع گرفته تا متهم در آن مطرح است.
شبکه ارتشایی که طبری آن را تشکیل داده بود موجب شد نام بسیاری از افراد در دادگاه مطرح شود که برخی از این اسامی به شرح زیر است:
ردیف عنوان اسمی مطرح شده علت طرح در دادگاه
۱ مصطفی نیازآذری متواری با پرداخت رشوه / تبرئه با اعمال نفوذ طبری
۲ پرونده فساد برخی مسئولان بانکی در سال ۹۰-۹۱ تبرئه با اعمال نفوذ طبری
۳ فرهاد مشایخ پرداخت رشوه و خودرو به طبری
۴ جلیل سبحانی پرداخت رشوه ۱۰۰ هزار یورویی
۵ قاضی منصوری قاضی ویژه زمین خواری کلاک / متواری / پرداخت رشوه
۶ رسول دانیال زاده اعمال نفوذ طبری در پرونده ابربدهکار بانکی
۷ بیژن قاسم زاده (بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه) اعمال نفوذ در برخی پرونده‌ها
۸ حسن نجفی مفسد اقتصادی متواری
۹ سیدهادی رضوی گرفتن وعده و تعهد در پرونده
۱۰ علی دیواندری تأثیر دادن نفوذ در پرونده از سوی طبری
۱۱ محمد انوشه متواری / فراهم نمودن موجبات تحقق بزه
۱۲ علیرضا صادقی فراهم نمودن موجبات ارتشاء میان رسول دانیال زاده و اکبر طبری و پولشویی
۱۳ حمیدرضا قربانی تأثیر دادن نفوذ اکبر طبری در تصمیمات قضائی شعبه ۱۵ کارکنان دولت
۱۴ وریا مولانایی تأثیر نفوذ اشخاص دولتی در این پرونده
۱۵ حسین حاجی زاده تأثیر نفوذ طبری در پرونده
۱۶ امیر عباس مصدق خاقان (کارشناس رسمی دادگستری.) جعل در سند رسمی / معاونت در جرم
۱۷ مهدی زاهدیان (وکیل دادگستری) فراهم نمودن موجبات جرم ارتشاء از طریق مذاکره و وجه بین دانیال زاده و مرتضی علیزاده
۱۸ فرهاد پور عمل تسهیل وقوع جرم با مباشرت طبری
۱۹ جواد ترکمان معاونت در بزه، گرفتن وعده و تحقق با ادعای داشتن نفوذ و ارتباط با ماموران دولتی
۲۰ علی صادقی معاونت در بزه گرفتن وعده و تحقق یا اذعان داشتن نفوذ در ارتباط با برخی ماموران دولتی
۲۱ علی تن پوشان فراهم نمودن موجبات ارتشا بین طبری و سبحانی
۲۲ بهرام حیدری فرد (وکیل دادگستری) فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشا بین آقای طبری و نیازآذری
۲۳ محمد هنرور جعل اسناد رسمی از طریق ثبت سند به نام همسر اکبر طبری
۲۴ حسین حاج رضا مشارکت در پرداخت رشوه به قاسم زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال
۲۵ نادر شریف نجار متواری / مشارکت در پرداخت رشوه به آقای بیژن قاسم زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال
۲۶ پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین اعمال نفوذ طبری
۲۷ حسینی اسم مستعار طبری در برخی خرید و فروش‌ها
طبق کیفرخواست صادره، اکبر طبری فرزند احمد متولد بابل، ایرانی و شیعه و معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه متهم به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پول‌شویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان دومار بود.
دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کابینت در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، پول‌شویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در دومار به فرهاد مشایخ، پول‌شویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیاز آذری، اعمال نفوذ با سو استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده، اعمال نفوذ با سو استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تأثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیوان دری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی بود.
بالاخره پس از مدتها رسیدگی و بررسی ابعاد مختلف پرونده رأی پرونده طبری اعلام شد؛
عنوان اتهامی میزان محکومیت
تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد ۳۱ سال حبس تعزیری / ‏ضبط اموال ناشی از ارتشاء / ‏انفصال دائم از خدمات دولتی / ‏جزای‬ نقدی به ارزش بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال
پولشویی ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری و قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پولشویی
ارتشا ضبط اموال
سایر عناوین اتهامی حبس‌های متعدد از جمله ۳ فقره حبس ۴۵ ماهه و ضبط اموال
اموالی که طبری باید پس بدهد
سه دستگاه آپارتمان مسکونی در برج روما در کامرانیه تهران که یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر و واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر از جمله اموالی است که حکم ضبط آنها از سوی دادگاه صادر شده است.
یک واحد آپارتمان در خیابان پاسداران در یکی از برج‌های مجلل به مساحت ۶۳۳ متر، ۵ قطعه زمین در شهرستان بابلسر که تبدیل به یک باغ ویلای بسیار بزرگ شده و ویلایی مجللی در آن ساخته شده، یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان نیز مورد ضبط قرار گرفته است. یک واحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریم خان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریم خان زند به عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشا ء است که از ناحیه دادگاه حکم به ضبط آن‌ها صادر شده است.
محکومیت در پرونده اول
دو بخش دیگر پرونده طبری همچنان مفتوح است که در رابطه با بخش دوم، حکم دادگاه هنوز صادر نشده و بخش دیگر در دادسرا در مرحله تحقیقات است. با توجه به حکم طبری که غیر قطعی است در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که سی و یک سال حبس است برای طبری اجرا خواهد شد. البته بیش از هزار میلیارد جریمه نقدی هم در این پرونده برای طبری لحاظ شده است.
 
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب: 455914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *