۰
رونق اقتصادی با سرمایه گذاری در تنها بازارچه مرزی آبی جنوب شرق کشور؛

پسابندر؛ دریچه ای نوین برای آینده درخشان سواحل مکران است/ بازگشایی گره کور اشتغال با فعالیت بازارچه های مرزی

سواحل جنوب سیستان و بلوچستان از نقطه مرزی پسابندر و گواتر تا کنارک و زرآباد که به محدوده حوزه خلیج فارس منتهی می شود و حدودا 20 درصد از مرزهای آبی ایران را تشکیل می دهند در کنار داشتن جاذبه های گردشگری و تفریحی، دارای شرایط و ظرفیت خاص اقتصادی و تجاری هستند.
پسابندر؛ دریچه ای نوین برای آینده درخشان سواحل مکران است/ بازگشایی گره کور اشتغال با فعالیت بازارچه های مرزی
به گزارش چهاربهاران، نوار ساحلی ممتاز کشور که به "سواحل مکران"  نامگذاری شده و قرار است تا سهمی موثر در توسعه و پیشرفت ایران، کشورهای همسایه و خاورمیانه داشته باشد که به تعبیر اصحاب رسانه، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و تجاری به " خط طلایی اقتصادی و گردشگری" منطقه جنوب شرق لقب داده شد.

پسابندر یکی از مناطق بکر و دارای ظرفیت های مختلف تجاری و توریستی در این نقطه بی نظیر است که سهمی بسزایی با تشویق سرمایه گذاران برای فعال سازی و شکوفا کردن پتانسیل ها در کنار ایجاد کارآفرینی به عنوان یک ضرورت مهم، در توسعه اقتصادی و گردشگری سواحل مکران و این خطه از کشور دارد.

با توجه به داشتن یک موقعیت استراتژیک دریایی و ساحلی پیش از انقلاب یک بازارچه مرزی گمرکی در پسابندر احداث و راه اندازی شده که مردم منطقه برای وارادت و صادرات محصولات دامی و سایر اقلام خود به پاکستان و کشورهای عربی از آن استفاده می کردند اما پس از آن بنا به دلایلی توسط مسئولین وقت تعطیل شد و در سال 80 دولت وقت طی مصوبه ای مجوز فعالیت مجددا آن را صادر اما بازهم به دلیل عدم توجه مدیران مسکوت و بی ثمر ماند.

اما با پیگیری مردم منطقه، مسئولین و مدیران به اهمیت این مرز دریایی برای اشتغال و توسعه پی برده و مجوز رسمی فعالیت بازارچه مرزی پسابندر چابهار را هیئت دولت به عنوان یک نقطه طلایی و حیاتی اقتصادی در شهریور ماه امسال صادر کردند تا بتواند آینده درخشانی در گسترش و پیشرفت سواحل مکران و جمهوری اسلامی با توجه به موقعیت مهم در منطقه جنوب آسیا ایفا کند.

اشتغالزایی در پسابندر نوید بخش توسعه و تحول در معیشت مردم است

عبدالسلیم هوت؛ سرپرست بازارچه مرزی دریایی پسابندر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مجوز فعالیت مجددا پسابندر به عنوان یک بازارچه مرزی آبی، گفت: پسابندر یکی از روستاها و بندرهای کوچک شهرستان دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان و به نوعی آخرین نقطه از کشورمان ایران در فاصله 18 مایلی بندر جیوانی پاکستان قرار دارد.

وی تصریح کرد: پسابندر تنها بازارچه فعال مرزی آبی در استان است که در سال 1380 توسط دولت وقت در هیئت وزیران به طور رسمی مصوب و علی رغم هزینه های زیاد برای رونق بخشیدن آن در سال 1390 از لیست بازارچه های فعال کشور خارج شد.

این مسئول افزود: در جلسه ۵ شهریور ۱۳۹۹هیئت وزیران، بازارچه مرزی پسابندر را که پیش از این، به دلیل احداث و تکمیل ساختمان و تأسیسات آن در وضعیت غیرفعال قرار دادن، با توجه به اهمیت آن در نقش توسعه اقتصادی، مجددا با صدور مجوز فعالیت فعال و در فهرست بازارچه های مرزی رسمی کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش بسزای آن در صادرات و وارادت تصریح کرد: بازارچه مرزی پسابندر علاوه بر گره گشای مشکلات ناشی از تامین گوشت از طریق واردات دام می تواند در تأمین اقلام منطقه، انجام مراودات تجاری با کشورهای عمان، چین و هند، کاهش قاچاق و ایجاد اشتغال جوانان و مردم جنوب استان در شرایط کنونی کشور اثر گذار باشد.

سرپرست بازارچه مرزی دریایی پسابندر ادامه داد: مساحت این بازارچه مرزی ۱۴ هکتار است و با توجه به جایگاه استراتژیک آن و نقش موثری در ارتقای مراودات تجاری با کشورهای همسایه در اقتصاد و توسعه منطقه سواحل مکران در جنوب ایران دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مرزپسابندر برای اشتغال هزاران نفر از مردم جنوب سیستان و بلوچستان مهم و راهبردی است، افزود: منطقه دشتیاری هم اینک بیش از پنج هزار هکتار اراضی قابل کشت میگو دارد و می تواند سالانه صادرات این محصول را به کشورهای همسایه انجام دهد و به یک نقطه مهم در صنعت آبزی پروری و شیلات تبدیل شود.

هوت با اشاره به نامگذاری سال و اهمیت به تولید داخلی برای صادرات و رونق این بخش، عنوان کرد: کالاهای تولیدی ایران از طریق مرز دریایی با صرفه تر و بدون مشکلاتی از قیبل تصادفات و راه های نامناسب زمینی به شهرهای مختلف کشورهای همسایه از جمله کراچی پاکستان می توان صادر کرد.

وی گفت: همچنین مراودات تجاری به ویژه در زمینه آبزیان و صید ماهی و میگو، محصولات کشاورزی، دام سبک و سنگین با کشورهای؛ عمان، چین و هند را انجام داد.

انتهای پیام/
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 455902
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *