۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر؛

غربالگری 13هزار نفر از زمان شیوع بیماری کرونا در جنوب استان/ استفاده ازماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کووید_19 است

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در برنامه زنده تلویزیونی گفت: 13هزار نفر از شهروندان جنوب سیستان و بلوچستان در مراکز درمانی برای کنترل بیماری کرونا غربالگری شدند، که نتیجه تست 2هزار و صد نفر مثبت شد.
غربالگری 13هزار نفر از زمان شیوع بیماری کرونا در جنوب استان/ استفاده ازماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کووید_19 است
به گزارش چهاربهاران به نقل از مفدا ایرانشهر، دکتر محمد مهران امینی فرد در برنامه زنده تلویزیونی شبکه هامون با اشاره به برنامه های دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در طی چند ماه اخیر برای مقابله با بیماری منحوس کووید_19 و حفظ سلامت مردم اظهار داشت: اولین مورد قطعی بیماری کووید-۱۹ جنوب استان در تاریخ هشت اسفند ماه شناسایی شد و باتوجه به اطلاع رسانی وسیع محیطی و حساس سازی شهروندان و همچنین تعطیلی مراکزتجاری ایرانشهر و چابهار در ایام تعطیلات پایان سال ۹۸ و نوروز ۹۹ و همکاری صمیمانه استاندار گرامی، فرمانداران جنوب استان، معتمدین، کسبه و روحانیون آگاه اهل تشیع و تسنن، سازمان منطقه آزاد چابهار و کلیه اصناف و ادارات مسئول خوشبختانه پیک اول این بیماری با سیری ملایم و کمترین آمار مبتلا و فوتی سپری شد.
وی افزود: از نیمه دوم فروردین و با اعمال بازگشایی محدودیتها از روز ۲۳، حساسیت شهروندان کاهش یافته و با افزایش ازدحام در سطح شهر و برگزاری تجمعات شاهد اوج گیری و افزایش موارد مبتلا، بستری و فوتی بودیم و با توجه به وضعیت قرمز ناچار به تعطیلی مجدد مراکز پرخطرو پرریسک و اعمال قرنطینه در خردادماه بمدت ۱۰ روز دیگر شدیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تصریح کرد: شرایط فعلی بیماری کنترل شده و نسبتا دارای ثبات می باشد اما درصورت سهل انگاری جامعه، شکنندگی آن کاملا محرز است. البته کماکان محدودیت کاری اصناف و فعالیت ادارات با حداقل پرسنل و دورکاری کارکنان تا بهبود اوضاع و تثبیت شرایط استمرار دارد.
امینی فرد بیان کرد: بیماری ویروسی کووید_19 معروف به کرونا بی سابقه ترین و خطرناک ترین بیماری واگیردار طی یک صد سال اخیر است بطوری که متخصصین بهداشت و اپیدمیولوژیست ها در ابتدا کشندگی کرونا را ۱/۵ درصد پیش بینی می کردند در حالی که تاکنون حداقل ۶درصد کشندگی آن ثابت شده و علاوه بر آن میزان سرایتش نسبت به آنفولانزا H1N1 بیشتراست.
 وی تاکید کرد: این نشان از میزان کشندگی و خطرناکی بیماری نوپدید کووید-۱۹ می باشد و تنها راه فعلی مبارزه با آن فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای کلیه شهروندان عزیز است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خاطر نشان کرد: در ابتدا تصور بر تاثیر این بیماری فقط بر سیستم تنفسی بود در حالی که این نظریه تصحیح شده و مشخص گردیده که علاوه بر سیستم تنفسی، سیستم عصبی، گوارشی و قلب نیز با ابتلا به بیماری کووید-۱۹ مورد تهدید این ویروس قرار خواهند گرفت.
وی گفت: میزان ابتلا کرونا در تمام طیف ها و رده های سنی از پیر و جوان وجود دارد بطوری که حتی ما مرگ افراد جوان و میانسال را به دلیل کرونا شاهد بودیم اما شاید نوع درگیری متفاوت باشد. به عنوان مثال یک بیمار دیابتی یا قلبی پس از ابتلا ممکن است به شدت تحت تاثیر ویروس قرارگیرد و حتی فوت کند اما در یک کودک ۹ساله شاید به عنوان یک سرماخوردگی خفیف علایم را بروز دهد و فرد به عنوان ناقل خطرناک عمل کند و میتوان گفت در مجموع بیشترین تاثیر این ویروس بروی افراد مسن و افراد دچار بیماری های زمینه ای است.
امینی فرد اظهار داشت: اکثر ناقلین کرونا فاقد علامت هستند و درواقع نقش آئروسل در انتشار بیماری کووید-۱۹ کاملا ثابت شده است، پس باید کمتر در تجمعات و محیط های سربسته حضور داشته باشیم و یا در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده نماییم.
وی اشاره کرد: کولرهای گازی در محیط های بسته و فاقد تهویه درصورت حضور ناقلین کرونا حتی برای چند لحظه منشا انتشار ویروس هستند، پس تهویه مناسب و بازبودن یک پنجره نقش مهمی در کاهش درصد انتشار بیماری ایفا می کند.
وی تاکید کرد: مراسمات عروسی و عزا به عنوان دو محل تجمع خطرناک جهت انتقال و انتشار ویروس کرونا به شمار می روند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اضافه کرد: کلیه هزینه های سرپایی و غربالگری بیماران کرونا کاملا رایگان است و درحال حاضر حدود ۷۰تخت مراقبت های ویژه کرونا در ۵ بیمارستان جنوب استان(ایران ایرانشهر، خاتم الانبیاء(ص)،محمدرسول الله(ص)نیکشهر،ولایت راسک،امام علی(ع)چابهار)وجود دارد.
وی افزود:۱۵۰ مرکزخدمات جامع سلامت به همراه کلیه خانه های بهداشت و پایگاه های اورژانس در حالت آماده باش کامل برای مواجهه با بیماری کرونا هستند و علیرغم تاخیر در پرداختها، خوشبختانه کادر بهداشتی و درمانی در تمام سطوح جانانه تلاش خود را انجام می دهد تا همیشه آرامش و سلامت مردم برقرار باشد.
وی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۱۳هزارنفر در مراکز سرپایی غربالگری بیماری های واگیر تحت غربالگری قرار گرفته اند که ازاین تعداد حدود ۵هزار تست کرونا انجام شده و حدود 2هزار و صد بیمار مثبت قطعی تاکنون شناسایی و خدمات لازم از جمله مشاوره، درمان و ارجاع به مراکز تخصصی ارائه شده است.
امینی فرد بیان داشت: ایرانشهر به دلیل دارا بودن بیشترین آمار مبتلایان کرونا و حجم انبوه مراجعین مشکوک، تمهیدات ویژه ای ازجمله تجهیز سه بخش پیش کرونا، کرونا و مراقبتهای ویژه کرونا با ۶۰ تخت بستری در کمترین زمان ممکن انجام داده و همچنان با تمام توان در خدمت سلامت مردم هستیم اما از آنها توقع داریم برای حفظ سلامت خود و کمک به کادر درمان مسائل بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند.
وی خاطر نشان کرد: اوایل شیوع بیماری کووید-۱۹ باورهمه براین بود که گرما باعث فروکش کردن فعالیت کرونا می شود اما با افزایش مبتلایان و متوفیان، مشخص شد تصور"گرمای هوا مانع انتشار ویروس کرونا می شود" اشتباه است و در دمای بالا نیز ویروس با تغییررفتار در محیط های مختلف کماکان درحال چرخش است.
وی در پایان تاکید کرد: بیاییم برای حفظ سلامتی یکدیگر از ماسک استفاده کنیم و فاصله اجتماعی را تا زمان کشف دارو و واکسن کرونا رعایت و آگاه باشیم که درحال حاضر تنها راه پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم برگزاری مراسمات عروسی و عزا است.
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 455360
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *