۰

فاصله‌گذاری کرونایی و حاشیه‌نشینان شهری، پیوندی در انتظار برقراری

کرونا که آمد خیلی زود جای خود را در میان جهانیان باز کرد و آمار شگفت انگیزش هر روز نقطه‌ای از جهان را در رسانه‌ها پررنگ ساخت یک روز ایتالیا و روزی دیگر امریکا و آنقدر در جهان گسترش پیدا کرد که بسیاری از کشورها گرفتار آن شدند و در ایران به رنگ و ساختاری جدید دست یافت.
فاصله‌گذاری کرونایی و حاشیه‌نشینان شهری، پیوندی در انتظار برقراری
به گزارش چهاربهاران به نقل از ایرنا زاهدان، کرونا در ایران خیلی زودتر از آنکه تصورش را می کردیم گسترش پیدا کرد، مردم ایران با این بیماری رفتار متفاوتی داشتند، آنان که در ابتدای مسیر کرونا در کشور این بیماری را با واهمه سپری می‌کردند این روزها رفتارهای بهداشتی متفاوتی از خود نشان می دهند، دیگر در میان مردم لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی رنگ باخته است و بسیاری از مردم که در روزها و ماه‌های نخست ورود این بیماری دقت زیادی در رعایت نکات بهداشتی داشتند امروزه با حضور در مراسم عزا و عروسی، مجالس، بازارها و سایر اجتماعات رفتارهای پرخطر اجتماعی را عادی شمرده و با بی توجهی به عواقب خطرناک بیماری، خود عامل گسترش ویروس کووید ۱۹ و افزایش شمار مبتلایان شده اند.
تبعات این رفتار‏ها بویژه در استان سیستان و بلوچستان بیشتر نمایان شده است، این استان جنوب شرقی کشورمان که در ماههای نخست در شمار کمترین آمار مبتلایان بود هم اینک در سایه کم رنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی و نادیده انگاشتن آن خیلی زود مسیر گسترش بیماری را طی کرد و به یکی از استان‏‌های قرمز کرونا کشور تبدیل شد. 
 در روزهای نخست گسترش کرونا بخشنامه‌ها و مصوبات گوناگونی در زمینه فاصله گذاری اجتماعی در کشور اجرا شد یک روز سفرها تعطیل و روز دیگر کسب و کارها، اما مسیر طولانی مبارزه با این بیماری خیلی زود به شیوه ای دیگر تبدیل شد هر روز مکان‌های مختلفی در ایران بازگشایی شد اما همواره بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید می شد،  طرحی که به گفته متخصصان امر در جلوگیری از ابتلا شدن بسیار مهم و تاثیرگذار است به رفتاری متفاوت تبدیل شده چه بسیار مراسم و هم نشینی‌هایی که در سایه این بی موالاتی برگزار شد و روند صعودی این بیماری را در سیستان و بلوچستان روز ب‏روز زیادتر کرد.

حاشیه نشینان شهری و بیماری کرونا
حاشیه نشینان سیستان و بلوچستان به مانند سایر حاشیه نشینهای بسیاری از شهرهای ایران در روزهای کرونایی معضلاتشان چند برابر شد عده‌ای شغل خود و عده‌ای جان خود را از دست دادند اما این مشکلات اقتصادی و فرهنگی در میان حاشیه نشینان سیستان و بلوچستان با آمدن کرونا نیروی زیادتری پیدا کرد به گونه‌ای که فاصله گذاری اجتماعی به حاشیه رانده و حاشیه نشینان به معابر و مراکز پر تردد شهر کشانده شدند این افراد که بایستی در جدال با طبیعت و اجتماع نان و معشیت خود را تامین می کردند روز به روز در سایه سنگین فاصله های اجتماعی گرفتار می شدند از این رو بسیاری این فاصله ها را کنار گذاشتند و  به عبارتی از سلامت خود گذشتند، این شد که فاصله گذاری اجتماعی در میان حاشیه نشینان سیستان و بلوچستان شعاری رنگ باخته باقی ماند و در چنین شرایطی کرونا هرلحظه دست به دست می شود و افراد گرفتار از قبل این سوغات نامیمون را در سفره زندگی همچون نان به عزیزان خود می دهند.
گذر سخت و جانکاه از بیماری
حاشیه نشین های سیستان و بلوچستان برای گذر از روزهای پرو پیچ و خم کرونایی نیازمند حمایت های مادی هستند البته این حمایت ها در مراحل مختلفی در شرایط کرونایی انجام شده اما آنچه اهمیت دارد این است که در شرایط فوریتی حاضر چقدر موضوع فاصله گذاری اجتماعی جدی انگاشته می شود زیرا آمار کرونا در سیستان و بلوچستان روز به روز در حال افزایش است. در همین رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت تمامی بیمارستان های این دانشگاه در صورت تداوم روند بیماران کرونایی بزودی تکمیل خواهد شد و جوابگوی آمار ورودی نخواهد بود.
دکتر قاسم میری با اشاره به روند صعودی مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: افزایش ابتلا به کرونا در جامعه نشان دهنده  کم رنگ شدن خود مراقبتی است و چه بسا افراد بی گناهی که قربانی اهمال دیگران می شوند.
وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط از سوی قشرهای مختلف جامعه، اضافه کرد: هر فرد نه به خاطر هشدار درمان بلکه ابتدا برای حفظ جان خود باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کند چرا که گذر از این بیماری سخت و جانکاه است و حتی پس از بهبودی عوارضی را در بدن فرد باقی خواهد گذاشت.

به حداقل رساندن تبعات توزیعی و اجتماعی
در همین رابطه استاد اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: برای به حداقل رساندن تبعات توزیعی و اجتماعی کرونا ضروری است گروههای آسیب پذیر نظیر خانواده و بنگاه به درستی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند.
دکتر مرضیه اسفندیاری افزود: اگر بخواهیم آینده ای عادلانه‌تر و سالم‌تر از نظر اجتماعی بسازیم، نیاز به اقتصادی بسیار متفاوت داریم، نیاز به اقتصادی متفاوت که شاید تا این اندازه قبل از مواجهه با کووید ۱۹ (COVID-۱۹) آشکار نبوده است.
همه این موارد  لزوم توجه جدی به حاشیه نشینان را نشان می دهد حاشیه نشین‏‌هایی که مشکلات اقتصادی گوناگون را از زمانی پیش با خود حمل می‏‌کردند این روزها نمی‌‏توانند توجه جدی به فاصله گذاری اجتماعی داشته باشند از طرفی عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی روند ابتلای افراد جامعه را به کرونا افزایش می دهد و به اعتباری «تر و خشک» با هم می سوزند.
در استانی به مانند سیستان و بلوچستان که حاشیه نشینان کمربند دایره ای شهر را تشکیل می دهند برای جلوگیری از کرونا باید به این قشر بیشتر پرداخت و هوایشان راداشت

مقابله با کرونا با ضدعفونی‌کننده‌های گیاهی
با شیوع کرونا محققان و اندیشمندان و متخصصان هر یک به نوعی تلاش برای مبارزه و خنثی سازی شبیخون کرونا را آغاز کردند و چه بسا که برخی از آنان به موفقیت های خوبی دست یافته اند اما محو کامل این بیماری و ویروس نیازمند تلاش های روزافزون علمی است.
محققان مرکز نوآوری مجتمع آموزش عالی سراوان با استفاده از گیاهان و درختان بومی منطقه سراوان موفق به تولید اسپری ضدعفونی کننده گیاهی شدند.
رییس مرکز نوآوری و ارتباط با صنعت مجتمع آموزش عالی سراوان از موفقیت این مرکز به تولید اسپری ضدعفونی کننده گیاهی هوا، دست و سطوحی، محلول ضد عفونی کننده هوا، قرص گیاهی ضدعفونی کننده هوا، صابون ضد عفونی کننده گیاهی اسکریپ دست، پودر گیاهی و شیمیایی برای درمان مشکلات تنفسی در بیماران کرونایی خبر داد که می‌تواند به عنوان ضدعفونی علیه ویروس‌هایی همچون آنفلوآنزا و کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
شایسته طباطبایی در باره تولید این مواد ضدعفونی کننده گیاهی گفت: این فرمولاسیون جدید از عصاره گیاهان و درختان بومی منطقه سراوان تولید شده و اثر ضد ویروسی و ضد بیماری دارند.
رییس مرکز نوآوری و ارتباط با صنعت مجتمع آموزش عالی سراوان درزمینه مزیت این محصول نسبت به انواع شیمیایی آن ادامه داد: وجه تمایز این محصولات گیاهی هوا، دست و سطوح نسبت به محصولات شیمیایی این است که فاقد اثر سو شیمیایی و آلرژیک برای افراد مستعد است. مواد ضدعفونی شیمیایی برای کسانی که آلرژی بالایی دارند و برای کودکان مضر بوده و به مرور باعث آسیب دیدن سیستم تنفسی و پوست می‌شوند در حالی که پایه این محصولات گیاهی است و از هیچ ماده شیمیایی در تولید آن استفاده نشده است از طرفی همچون الکل فرار نبوده و به همین دلیل یکی از خواص آن پایداری بر روی سطوح است.
وی از تولید اپلیکشن تلفن همراه در زمینه عملکرد ویروس کرونا و اقدامات لازم برای محیط کار در این مرکز خبر داد.
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 455243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *