۰
جهش تولید جوانان چابهاری زیر سایه سنگین کرونا؛

ارائه نمونه نخستین دستگاه ضدعفونی کاغذ و پول کشور توسط رباتیک کاران چابهاری/ وقتی همت و تلاش دستان بی ادعا را در برابر تحریم توانمند می کند

در افتتاحیه مرکز فناوری نوگام، پارک علم و فناوری زاهدان طرح اولیه اولین دستگاه ضد عفونی کننده کاغذ و پول در کشور توسط گروه رباتیک امید شهرستان چابهار ارائه شد.
ارائه نمونه نخستین دستگاه ضدعفونی کاغذ و پول کشور توسط رباتیک کاران چابهاری/ وقتی همت و تلاش دستان بی ادعا را در برابر تحریم توانمند می کند
به گزارش چهاربهاران، فراگیری جهانی کرونا باعث شده تا در تمامی کشورهای جهان نگرانی‌های مشترکی مانند گندزدایی و پاکسازی ابزارهای آلوده و عمومی از جمله سکه، اسکناس و دستگاه‌های خودپرداز مورد توجه قرار گیرد؛ بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا تا چندین روز قابلیت زنده ماندن بر روی سطح اسکناس را دارد و شهروندان باید نکات بهداشتی را هنگام استفاده از پول نقد رعایت کرده و تا جایی که می‌توانند از ابزارهای پرداخت الکترونیک و پرداخت بدون تماس استفاده کنند.
 
ایران یکی از کشورهایی است که علی رغم رشد و استفاده بیش از ۷۰ درصدی شهروندان از شبکه پرداخت الکترونیک و ابزارهای پرداخت، همچنان بخشی از مراودات با پول نقد انجام می‌شود، بر همین اساس ضرورت دارد تا شهروندان در استفاده از اسکناس به عنوان یک ابزار آلوده به نکات بهداشتی توجه کنند.
 
محمد رضا غلامی؛ سرپرست و طراح مکانیزم و الکترونیک گروه رباتیک امید شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: حضور متراکم و تردد فراوان شهروندان در شعب بانک‌ها باعث ایجاد موجی از نگرانی بین کارشناسان بهداشتی شده است و با توجه به اینکه امکان تنظیف پول نقد وجود ندارد، این اسکناس‌ها می‌توانند عامل مهمی برای انتقال آلودگی باشند و ویروس کرونا روی اسکناس‌ها مدت زیادی باقی می‌ماند.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که اسکناس جزو اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا است زمانی که به اسکناس دست زده‌اید، دست خود را به صورت، چشم، بینی و دهان نزنید.
 
وی تصریح کرد: دستگاه ضد عفونی کننده کاغذ و پول طرح و ایده بعد از آن مطرح شد که با توجه به کاربرد بسیار زیاد کاغذ ها و پول در کشور و ارتباط مستقیم آن با دست میتواند منبع بسیار زیادی از ویروس ها و باکتری ها بوده و باعث گسترش چرخه انتقال بیماری ها مخصوصا بیماری کرونا ویروس جدید شود.
 
وی افزود: درابتدا ما بخش ضد عفونی این دستگاه را فقط با استفاده از اشعه یو وی (فرابنفش) uv طراحی کردیم، پس از آزمایشات بسیار متوجه سرعت بسیار پایین کار دستگاه شدیم که زمان زیادی برای ضد عفونی کاغذ و پول ها صرف شد که با تحقیقات گسترده موفق به ایجاد ساختار پیچیده تولید گاز اوزون که بسیار قوی تر و سریع از سایر ضد عفونی کننده ها عمل می کند ترکیب این سیستم با اشعه Uv موجب بهتر شدن روند ضد عفونی و سرعت بیشتر آن می شود.

غلامی گفت: این دستگاه ضدعفونی‌کننده می‌تواند در مکان‌های مختلف از ادارات و کارخانجات گرفته تا بانک‌ها، فروشگاه‌ و منازل استفاده شود.
 
وی با اشاره به حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از این طرح بیان کرد: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در افتتاحیه مجموعه فناوری نوگام، پارک علم و فناوری زاهدان از تولید انبوه دستگاه حمایت کرد که پیگیر اقدامات حمایتی از این مجموعه هستیم.
 
سرپرست و طراح مکانیزم و الکترونیک گروه رباتیک امید چابهار با اشاره به اینکه گروه رباتیک امید پس از شیوع ویروس کرونا اقدام به طراحی و ساخت چندین دستگاه ضد عفونی کننده کرده است اظهار کرد: گیت ضدعفونی کننده افراد مدل g100 برای مراکز پر رفت و آمد، گیت ضد عفونی کننده ماشین آلات سبک و سنگین مدل g110 با کاربری استفاده در ورودی ترمینال ها و ورودی شهرها و مسیرهایی با ترافیک سنگین، اولین تونل پیشرفته و تمام اتوماتیک ضد عفونی کننده افراد مدل T100 در کشور که با رعایت استاندارد های بهداشتی اقدام به ضدعفونی افراد کرده و توانایی تشخیص فرد مبتلا را دارا است این دستگاه بیشتر در مراکز بهداشتی کاربری استفاده را دارد
و اولین دستگاه ضد عفونی کننده کاغذ و پول در دنیا مدلp1 که با استفاده از اشعه uv و گاز ٱزن اقدام به ضد عفونی کردن کاغذ و پول ها می کند.

وی ادامه داد: اولین ربات هوشمند ضد عفونی کننده و پرستار اماکن بهداشتی و مراکز پر رفت و آمد در کشور و رقیب تنها نمونه آن در دنیا که تولید کشور چین است مدل Ro10 که توانایی ضد عفونی تمامی اماکن بهداشتی و پر رفت آمد را داراست و به طور خودکار با استفاده از اشعه یو وی و سایر ضد عفونی کننده ها تمامی فضا را ضد عفونی میکند.
 
غلامی عنوان کرد: این ربات توانایی انجام برخی کارهای نگهداری از بیماران را در مواقع پیک بیماری ها در بیمارستان ها را دارا است این ربات هم کاملا خودکار بوده و هم میتوان با استفاده از کنترل از راه دور آن را هدایت کرد.
 
وی گفت: با توجه به همکاری یکی از متخصصان حوزه ویروس شناسی در گروه رباتیک امید تمامی آزمایشات عملکرد ضد عفونی کنندگی دستگاه ها زیر نظر این متخصص انجام می شود.
 
سرپرست و طراح مکانیزم و الکترونیک گروه رباتیک امید چابهار یادآور شد: ما زمانی می توانیم این دستگاه ها را به تولید انبوه برسانیم که حمایت مسئولین شهرستانی و استانی را به همراه داشته باشیم و طی روزهای آتی قرار است مجموعه ای از دستگاه های ضد عفونی کننده تولید گروه رباتیک امید را توسط مسئولین شهرستانی و استانی افتتاح کنیم.
 
غلامی خاطرنشان کرد: ما در کنار حمایت های مالی نیازمند بستر و امکانات کافی برای پیشبرد تولیدات خود هستیم که متاسفانه در حال حاضر نیاز شدیدی به فضایی برای کارگاه ساخت و تولیدات اولیه و همچنین و ابزار و وسایل تخصصی کار داریم که انشالله با حمایت و مساعدت مجموعه پارک علم و فناوری چابهار و دانشگاه بین الملل چابهار بتوانیم این زیر ساخت ها را تهیه کنیم.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۵۲
کد مطلب: 455165
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *