۰
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار:

مصرف دخانیات؛ عامل ایجاد ۲۵ بیماری کشنده در انسان است/ دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا

مهدی میرادی گفت: مصرف مواد دخانی در کشور سالانه بین ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر را به کام میکشاند که باید برای مقابله با مصرف این مواد اقدامات گسترده تری صورت گیرد.
مصرف دخانیات؛ عامل ایجاد ۲۵ بیماری کشنده در انسان است/ دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا
مهدی میرادی؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: بیش از ۲۵ بیماری کشنده از جمله انواع سرطان ها، بیماریهای قلبی و عروقی، بیماریهای ریوی از طریق مصرف مواد دخانی افراد را گرفتار خود می کند و ممکن است به مرگ زودرس نیز منتهی شود.

وی با اشاره به تشدید بیماری کرونا از طریق مصرف مواد دخانی افزود: تحقیقات انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان میدهند، دود حاصل از مصرف سیگار و قلیان میتواند حامل ویروس کرونا باشد و با توجه به اینکه افراد قلیان را به صورت دسته جمعی مصرف میکنند، یک فرد مبتلا یا ناقل میتواند سایر افراد را به این بیماری مبتلا کند.

دبیر ستاد کرونا شهرستان چابهار با اشاره به رواج مصرف قلیان به ویژه در بین نوجوانان و جوانان تصریح کرد: استعمال قلیان بر خلاف تصور برخی، تاثیر به اندازه استعمال سیگار و چه بسا آسیب های بیشتری نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: مصرف قلیان تاثیر مستقیمی بر دو عضو حیاتی بدن یعنی ریه ها و قلب دارد و عامل بیماریهایی از قبیل؛ سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه می باشد.

میرادی گفت: سازمان های مردم نهاد در چند سال اخیر ورود بسیار خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر و آموزش به مردم داشته اند و گام های بسیار ارزشمندی برای کاهش مصرف مواد دخانی داشته اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار با اشاره به نقش مهم خانواده در کاهش مصرف و کاهش آسیب های اجتماعی در میان جوانان خاطرنشان کرد: توجه ویژه خانواده ها به فرزندان، نقش پر رنگ سازمان های مردم نهاد به عنوان بازویی توانمند برای دستگاه های اجرایی در هدایت صحیح جامعه، دو عاملی است که میتواند روند مصرف این مواد کشنده را کاهش دهد.

انتهای پیام/
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 455020
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *