از رویا تا واقعیت؛

آبزی‌پروری کلید طلایی توسعه اقتصاد سواحل مکران/ سرمایه‌گذاریِ امن زیر چتر یک صنعت اشتغالزا و پایدار ممکن است

23 ارديبهشت 1399 ساعت 6:54

آب و هواي سواحل مكران در جنوب سيستان وبلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر بادهاي موسمي مونسون متعادل است و همين وضعيت زمينه لازم را براي آبزي پروري فراهم کرده است.


به گزارش چهاربهاران، منطقه چابهار و كنارك در محدوده آب هاي درياي عمان با بيش از 300 كيلومتر مرز آبي به دليل قرار گرفتن در موقعيت راهبردي وترانزيتي اهميت زيادي براي فعاليت هاي شيلاتي دارد.

دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله های متعدد شیلاتی، ظرفیت های و زمینه های صادرات، وجود شهرک های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و ماهیان دریایی و سایر آبزیان در کنار صنایع شیلاتی  و صیادی  سواحل جنوب استان را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.
 
در حوزه شیلات و آبزی پروری ظرفیت های و پتانسیل های کم نظیری وجود دارد. از جمله این ظرفیت‌ها آبزی پروری میگو و  ماهیان دریایی (هم در اراضی ساحلی و دریایی و در قفس ها )و سایر آبزیان با اهمیت تجاری مانند انواع خیار دریایی ,انواع جلبک ها ، صدف ها ،آرتمیا،لابستر خرچنگ وسایر آبزیان  زینتی را می توان نام برد.
 
حمیدرضا نصيري؛ معاون آبزي پروري شيلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه سواحل جنوب استان دارای مناطق  مستعد  و کم نظیر و شرایط اقلیمی مطلوب برای آبزی پروری است بیان کرد: ایجاد زیر ساخت های یکی از اقدامات موثر در ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه گذاران به این حوزه می باشد.
انجام مطالعات و ایجاد جاده دسترسی,خط انتقال برق ،کانال های آبرسان و زهکش و... ازجمله موضوعات زیر ساختی می باشد.

وی گفت: فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان می تواند عامل  ایجاد و تامین مباحث راهبردی نظیر اشتغال ,امنیت غذایی،صادرات و ارزآوری و توسعه اجتماعی و امنیتی در منطقه و حتی کشور شود.

 معاون آبزي پروري شيلات با اشاره به اینکه آبزی پروری هم برای سرمایه گذاری کلان و هم مردم محور می تواند فرصت فعالیت ایجاد نماید بیان کرد: افراد فارغ التحصیل رشته شیلات یا ساکنین بومی منطقه که افراد روستایی هستند و توانایی مالی و مدیریتی پایین‌تری دارند در مقیاس فعالیت خرد و فضای تولیدی کوچکتر بعنوان مردم محوری می توانند سرمایه گذاری کنند و در فضای بزرگتر سرمایه گذران کلان  امکان سرمایه گذاری می توانند داشته باشند.
 
وی ادامه داد: باید هر دو رویکرد را مدنظر قرار داد که فعال‌سازی این ظرفیت‌ها دو موضوع استراتژیک را برای کشور تعیین می‌کند یکی بحث اشتغال و دیگری بحث تولید آبزی که برای امنیت غذایی مطرح است.
 
نصیری  افزود: با توجه به اینکه آبزی پروری در منطقه در اراضی شوره زار و با استفاده از آب شور  و غیر متعارف دریا بعنوان یک فعالیت دریا محور است که این موضوع می تواند با توجه به اینکه بخشی از این اراضی در مناطق مرزی قرار دارد به عنوان پدافند غیرعامل هم کارکرد داشته و حائز اهمیت می باشد؛ همانطور که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بحث توجه به دریا و توسعه مکران و دریا محور که اشتغال منطقه را به دنبال دارد.
 
وی گفت: در مباحث شیلاتی مخصوص آبزی پروری زمانی می توان آن را عملیاتی کرد که مستلزم هم افزایی همدلی و همکاری با استفاده از ظرفیت های مشترک دستگاه‌های مختلف با فراهم کردن بستر کار برای سرمایه گذار است و می توانیم خیلی هوشمندانه شاهد فعال سازی این ظرفیت‌ها باشیم.
 
معاون آبزي پروري شيلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شیلات می‌تواند محور توسعه منطقه باشد تصریح کرد: باید همه دستگاه ها به این توافق برسند و قبول کنند که آبزی پروری کمترین خسارت را به محیط زیست می زند و مکمل گردشگری است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 454955

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/454955/آبزی-پروری-کلید-طلایی-توسعه-اقتصاد-سواحل-مکران-سرمایه-گذاری-امن-زیر-چتر-یک-صنعت-اشتغالزا-پایدار-ممکن

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir